کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۱۱۱
تاریخ خبر:

چرا ترامپ از سازمان بهداشت جهانی دل کند؟

روزنامه هفت صبح | یک: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد که روابط کشورش با سازمان جهانی بهداشت را قطع کرده است. بهانه او برای این اقدام این بود که می‌گوید، این آژانس سازمان ملل متحد «تحت نفوذ کامل چین» است. آمریکا بزرگترین حامی ‌مالی سازمان جهانی بهداشت بود اما اکنون می‌گوید، کمک‌های مالی خود را به سوی دیگر سازمان‌های جهانی فعال در زمینه سلامت معطوف خواهد کرد.

این تصمیم درحالی اعلام شد که او تصمیم دیگر خود مبنی بر لغو امتیازات تجاری و مسافرتی هنگ‌کنگ را علنی کرد و گفت: «جهان درحال رنج‌بردن از بدکاری دولت چین است… اقداماتی که به مرگ ۱۰۰هزار آمریکایی به علت شیوع ویروس کرونا در جهان انجامیده است.» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک نشست مطبوعاتی که در کاخ سفید برگزار شد، درباره سازمان جهانی بهداشت گفت: «از آنجا که آنها نتوانستند اصلاحات لازم را انجام دهند، امروز به روابط خود با سازمان جهانی بهداشت پایان می‌دهیم و منابع مالی خود را به سایر بخش‌های بهداشت عمومی ‌که سزاوار این پول هستند، اختصاص می‌دهیم.»

* دو: رئیس‌جمهور آمریکا که حدود ۱۰روز پیش هم در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، از عملکرد سازمان جهانی بهداشت به‌شدت انتقاد کرده و تهدید به قطع روابط کرده بود، معتقد است دولت چین «سازمان جهانی بهداشت را تحت فشار قرار داده بوده تا جهان را(در ارتباط با ویروس کرونا) گمراه کند.»

«تعداد بی‌شماری جان باخته‌اند و صدمات عمیق اقتصادی همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است.» ترامپ ۱۰روز پیش هم با تعیین ضرب‌الاجلی ۳۰روزه به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود، یا این سازمان تغییراتی اساسی ایجاد می‌کند، یا اینکه آمریکا سهم خود از بودجه این سازمان را به‌طور دائمی ‌قطع و در عضویتش هم تجدیدنظر می‌کند. او پیش از این نیز بارها این سازمان را متهم کرده بود که از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، همواره در مقابل مقامات پکن با ملایمت رفتار کرده و با وجود دریافت بخش قابل توجهی از بودجه خود از ایالات متحده آمریکا «زیادی به چین نزدیک شده است».

* سه: آمریکا بزرگترین تامین‌کننده مالی سازمان جهانی بهداشت است و قطع این کمک به تضعیف این سازمان جهانی خواهد انجامید. به همین دلیل است که ترامپ هنگام اعلام خبر این موضوع را اینطور بیان کرد: درحالی‌که آمریکا ۴۵۰میلیون دلار از بودجه سازمان جهانی بهداشت را تامین می‌کند، چین تنها ۴۰میلیون دلار به این سازمان کمک مالی می‌کند. بعد از آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، بریتانیا و فرانسه در رتبه‌های بعدی تامین بودجه این سازمان قرار دارند.

کدخبر: ۳۳۱۱۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر