کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۶۳۱
تاریخ خبر:

چرا جاسیندا آردرن اینقدر محبوب است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته کلیپی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که عنوان آن، واکنش نخست وزیر نیوزیلند به زلزله بود. ماجرا هم این بود که خانم جاسیندا آردرن، بامداد دوشنبه مشغول صحبت در یک برنامه زنده تلویزیونی بود که زلزله‌ای خفیف همه چیز را لرزاند و در همان هنگام او اندکی از جای خود پرید. نخست وزیر نیوزیلند پس از آن با خونسردی و لبخند به رایان بریج، خبرنگار تلویزیون گفت: «چیزی نبود، یک کمی لرزیدیم … الان ایستاد.

حال ما خوب است رایان، من هم که زیر لوستر نبودم، به نظرم در ساختمان مقاومی هستیم.» شدت این زمین‌لرزه در کانون آن ۵.۶ ریشتر اعلام شده است.آردن البته پیش از این هم در همین دوران کرونا، یک کلیپ به اصطلاح وایرال شده جالب داشت. در آن کلیپ که البته برشی از یک لایوچت در فیس بوک بود؛ آردرن با نگاه کردن به لباس خود که با شلختگی به تن کرده بود یادآور شد که خواباندن کودک در تختخوابش کار بسیار سختی است.

*** نخست وزیر محبوب
شاید همین کارها باعث شده که او محبوب‌ترین نخست وزیر نیوزیلند از روز اول تاریخ این مملکت تا به حال باشد. هفته گذشته خبر آمد محبوبیت حزب کارگر آردرن با ۱۴ امتیاز افزایش به ۵۶.۵ درصد رسیده که بالاترین رقم برای یک حزب تا این لحظه است. در مقابل، محبوبیت ملی گرایان نیوزیلند که بزرگترین حزب را در پارلمان دارا هستند، با کاهش ۱۲.۷ درجه به ۳۰.۶ درصد سقوط کرده است.

این نظرسنجی، احساسات مردمی را در روزهای پایانی قرنطینه سخت سطح ۳ نیوزیلند مورد توجه قرار داده است. ۹۲ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، نحوه واکنش دولت به بحران قرنطینه را مثبت ارزیابی کردند و به این ترتیب دلیل این محبوبیت واکنش به موقع آردرن به بحران کرونا دانسته شده است که نیوزیلند را به یکی از کشورهای موفق در مهار شیوع این ویروس تبدیل کرده است.

*** جاسیندا آردن کیست؟
حالا که اینطور است بیایید کمی بیشتر با او آشنا شویم: نام کامل نخست وزیر نیوزیلند، جاسیندا کیت لورل آردِرْن است. این خانم ۴۰ ساله، حدود سه سال است که نخست وزیری نیوزیلند را به عهده دارد و جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور از سال ۱۸۵۶ است و همچنین لقب جوانترین زنی که توانسته (در ۳۷ سالگی) ریاست دولت یک کشور را به عهده بگیرد را نیز در کارنامه دارد. او تقریبا از همان زمان، رهبر حزب کارگر در این کشور نیز هست.

جاسیندا فرزند یک پلیس و یک کارگر موسسه تهیه غذای مدارس است. در شهر محل تولد خود یعنی در مورینسویل تحصیل کرد و از همان ابتدا روحیه رئیس بازی را داشت چرا که در این مقام، نماینده دانش آموزان در هیات امنا بود. با این حال زندگی در یک خانواده نه چندان اشرافی او را به یک فرد خودساخته تبدیل کرده است به طوری که او در نوجوانی خود در یک مغازه فست فودی هم کار کرده است. مدرک تحصیلی او لیسانس مطالعات ارتباطات در سیاست و روابط عمومی است.

آردرن به‌وسیله عمه خود ماری آردرن وارد سیاست شد. ماری آردرن به مدت طولانی عضو حزب کارگر بود و جاسیندا را برای کمک در مبارزات انتخاباتی دوره دوم نمایندگی مجلس هری داینهون برای شهر نیوپلیمنث در سال ۱۹۹۹ استخدام کرد. بعد از آن او عضو حزب کارگر نیوزیلند شد و برای مدتی در دفتر نخست وزیر نیوزیلند آغاز کرد، پس از آن به نیویورک رفت و بعد از آن هم در بریتانیا، عضو هیات هشتاد نفره مشاوران تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا شد.

او اولین بار در سیاست نیوزیلند، در انتخابات سراسری ۲۰۰۸ به عنوان نماینده‌ای فهرستی وارد پارلمان شد (نماینده‌ای که شخصاً در حوزه انتخابیه‌اش پیروز نشده ولی بر اساس فهرست حزب وارد پارلمان شده‌است) و از ۸ مارس ۲۰۱۷ هم نمایندگی حوزه انتخابیه مونت آلبرت در پارلمان را بر عهده دارد. آردرن، فعالیت سیاسی خود را در سال ۲۰۰۱ و آردرن در زمان ازدواج یک هم‌خانه داشت و بعد از بی‌نظیر بوتو دومین رئیس دولتی است که در طول دوره ریاست خود، بچه‌دار شد اما بعد از تولد فرزند خود به صورت رسمی با او ازدواج کرد.

*** چرا جاسیندا جالب توجه است؟
مورد جاسیندا، مورد جالب توجهی است چرا که او توانسته ذهنیت ما از زن سیاستمدار را از مرکل و تاچر تغییر دهد و زنی را به تصویر بکشد که در عین داشتن قدرت سیاسی، کسی است که به واقعیت‌های روزمره زندگی مثل زلزله یا حتی لباس کژوآل خود واکنشی نرمال نشان می‌دهد (نه مثل مرکل که حتی لرزش دست پیدای خود را هم انکار کرده است).

نکته جالب توجه دیگر در سبک سیاست‌ورزی او میزان مشارکت مردم در برنامه‌های او هستند. هنوز یادمان نرفته که بعد از حمله یک افراط گرا به یک مسجد در سال گذشته او در میان مسلمانان با حجاب حاضر شد و از همان زمان طرحی برای خرید اسلحه‌های در دست مردم را اجرا کرد که موفق هم بود و شاید از هر طرح ممنوعیت اسلحه دیگری هم بهتر جواب داد.

کدخبر: ۳۳۰۶۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر