کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۶۰۰
تاریخ خبر:

چرا به چپ دست‌ها باهوش می‌گویند؟

چپ دست‌ها وقتی به اجبار از دست راست استفاده می‌کنند، به رفتار خود آگاهند به همین دلیل هم خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و هم باهوش لقب می‌گیرند.

به گزارش مشرق، چپ‌دستها باهوش و خلاقند.این یک تعارف نیست.آدم‌های چپ دست برای انجام کارها مجبورند از دو نیمکره مغزشان استفاده کنند برای همین باهوش‌ترند.

راست‌دست‌ها که در اکثریت هستند فقط از یک نیمکره مغزشان استفاده می‌کنند و تقریبا نصف مغزشان تقریبا دست نخورده باقی می‌ماند و اگر هم استفاده می‌کنند به آن آگاه نیستند برای همین باعث رشد آنها نمی‌شود.

اما چپ دست‌ها وقتی به اجبار از دست راست استفاده می‌کنند، به رفتار خود آگاهند به همین دلیل هم خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و هم باهوش لقب می‌گیرند.

قرار گرفتن نام شخصیت‌هایی مانند ارسطو، افلاطون، انیشتین،نیوتن، پیکاسو،شکسپیر، نیچه،‌گاندی ، چارلی چاپلین، استیو مک کویین، نیکول کیدمن،بیل گیتس، آمیتاب باچان، نوشاد عالمیان، محسن تنابنده، لاله اسکندری و … در فهرست چپ دست‌ها به قبول این باور که این گروه از انسان‌ها باهوش و خلاقند کمک کرده است.

بنابراین اگر امروزکه به نام روز چپ دست‌ها نامگذاری شده، اینستاگرام، توییتر یا فیسبوک را باز کردید و دیدید که پر شده از این جمله که من یک چپ دست باهوشم ! تعجب نکنید و قبول کنید که این یک ادعا نیست !

چپ‌دست‌ها را ببینید

به گفته فرزانه معصومیان، مجری تلویزیون و گوینده رادیو که دبیر انجمن چپ دستان ایران هم هست، در کشور ما حدود هشت میلیون چپ دست زندگی می‌کنند که باید به آنها توجه بیشتری شده و امکانات زندگی و کاری برای آنها مهیا شود.

معصومیان درباره راه‌اندازی انجمن چپ دستان و این که چرا او دبیری این انجمن را به عهده گرفته است، می‌گوید: چند سال قبل به کلاس‌هایی می رفتم برای تمرکز بیشتر.در این کلاس‌ها به ما آموزش می‌دادند که از دست چپ بیشتر استفاده کنیم ، در طول روز برخی از کارها را با دست چپ انجام دهیم مثل مسواک زدن تا هر دو نیمکره مغزمان فعال شود.

در طول روز چند خطی هم با دست چپ بنویسیم.این تمرین‌ها را که شروع کردم متوجه شدم چقدر زندگی و کار برای چپ دستان در دنیایی که متعلق به راست دستان است، دشوار است.همه امکانات زندگی و کاری برای راست دستان طراحی و ساخته شده و فرد چپ دست برای زندگی و کار باید در بیشتر موارد از دست راستش استفاده کند.

او به مرور کار با دو دست را یاد می‌گیرد به همین دلیل از همه ظرفیت‌های مغزش استفاده می‌کند.شما تصور کن، رانندگی، استفاده از رایانه و موس، صندلی مدرسه و دانشگاه و حتی صندلی زمان کنکور و بقیه آزمون‌ها برای راست‌دست‌ها طراحی شده و برای یک چپ دست چقدر دشوار است که از این امکانات استفاده کند و خود را با آنها تطبیق بدهد.

همه این‌ها باعث شد تا در سال ۹۳ انجمن چپ دست‌های ایران را راه اندازی کنیم با این هدف که این گروه را بیشتر نشان دهیم و روی این نکته متمرکز شده‌ایم که چپ دستان به امکانات خاص خود نیاز دارند که باید برای آنها ساخته شود.

معصومیان می‌گوید: باید چپ دست باشی تا بفهمی کار کردن با ابزار به نظر ساده‌ای مثل قیچی، مدادتراش، خط‌کش، درباز کن و … چقدر دشوار است.چپ‌دستی که با قیچی کار می‌کند بعد از چند دقیقه انگشتانش سرخ می‌شود و کارش بسیار کند پیش می‌رود چون قیچی برای راست‌دست‌ها طراحی و ساخته شده است.گاهی با دست چپ با قیچی کار کنید تا متوجه شوید استفاده از این وسیله به نظر ما پیش پا افتاده برای یک چپ دست، مصیبت است.

مصیبتی به نام صندلی مدرسه

معصومیان می‌گوید: ما چند سال قبل به مناسبت روز چپ دستان به برنامه خندوانه رفتیم، حدود ۶۰۰ چپ دست در این برنامه حضور یافتند و برخی از آنها درباره مشکلاتشان صحبت کردند که مهم‌ترین این مشکلات درباره بی‌توجهی مسئولان مدارس و آزمون‌ها و کنکور به چپ دست‌ها بود.آنها باید صندلی خاص خود راداشته باشند که در ۹۹ درصد مدارس صندلی مخصوص چپ دست‌ها وجود ندارد.

در زمان کنکور هم به این موضوع بی‌توجهی می‌شود و همین مسئله به ظاهر ساده باعث ایجاد مشکلات عمیقی برای چپ دستان می‌شود. دبیر انجمن چپ دستان به این نکته هم اشاره می‌کند که به ظاهر دنیا پیشرفت کرده اما در بیشتر جوامع هنوز با تفکری بدوی چپ دست بودن را عیب و گاهی گناه می‌دانند.

هنوز در کشورهایی مانند بنگلادش، اندونزی و مالزی اگر کسی با دست چپ کار کند او را مجازات می‌کنند و القابی مانند شیطان به او می‌دهند !

چپ دست را به انگلیسی در گوگل سرچ کنید تا متوجه شوید به چه کسانی چپ دست می‌گویند. مثلا به دزدان و سارقان می‌گویند چپ دست ! این که در روز قیامت اعمال خوب آدم‌ها را به دست راست و اعمال بد او را به دست چپش می‌دهند هیچ ربطی به چپ دست بودن یک فرد ندارد و نباید از این موضوع سوء استفاده شود.چپ دستی گاهی جهشی ژنتیکی است و تقریبا موروثی است.

به معصومیان می‌گویم اما در کشور ما چپ دستی تقریبا پذیرفته شده است و به نظر نمی‌رسد کسی به چپ دست‌ها القاب منفی بدهد؟

این گوینده رادیو می‌گوید: در برخی از نقاط کشور ما هنوز هم چپ دستی ایراد است. آن سال که به برنامه خندوانه رفته بودیم یک پسر ۲۳، ۲۴ ساله که لکنت زبان داشت، تعریف کرد که مادرش وقتی متوجه می‌شود او چپ دست است، دستش را با طناب می‌بندد تا او مجبور باشد با دست راست کار کند، همین رفتار باعث می‌شود او دچار لکنت زبان شود !‍

البته در کشورهای به حساب پیشرفته‌ای مانند فرانسه و انگلستان هم چپ دستی را بدیمن می‌دانند.جالب است که از دست چپ‌ چیزی نمی‌گیرند چون بر این باورند که دست چپ بد یمن است !

معصومیان می‌گوید: امسال پول نداشتیم که برای امروز جشنی تدارک ببینیم اما سال‌های قبل در فرهنگسراهای چند شهر جشنی برگزار می‌کردیم تا مشکلات چپ دست‌ها را در محور توجه قرار دهیم. سال گذشته به آقای جهرمی، وزیر ارتباطات نامه نوشتیم تا برای چپ دست‌ها تمبری طراحی و رونمایی شود که شد و تاثیر زیادی هم داشت.

چند سال قبل برخی از وسیله‌هایی که مخصوص چپ دست‌هاست مثل قیچی و مدادتراش را از آلمان وارد کردیم که به نسبت وسیله‌های راست‌دست ها خیلی گران بود و برخی از خانواده‌ها توانستند آنها را خریداری کنند اما خیلی‌ها نتوانستند.به نظرم صنعتگران و طراحان صنعتی می‌توانند به فکر طراحی و ساخت وسیله برای چپ دست‌ها باشند چون سود زیادی خواهند کرد.

کدخبر: ۲۷۴۶۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • masoudronin

    یک بازیگر باهوش و مطرح رو از قلم انداختی ن کیانا ریوز بازیگر نقش جان ویک هم یک چپ دسته??????????

  • amirsadat161

    من یک چپ دستم اما با قدرت مشتهایی ویرانگ ر که طراحی شده برای از پای انداختن حریف