کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۴۴۱۷
تاریخ خبر:

چرا تمام جوان‌ها شکل هم شده‌اند؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| « همه پسرها شکل هم شده‌اند. دو طرف موها خالی، وسط سر موهای بلندی که به سمت بالا هدایت شده و ریش که بخش جدا نشدنی این استایل است.» اینها جملات یکی از معروف‌ترین آرایشگرهای مردانه ایران است که مشتری‌ها را در خانه‌اش در شهرک غرب قبول می‌کند و برای هر بار اصلاح سر و صورت مردانه دست کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرد. میلاد.م از بین سلبریتی‌ها هم مشتری‌های زیادی دارد که بعضی وقت‌ها عکسشان را در استوری‌های پرایوت شده اینستاگرامش منتشر می‌کند.

در فرهنگ ایرانی یا شاید هم بین مردم کشورهای دیگر این گزاره را زیاد می‌شنویم که تمام مردم شرق آسیا شکل هم هستند و تشخیص دادن آنها از همدیگر برای فردی بیرون از آن کشورها و فرهنگ‌ها کار سختی است. اگرچه عده‌ای اعتقاد دارند که این یک گزاره نژاد پرستانه است اما برای خیلی‌ها واقعا توانایی درک تفاوت اهالی سرزمین‌های شرقی در یک نگاه گذرا کار سختی است.

همین افراد می‌گویند که مدتی است شرایط در ایران و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه هم کاملا مشابه شده و استایل‌های فوق تکراری مخصوصا بین مردان جوان کار را به جایی رسانده که تشخیص آنها از همدیگر خیلی سخت شده است. برای فهمیدن اینکه این استایل مشترک و تکراری از کجا آمده سراغ میلاد رفته‌ایم. او می‌گوید که در ایتالیا دوره دیده و در حال حاضر هم هر چند وقت یک بار راهی دوبی می‌شود تا مدارکش را به روز کند.

میلاد نمی‌تواند زمان کاملا مشخصی را برای باب شدن مدل موی جوان‌های امروزی یعنی دور سفید، رو بلند به علاوه ریش تعیین کند اما خاطرش هست که حدودا از چهار سال پیش کم کم پسرها به این سمت رفتند آن هم نه فقط در ایران که در خیلی از کشورهای دیگر. میلاد می‌گوید: «چیزی که من خاطرم هست این است که وقتی سریال پیکی بلایندرز باب شده بود خیلی‌ها سراغ من می‌آمدند تا موهایشان را مدل تامی شلبی، شخصیت اول این سریال کوتاه کنند.

برای خود من خیلی عجیب بود که یک مرد ایرانی که کاملا سبک زندگی متفاوتی از بازیگر این نقش داشت و خیلی هم پسر اتوکشیده و مرتبی بود عکس را نشان من می‌داد و می‌گفت که موهایم را این مدلی بزن. همزمان یادم است که در ژورنال‌های اروپایی تعداد مدل‌هایی که این مدل مو را داشتند زیاد شد. قبلا هم بارها پیش آمده بود که مردها با نشان دادن عکس بخواهند موهایشان را شکل مدل عکس کوتاه کنم اما اینبار تعداد کسانی که درخواست مشابه داشتند واقعا زیاد بود.»

اما ریش از کجا آمد؟ میلاد می‌گوید: «به نظر من این استایلی که این روزها می‌بینیم ترکیب شده همان مدل موی تامی شلبی است که تغییر حالت داده و با فاکتورهای دیگر ترکیب شده و برایش اسم هم گذاشته‌اند و می‌گویند مدل موی خامه‌ای اما من این اسم را دوست ندارم و فکر می‌کنم واقعا بد سلیقگی است.

در مورد ریش هم من فکر می‌کنم ماجرا از چند سال قبل از مد شدن این مدل مو شروع شد. اگر بخواهم برای این موضوع شاهد بیاورم اینکه یادم می‌آید بعد از مراسم اسکار سال ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ بود که خیلی‌ها با عکس بن افلک و جورج کلونی که ریش داشتند و وسط موهای کوتاهشان را بالا داده بودند پیشم می‌آمدند و می‌گفتند استایل صورتشان را این شکلی کنم.»

میلاد در جواب اینکه چطور ممکن است یک مدل مو و ریش به همه بیاید می‌گوید: «ببینید مد همین است هر چند وقت یک بار می‌بینیم که اغلب جوان‌ها از یک مد خاص پیروی می‌کنند و چون آن استایل مد شده فکر می‌کنند که خیلی هم قشنگ شده‌اند در حالی که مثلا اگر چند سال قبل به آنها می‌گفتیم بیا خودت را این شکلی کن می‌خندیدند و مسخره می‌کردند. بنابراین اینکه آدم‌ها چه چیزی را زیاد می‌بینند باعث می‌شود که سلیقه زیبایی شناسانه‌شان شکل بگیرد.

من خودم بارها پیش آمده که به مشتری‌ها مخصوصا کسانی که برای بار اول پیش من می‌آمدند و با کارم آشنا نبوده‌اند گفته‌ام که به دلیل صورت کشیده آنها یا به دلیل اینکه ریششان به اندازه کافی با کیفیت نیست این مدل به آنها نمی‌آید. بعضی‌ها قبول می‌کنند بعضی‌ها هم پافشاری می‌کنند یا ناراحت می‌شوند. واقعیت این است که مشتری وقتی قشنگ می‌شود که خودش فکر کند قشنگ است و اصلا نباید به آدم‌ها اصرار کرد. همانطور که ما عکس‌های چند سال پیشمان را می‌بینیم و می‌خندیم اما به خودمان در آن روزها حق می‌دادیم.»

وقتی در گوگل جست‌و‌جو می‌کنیم می‌بینیم که مد شدن مدل مو و ریش به این شکل به دغدغه پژوهشگران هم تبدیل شده و چند سال پیش گروهی از پژوهشگران حوزه مد و لباس به تحقیق روی مد شدن دوباره ریش پرداختند. در بخشی از نتیجه‌ای که آنها گرفته بودند آمده بود: «یکی از دلایل بازگشت ریش به مد مردانه این است که در دوران سختی زندگی می‌کنیم.

مردان جوان برای یافتن شغل به نسبت گذشته باید بیشتر با یکدیگر رقابت کنند. بنابر این داشتن ظاهری به اصطلاح مردانه‌تر ممکن است بر قدرت رقابت این جوانان اضافه کند. در سال‌های پس از بحران مالی و سقوط بازار بورس در اواخر دهه ۱۹۲۰ نیز گرایش به ریش گذاشتن افزایش پیدا کرده بود. بنابر این شاید شرایط و عوامل اقتصادی در بازگشت ریش موثر بوده‌اند.» آزمایش‌های این گروه نشان داد که ته ریش بلند، ریش ۵ تا ۱۰ روزه، بیشترین واکنش مثبت را برمی‌انگیزد.

کدخبر: ۴۷۴۴۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر