کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۶۴۸
تاریخ خبر:

چرا دارا یکم ناز می‌کند؟

درحالی که اعلام شده بود دارایکم به عنوان نخستین صندوق ETF دولتی از روز شنبه(هفتم تیرماه) قابل معامله است، با گذشت تقریبا بیش از ۷۲ساعت، این نماد بورسی هنوز در سبد برخی کارگزاری‌ها ننشسته و بسیاری از سهامداران آن، همچنان امکان معامله آنلاین را ندارند. مدیر دارایی و سرمایه‌گذاری بانک مسکن با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده و در این زمینه توضیح داده است.

به‌گفته محمد بختیارنصرآبادی تقریبا سه و نیم میلیون کد برای دارایکم پذیره‌نویسی شد؛ از این تعداد تقریبا دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر کد بورسی سجامی داشتند. اطلاعات را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری قرار دادیم و درخواست کردیم امکان معامله دارایکم به همه ثبت‌نام‌کنندگان داده شود. این شرکت به دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری، پرسنلی و زمانی که با آن مواجه بود، بخشی از کدها را آزاد کرد.

روز چهارشنبه هفته گذشته از دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر، برای یک میلیون نفر فعال شده است. این آمار در روز شنبه به دو میلیون نفر، روز گذشته به دو میلیون و ۲۰۰هزار نفر رسید و امروز و فردا دارایکم برای دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر که کد بورسی سجامی داشتند فعال می‌شود.

او در مورد وضعیت افرادی که در سجام ثبت‌نام نکرده‌اند گفته آنها به‌عنوان کد ناشناس رزرو در سپرده‌گذاری می‌نشینند. یعنی حق آن‌ها پایمال نمی‌شود اما باید سجامی شوند. افرادی هم که به‌تازگی سجامی شده‌اند باید صبر کنند. همچنین اگر افرادی سجامی هستند، می‌توانند به سایت سپرده‌گذاری مراجعه کنند و در سامانه ذی‌نفعان، ناظر سهم را ببینند و بعد اگر می‌خواهند آن را تغییر دهند.

نصرآبادی با بیان اینکه برخی مشکلات به کارگزاری‌ها مربوط می‌شود، می‌گوید ما به کارگزاری‌ها فشار می‌آوریم اما این موضوع در اختیار سازمان بورس نیست. کارگزاری‌ها باید کد را فعال کنند. حتی ممکن است کد را در سامانه ذی‌نفعان مشاهده کنند اما امکان تغییر آن را نداشته باشند. برخی هم واریز وجه مازاد داشتند که این هم به کارگزاری‌ها مربوط می‌شود.

او با تاکید بر اینکه خریداران دارایکم ضرر نکرده‌اند، می‌گوید دارایکم بازدهی ۱۶۰درصدی داشته است. اگرچه وظیفه داشتیم سر یک ماه این کار را انجام دهیم اما تصمیم بزرگی در این حد زمان نیاز دارد. سهامداران صبوری کنند و مطمئن باشند چیزی را با صبر از دست نمی‌دهند. مشکلات تا پایان هفته برطرف می‌شود.

مدیر دارایی و سرمایه‌گذاری بانک مسکن در مورد نقش مشکلات بانکی و برخی نرم‌افزارهای بانکی هم می‌گوید شرکت بورس در زمان پذیره‌نویسی به شرکت‌های کارگزاری ابلاغیه‌ای می‌زند مبنی بر اینکه پذیره‌نویسی مانند عرضه اولیه‌ها یک روزه نیست پس هر فردی پذیره‌نویسی کرد در آخر روز ثبت می‌شود و امکان حذف آن توسط مشتری در روز بعد وجود ندارد.

سازمان به شرکت کارگزاری اعلام می‌کند مسئولیت اینکه دو میلیون را از مشتریان بگیرید با شماست. در این راستا به دلیل اختلالات ایجاد شده،گاهی مشتری به دلایلی متوجه نشده کارگزاری خرید را انجام داده و مجدد به درگاه بانکی مراجعه کرده، غافل از اینکه سفارش ثبت شده است. بنابراین سفارشی که از طریق بورس ثبت شده بود در اولویت قرار داشت و درخواست بانکی که ممکن است از طریق آپ بوده باشد، حذف شده است.

پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله معروف به ETF یا صندوق دارا یکم توسط وزارت اقتصاد انجام شد تا این وزارتخانه به نمایندگی از دولت، باقیمانده سهام خود را در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین واگذار کند. به‌طور کلی در این فرآیند ۲۳هزار و ۸۰۰میلیارد تومان باقیمانده سهام دولتی در سه بانک و دو شرکت بیمه‌ای در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) عرضه شد.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰درصدی بود. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی با یک کد ملی دو میلیون تومان تعیین شد. مهلت پذیره‌نویسی حدود یک ماه پیش به پایان رسید و بیش از سه میلیون و ۴۸۱هزار نفر با سرمایه‌‌ای معادل بیش از ۵۸۸۶میلیارد تومان برای خرید سهام دولتی اقدام کردند و در ادامه قرار بود از اول تیرماه نماد دارایکم در بورس باز شده و افراد ‌بتوانند ارزش آن را در پرتفوی یا همان سبد ترکیب سهام خود ببینند.

اگرچه گزارش‌های منتشر شده در روزهای گذشته نشان می‌دهد بخشی از سهامداران موفق به انجام این کار نشده‌اند. قیمت هر واحد ۱۰هزار تومانی صندوق ETF واسطه‌گری مالی یکم در حال حاضر به حدود ۲۸هزار تومان رسیده و بازدهی ۱۸۰درصدی برای سهامداران به همراه داشته است.

کدخبر: ۳۳۶۶۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1574853141

    الان من از کارگذاری ثبت کردم و دیدم درخو استم رو لغو کرد و دوباره درخواست زدم و د وباره لغو کرد بعد رفتم ز بانک ملی خرید ک ردم. فرداش دیدم کارگذاری چهار میلیون بلو که کرده و دومیلیون هم که از بانک ملی بود جمعا شده شش میلیون. دیروز کارگذاری اوکی کرد و دارایکم اومد تو پرتفو و مازاد بلو که هم بعد از چهل روز آزاد شد. حالا موندم اونی که از بانک ملی زدم پولش چه خواهد ش د. چطور قراره برگردونن