کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۴۶۷
تاریخ خبر:

چرا ترامپ موضعش را‌ نسبت به گوایدو عوض کرد؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: هنوز مدت زیادی از زمانی که خوان گوایدو خودش را به‌عنوان رئیس‌جمهور تازه ونزوئلا معرفی کرد و جهان غرب بلافاصله او را پذیرفت نگذشته است. گوایدو پس از آنکه نتوانست قدرت را به‌صورت حقیقی از مادورو بگیرد، در حاشیه قرار گرفت تا اینکه روز دوشنبه ترامپ او را خطاب قرار داد و گفت که اعتمادی به این جوان ونزوئلایی ندارد.

* دو: ماجرا از آنجا شروع شد که روز یکشنبه وبسایت آکسیوس نوشت که دونالد ترامپ در گفت‌وگو با جاناتان سوان گفته است که نظرش درباره خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت در ونزوئلا که واشنگتن او را رئیس‌جمهوری قانونی این کشور می‌داند، تغییر کرده. ترامپ با اعلام آمادگی برای دیدار با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، گفت: احتمالا در این‌باره فکر کنم… مادورو علاقه‌مند به دیدار است و من هرگز با ملاقات مخالفت نمی‌کنم… آدم در دیدار رودررو کمتر می‌بازد.

به گفته سوان، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با بی‌اعتمادی از گوایدو صحبت کرده. ترامپ توضیح داده، زمانی که حمایت خود را از گوایدو اعلام و او را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا شناسایی کرد، لزوما موافق او نبوده و به‌طور کلی این اقدام از نظر او چندان هم معنادار نبوده است. رئیس‌جمهور آمریکا درحالی تقریبا شانه از حمایت گوایدو خالی می‌کند که بعد از شناسایی دولت این مرد ۳۵ساله ونزوئلایی تقریبا بیشتر کشورهای اروپایی دنباله‌روی آمریکا شدند.

* سه: بعد از اینکه حرف‌های ترامپ در مورد مادورو منتشر شد و واکنش‌های موافق و مخالف خودشان را نشان دادند، ترامپ در توئیتر نوشت که تنها برای «خروج صلح‌آمیز نیکلاس مادورو از قدرت» با رئیس‌جمهوری ونزوئلا دیدار خواهد کرد. با این وجود مادورو، یک‌بار دیگر اعلام کرد که حاضر به گفت‌وگویی براساس اصل احترام با ترامپ است.

مادورو این حرف را در شرایطی زده است که ماه پیش او گفته بود، با برخی از مقامات دولت ترامپ گفت‌وگوهای محرمانه‌ای داشته. البته ماه پیش ونزوئلا ۱۳نفر از جمله دوآمریکایی را به اتهام «تلاش برای کودتا» بازداشت کرده بود و رویکرد دولت این کشور به‌ دست‌داشتن آمریکا در این اتفاق متمایل بود. همچنین در فروردین‌ماه واشنگتن برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت او شود، جایزه ۱۵میلیون دلاری تعیین کرده بود.

* چهار: پیشنهاد مذاکره ترامپ به مادورو درحالی اتفاق افتاد که براساس نوشته‌های بولتون در کتاب جدیدش، رئیس‌جمهور آمریکا از دست شخصیت ضعیف گوایدو شاکی بوده و از شخصیت قدرتمند مادورو خوشش می‌آمده است. گوایدو حالا به غربی‌ها ثابت کرده که ماجرای رسیدنش به قدرت، بیشتر به یک شوخی شبیه بوده است. حالا او هرازگاهی توئیت می‌نویسد و مادورو را خطاب قرار می‌دهد و همسرش هم گاهی در اینستاگرام تصاویری از دیدارهای گوایدو با مردم ونزوئلا منتشر می‌کند. اما در حقیقت این سیاستمدار ونزوئلایی، خودش هم دیگر از خیر ماجرا گذشته و مشخص نیست در کجا پنهان شده است.

* پنج: بسیاری از ناظران به مادورو به‌خاطر تصمیمی ‌که برای گفت‌وگو با ترامپ گرفته است، می‌تازند. با توجه به اتهاماتی که دولت آمریکا به او وارد کرده، به‌نظر نمی‌رسد که اختلافات بین دو رئیس‌جمهور با یک دیدار ساده در کشوری ثالث حل‌شدنی باشد. از سوی دیگر ترامپ آنچنان مجذوب مذاکرات بی‌سرانجام است که دیگر تقریبا همه می‌دانند که تنها عکس گرفتن با رهبران خارجی، برای او کافی است و هرگونه مذاکره‌ای می‌تواند مانند تجربه کره شمالی از آب دربیاید.

بخش دیگری از کارشناسان می‌گویند، حتی اگر دولت ونزوئلا می‌خواهد با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کند، الان بدترین زمان ممکن است. چراکه ترامپ ممکن است پاییز امسال مجبور به ترک کاخ سفید شود و در این وضع، مادورو عملا هیچ دستاوردی کسب نکرده است. آنچه‌ مشخص است اینکه، ترامپ در آخرین ماه‌های دولتش برای دستیابی به پیروزی‌های خارجی دست به هر پیشنهادی می‌زند و گاهی حتی از در عقب‌نشینی و نرمش درمی‌آید. اما عملکرد او در چهارسال گذشته نشان داده که اعتباری به آنچه از دهان رئیس‌جمهور آمریکا بیرون می‌آید، نیست.

کدخبر: ۳۳۵۴۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر