کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۴۰۱
تاریخ خبر:

چرا تعداد مستاجران در پایتخت بیشتر شده است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ گزارش جدیدی که مرکز آمار به‌تازگی از وضعیت بازار مسکن در کل کشور منتشر کرده، حاوی اطلاعات شگفت‌انگیزی است. این گزارش بازار مسکن را از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ زیر ذره‌بین گرفته و به‌طور خاص وضعیت تهران را با سایر نقاط کشور مقایسه می‌کند.

با بررسی این گزارش می‌توان گفت پس از گذشت هشت سال، هزینه خرید مسکن در تهران بیشتر از هزینه‌ مورد نیاز برای اجاره افزایش پیدا کرده است تا به این ترتیب خرید خانه در تهران برای متقاضیان سخت‌تر شده باشد همچنین حالا می‌توانیم علت اینکه تعداد مستاجران در تهران رو به افزایش است را متوجه شویم.

این گزارش از سوی دیگر نشان می‌دهد اختلاف متوسط قیمت مسکن در تهران با بقیه نقاط کشور از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون چطور به‌طور مداوم افزایش پیدا کند و در سال ۹۸ به بیشترین فاصله خود رسیده است. در این سال هزینه مسکن در تهران (چه در غالب خرید مسکن و چه در غالب اجاره) حداقل ۲۰۰درصد از متوسط کشوری بیشتر بوده است. اگر مجبور نیستید در تهران زندگی کنید، باید خدا را شاکر باشید! / منبع: سایت اقتصادنیوز

*** مقایسه هزینه خرید خانه در تهران با کل کشور
بررسی گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد ساکنان تهران برای خرید یک خانه ۸۰متری در سال ۱۳۹۰ به‌طور متوسط ۱۵۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول پرداخت می‌کرده‌اند اما پس از هشت سال یعنی در سال ۱۳۹۸ برای خرید همین خانه به‌طور متوسط باید یک میلیارد و ۱۳۲میلیون تومان بودجه در نظر می‌گرفتید.

قیمت مسکن در تهران در سال ۹۸، تقریبا ۷۳درصد افزایش پیدا کرده است که این عدد بالاترین رشد سالانه مسکن به‌حساب می‌آید. در کل کشور اما اوضاع به‌شکل دیگری است؛ متوسط قیمت سراسری یک خانه ۸۰متری در سال ۱۳۹۰، حدودا ۶۲میلیون تومان بوده و در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۳۲۷میلیون و ۴۵۶هزار تومان می‌رسد. با بررسی آمارها متوجه می‌شویم افزایش قیمت مسکن رخ داده در سال ۱۳۹۸ در کل کشور نیز بی‌سابقه بوده است. در این سال هزینه مورد نیاز برای خرید خانه در کل کشور تقریبا ۷۰درصد بیشتر شده است.

*** مقایسه هزینه اجاره‌خانه در تهران با کل کشور
وقتی می‌خواهیم درباره هزینه‌های اجاره حرف بزنیم یا اجاره یک خانه در نقطه‌ای با نقطه دیگر را مقایسه کنیم مانند باقی گزارش‌های آماری از فرمول محاسبه مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر یک متر‌مربع زیربنای مسکونی استفاده می‌کنیم. این عدد را در اصطلاح به‌عنوان مجموع اجاره دریافتی و پرداختی برای آن خانه به‌عنوان مبنای مقایسه درنظر می‌گیرند.

با همین فرمول پس از بررسی آمارهای رسمی متوجه می‌شویم در سال ۱۳۹۰ هزینه اجاره یک منزل ۸۰متری در تهران ۸۵۲ هزار تومان بوده است. این عدد در سال ۱۳۸۸ با پشت سر گذاشتن روندی افزایشی به سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است. بررسی ارقام ثبت شده همچنین نشان می‌دهد متوسط اجاره یک منزل ۸۰متری در کل کشور در سال ۱۳۹۰ معادل ۳۱۴هزار تومان بوده که در سال ۱۳۹۸ این عدد به یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است.

توضیحات

مقایسه قیمت خرید تهران و بقیه کشور

توضیحات

مقایسه قیمت اجاره تهران و بقیه کشور

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۴۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر