کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۱۹۰
تاریخ خبر:

چرا برنامه فوتبال برتر نبض ندارد؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | دربی ۹۳ پایتخت در شرایطی برگزار شد که باید یک تیم، برنده از زمین بیرون می‌آمد. بازی با تساوی دو- دو به پایان رسید و ضربات پنالتی تیم پیروز را مشخص کرد. استقلالی‌ها ۴ پنالتی خود را گل کردند و بازی را بردند. سوت پایان که زده شد،‌ برخی از هواداران استقلال مدعی شدند تیم‌شان پرسپولیس را« ۶ تایی» کرده است! این ماجرا رفته رفته به یک بحث و کری طولانی تبدیل شد و هر کدام از هواداران هم استدلالی خاص برای اثبات نظر خود می‌آوردند. هفته پیش برنامه فوتبال برتر پرونده این موضوع را به شکل مبسوط باز نکرد و سراغ این بحث مهم و داغ نرفت.

*** مورد اول| جنجال عدد ۶
شرح ماجرا را خواندید. فقط به مورد دیگری اشاره می‌کنیم تا مشخص شود بحث بر سر عدد ۶ تا چه اندازه جدی شده است. برخی چهره‌های استقلالی از جمله سید هادی طباطبایی دروازه‌بان اسبق این تیم هم وارد کری شدند. حتی در مسابقه فینال جام حذفی‌، استقلالی‌ها از عدد ۶ روی سکوها استفاده کردند!

طباطبایی عدد ۶ را با زمینه آبی رنگ در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و حتی طعنه زد که این ۶ را همه دیدند. اشاره او و دیگر هواداران استقلال به دربی سال ۵۲ است که پرسپولیس ۶ گل زد اما تصاویر آن بازی در دسترس نیست. می‌بینید؟ بحث از کری گذشته و هواداران در استنادهای تاریخی هم تشکیک وارد کرده‌اند.

حالا هم به شکل رسمی این عدد در سکوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین انتقاد به فوتبال برتر همین جا است که به بحث ورود نکرد و یک‌بار دیگر تاریخچه دربی را ورق نزد. پیش‌تر درباره اینکه ۶‌پرسپولیس سندیت تاریخی دارد یا خیر، بازیکن‌های دربی سال ۵۲ صحبت کرده‌اند. فوتبال برتر می‌توانست به عنوان مقدمه‌، بار دیگر آن بازی را مرور کند.

*** مورد دوم| جنجال گل‌های پنالتی
احتمالا فوتبال برتر می‌گوید قانون روشن است و ضربات پنالتی جزو گل‌های بازی محسوب نمی‌شود. اولا برای خیلی‌ها این قانون شفاف نیست. ثانیا وقتی چنین جنجالی در می‌گیرد، نیاز است چند کارشناس با سند و مدرک در برنامه حضور یابند و به تفصیل قانون را شرح دهند.

همچنان در گروه‌های تلگرامی این بحث میان هواداران رد و بدل می‌شود که گل‌های ضربات پنالتی باید درنتیجه کلی لحاظ شود یا خیر. طبعا برخی از نظرها و تحلیل‌ها صرفا از روی هواداری است اما عده‌ای نیز دچار تشکیک شده‌اند. در هر دو شکل‌، ‌این وظیفه فوتبال برتر بود که هفته پیش پرونده‌ای در این زمینه باز کند و بر همه جدل‌ها نقطه بگذارد.

*** مورد سوم |امتیاز منفی فوتبال برتر
برنامه فوتبال برتر رو به پایان است و برای فصل آینده مهیا می‌شود. این برنامه مثل خیلی از برنامه‌های تلویزیونی دارای ضعف و قوت‌هایی است. با این حال نادیده گرفتن بحث داغی مثل عدد ۶ یک امتیاز منفی محسوب می‌شود و مصداق از دست دادن سوژه است. در برنامه هفته پیش حواشی دربی و نکات فنی بازی مورد بررسی قرار گرفت.

این بدیهی‌ترین کاری است که یک برنامه تخصصی انجام می‌دهد. کما اینکه شبکه ورزش هم چنین کرد. امتیاز برنامه‌ای مثل فوتبال برتر توجه به جزئیات است. شاید کری بر سر عدد ۶ برای برخی برنامه‌ها «مسئله» نباشد اما به دلیل داغ شدن ماجرا، فوتبال برتر باید سراغ آن می‌رفت؛‌ چرا که دغدغه هوادار سرخابی اتقاقا همین بود.

*** مورد چهارم| بزنگاه‌های نود
«برای هیچکس باورکردنی نبود ما بازی ۵ بر صفر را مساوی کنیم. به نظرم در برنامه‌های اخیر حتی یک بر صفر هم جلو افتادیم.» این جمله کلیدی محمد حسین میثاقی در گفت وگوی اخیر با روزنامه جام جم است. حتما فوتبال برتر به مرور سر و شکل پیدا کرده و نسبت به روزهایی که ۵ بر صفر عقب بوده، بهتر شده است.

این برنامه اما وقتی ادعا دارد ۶ گل زده و حالا یک هیچ جلو است، باید برنامه‌ای کامل باشد. اگر بعضی‌ها می‌گویند فوتبال برتر‌،‌ سایه نود است فقط یک دلیل دارد: انگشت گذاشتن این برنامه روی سوژه‌هایی که دغدغه هواداران است. مثلا بعد از دهمین قهرمانی پرسپولیس یک کری میان هواداران سرخابی شکل گرفت. عادل فردوسی‌پور در نود توضیح کاملی برای قانون ستاره تیم‌ها ارائه کرد.

حتی سراغ قوانین دیگر کشورها و قاره‌ها هم رفت. یا بعد از گل آفساید احسان حاج صفی در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی، با قانون پرسپکتیو و کالیبره ثابت کرد گل آفساید نبوده! طبعا در چنین مواردی هواداران یک تیم دلخور می‌شدند و حتی نود و مجری‌اش را تحریم می‌کردند! اما همین نکته‌سنجی‌ها بود که نود را سرپا نگه می‌داشت. فوتبال برتر حتی در برنامه این هفته می‌تواند پرونده عدد ۶ را باز کند و بر این هیاهو نقطه بگذارد.

کدخبر: ۳۴۸۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر