کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۶۲۸
تاریخ خبر:

چرا درباره خرید صندوق ETF پالایش دچار تردید شدیم؟

روزنامه هفت صبح | عقب نشینی شاخص بورس در این هفته باعث شده پاهایمان برای خرید صندوق ETF پالایش یکم بلرزد. سهام پالایشگاه‌هایی که قرار است در قالب این صندوق عرضه شوند در روزهای منفی اخیر کلی کاهش قیمت پیدا کرده‌اند و حتی ممکن است در روزهای آینده در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی، قیمت سهام این پالایشگاه‌ها از قیمت در نظر گرفته شده برای واحدهای صندوق ETF دوم کمتر شود. موردی که می‌تواند به کلی صرفه اقتصادی شرکت در پذیره‌نویسی واحدهای صندوق پالایش یکم را زیر سوال ببرد.

*** مقایسه قیمت سهام پالایشگاه‌ها با واحدهای صندوق ETF
قیمت واحدهای صندوق ETF پالایش یکم هفته پیش تعیین شده و با نوسانات بورس تغییری نمی‌کند. آنطور که در اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی آمده، شیوه قیمت‌گذاری واحد‌های صندوق ETF پالایش یکم به این صورت است که قیمت پایانی سهام هر نماد در روز قبل از آغاز پذیره‌نویسی یعنی سه‌شنبه چهارم شهریورماه، مبنا قرار داده می‌شود و شرکت ملی نفت سهام خود را با ۲۰درصد تخفیف روی این قیمت‌ها به صندوق ETF پالایشی یکم واگذار می‌کند.

سه‌شنبه هفته پیش، قیمت پایانی سهام شرکت پالایش نفت اصفهان سه هزار و ۵۰۴تومان بود که تخفیف ۲۰درصدی روی این رقم اعمال می‌شود، در صورتی که در این هفته با روند منفی بازار، قیمت هر سهم شپنا در پایان معاملات چهارشنبه به سه هزار و ۴۶۱تومان رسید که کمتر از نرخ روز سه‌شنبه هفته گذشته است. با توجه به صف خرید بزرگی که برای شپنا تشکیل شده، احتمالا روند منفی برای روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

سهام پالایش نفت تهران هم وضعیت مشابهی دارد. قیمت مبنا برای تخفیف ۲۰درصدی در صندوق ETF پالایشی یکم، سه هزار و ۴۷۵تومان است ولی روند منفی بازار باعث شده قیمت فعلی سهام شتران به سه هزار و ۴۰۲تومان برسد و برای آن صف فروش سنگین تشکیل شود. سهام پالایشگاه نفت تبریز در مرز باریکی قرار گرفته است. قیمت مبنای تخفیف ۲۰درصدی در صندوق ETF پالایشی یکم برای آن چهار هزار و ۳۱۶تومان است و چهارشنبه سهام آن با قیمت چهار هزار و ۱۹۹تومان با صف طولانی فروخته می‌شد.

پالایشگاه نفت بندرعباس تنها شرکتی است که قیمت سهام آن در بازار بالاتر از قیمت مبنای صندوق ETF پالایش یکم است. بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی سازی قیمت سهام شبندر برای عرضه در صندوق ETF چهار هزار و ۲۸تومان با تخفیف ۲۰درصدی است. چهارشنبه سهام شیندر در بازار با قیمت چهار هزار و ۱۷۹تومان معامله شد اما با توجه به صف خرید ممکن است قیمت سهام این شرکت هم مثل بقیه به محدوده‌های پایین‌تر کاهش پیدا کند. با توجه به تخفیف ۲۰درصدی، همچنان می‌توان روی ارزنده بودن واحدهای صندوق ETF پالایشی یکم حساب باز کرد اما قیمت‌هایی که برای اعمال تخفیف مبنا قرار می‌گیرد، بالاتر از نرخ روز بازار است.

*** آیا امکان تغییر شیوه قیمت‌گذاری صندوق پالایش وجود دارد؟
همه‌چیز بستگی به تصمیم مسئولان دولتی دارد. بر اساس مصوبه فروردین‌ماه دولت برای عرضه باقی‌مانده سهام شرکت‌های دولتی در قالب سه صندوق ETF مبنای قیمت‌گذاری واحدهای صندوق بر اساس میانگین قیمت یک ماه منتهی به انتشار اطلاعیه پذیره‌نویسی در نظر گرفته می‌شود. برای دارا یکم شرایط به همین شکل بود اما وضعیت پالایش یکم متفاوت است.

از آنجا که روند بورس در مرداد و شهریور منفی بوده، اگر سازمان خصوصی‌سازی مبنای قیمت‌گذاری را همان میانگین ۳۰روزه در نظر می‌‌گرفت، قیمت واحدها خیلی بالاتر از ارزش روزشان محاسبه می‌شد. برای همین مبنای قیمت‌گذاری به جای ۳۰روز منتهی به انتشار اطلاعیه، همان قیمت پایانی روز آغاز پذیره‌نویسی اعلام شد.

شرایط این روزهای بورس باعث شده حتی همان قیمت روز آغاز پذیره‌نویسی هم نسبت به ارزش روز سهام پالایشگاه‌های بیشتر باشد و این مورد می‌تواند روی استقبال مردم از شرکت در پذیره‌نویسی تاثیر بگذارد. برای همین این احتمال وجود دارد مبنای قیمت‌گذاری واحدها تا پایان دوره پذیره‌نویسی تغییر کند. البته همه‌چیز بستگی به تصمیم مسئولان دولتی دارد.

*** فعلا منتظر بمانید
یک هفته تا پایان مهلت پذیره‌نویسی صندوق ETF پالایش یکم فرصت باقی مانده و تا ۱۹شهریورماه وقت دارید برای خرید واحدهای این صندوق اقدام کنید. هر زمانی که در پذیره‌نویسی شرکت کنید تفاوتی در قیمت واحدها نخواهد داشت. برای همین بهتر است تا آخر هفته منتظر بمانید. با این کار می‌توانید با دقت بیشتری تصمیم بگیرید. ممکن است در این یک هفته مبنای قیمت‌گذاری تغییر کند یا ممکن است قیمت سهام پالایشگاه‌ها در بورس کاهش چشمگیری داشته باشد و بتوانید آنها را ارزان‌تر بخرید.

کدخبر: ۳۴۷۶۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر