کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۷۰۱
تاریخ خبر:

چرا باید عمارت دهدشتی بوشهر را از نزدیک ببینیم؟

رپرتاژ آگهی | حتما همه ما از خون گرمی زیاد مردم جنوب بسیار شنیده‌ایم. از این رو طبیعی است که بیشترمان تمایل فراوانی به سفر کردن به جنوب کشور و معاشرت با مردم مهمان نوازشان داشته باشیم.

شهر بوشهر یکی از صمیمی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای جنوب است که می‌توانید آن را برای تجربه‌ای مناسب انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما تهران بوشهر و بلیط هواپیما بوشهر تهران برای برگشت با انتخاب زمانی مناسب از سال، با هزینه اندکی بالاترین کیفیت سفر را تجربه کنید.

برای اینکه بیشتر با این شهر آشنا شوید خوب است بدانید شهر بوشهر شبه جزیره‌ای در استان بوشهر است که فقط از قسمت شرقی خود با خشکی در ارتباط است. ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد حدود ۱۸ متر است.

شهر زیبای بوشهر

بوشهر، در فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای جنوب ایران قرار دارد. لازم است بدانید که این شهر قدمتی ۵ هزار ساله دارد و در دوره‌های مختلف تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. همچنین در دوره حکومتهای مختلف نام‌های متفاوتی داشته است و طبق شواهد و حفرهای باستان شناسی که توسط موریس بزار باستان شناس فرانسوی انجام شده است، قدیمی‌ترین نام این شهر لیان بوده است. این نام به دوره عیلامیان برمی‌گردد.

با سفر به این شهر پنج هزار ساله می‌توانید بخش زیادی از تاریخ ایران و جنوب ایران را از نزدیک به تماشا بکشید. از مناظر طبیعی و فوق العاده بگیر تا آثار تاریخی و خانه‌ها و عمارتهای چند هزار ساله. بنابر این درمیابید که چرا بلیط هواپیما تهران بوشهر می‌تواند یکی از بهترین هدایا باشد! اگر به بوشهر سفر کنید بعید است دلتان بیاید برای بلیط هواپیما بوشهر تهران هزینه کنید!

سبک معماری عمارت دهدشتی

در سفر به بوشهر، عمارت دهدشتی از مهم‌ترین اماکنی است که می‌توانید از آن دیدن کنید. هرچند که این عمارت با معماری بسیار زیبای خود، ناخود آگاه شما را به آن سمت می‌کشاند. بیشتر بناها و ساختمانهایی که در بافت قدیمی شهر بوشهر ساخته شده‌اند، دو طبقه هستند. فقط تعداد کمی از آنها سه طبقه بوده و عمارت دهدشتی به عنوان بنایی چهار طبقه بسیار مورد توجه واقع شده است.

به طور کلی معماری این بنا از سبک سنتی بوشهری الهام گرفته است و عمده مصالح آن را سنگهای مرجانی، آهک، گچ و چوب ساج تشکیل می‌دهند. همچنین سقف این عمارت با چوب صندل پوشیده شده است.

عمارت دهدشتی از گذشته تا امروز

تاریخچه این عمارت به زمان قاجار برمی‌گردد. درواقع این بنای باشکوه در دوره قاجاریه توسط غلام حسین دهدشتی ساخته شد. و از آن جایی که موسس این بنا، به تجارت روغن نیز مشغول بوده، عمارت دهدشتی به عمارت روغنی نیز شهرت دارد.

جالب است بدانید که اسناد تجاری زیادی در این عمارت پیدا شده‌اند که اکنون در قالبی طبقه شده در سازمان میراث فرهنگی نگه‌داری می‌شوند. اکنون موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در این عمارت برپا است. این بنا در سال ۱۳۷۷ مرمت شده است و اکنون به عنوان موزه و عمارتی تاریخی در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفته است.

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

در این موزه می‌توان سیر تغیر و تحولات پایه‌های پزشکی را از دوره ایران باستان تا عصر معاصر را به چشم دید. عکسها و کتب تاریخی بسیاری در این زمینه جمع آوری شده است که در کنار آنها اشیای جالب توجهی نیز وجود دارند. ازجمله این اشیا می‎‌توان به مجسمه‌هایی با ظاهر حیوان، تشکیل شده از گل پخته برای رسم شفا طلبی، ظرف‌های نگهداری دارو در دوران‌های مختلف تاریخی، ابزار پزشکی مورد نیاز در شناورهای تجاری و نظامی آبراه خلیج فارس و موارد بسیار دیگری اشاره کرد.

همچنین انواع متون دعا برای شفا طلبی در زمان‌های مختلف و داروهای طب مدرن قرنی از زمان قاجاریه و اوایل پهلوی، تجهیزات و ادوات مورد نیاز جراحی در دوره‌های مختلف و انواع داروهای سنتی و ادوات معاینه پزشکی، از مواردی هستند که توجه بازدیدکننده‌ها را به شدت جلب خود می‌کنند.

کتب نگهداری شده در این موزه نیز شامل کتاب‌های طبی نوشته شده توسط اطبا سنتی و مدرن بنادر خلیج فارس و کتب و نسخ خطی طبی دارالفنون هستند.

نکاتی که برای بازدید از عمارت دهدشتی باید بدانید

این مجموعه در روزهای تعطیل بسته است و در دیگر روزها می‌توانید از ساعت هشت صبح تا ۱۳ بعداز ظهر، و از ۱۶ تا ۲۱ شب به دیدن موزه بیایید. همچنین برای بازدید از این بنای باشکوه و تاریخی نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای ندارید و می‌توانید به صورت کاملا رایگان با بخش عمده‌ای از تاریخ پزشکی خلیج فارس آشنا شوید.

عمارت دهدشتی بوشهر

با همه این اوصاف، بناهای تاریخی و اماکن باارزش دیگری نیز در جنوب کشور و در شهر بوشهر وجود دارند که امکان دیدن و آشنایی با آنها با سفر به جنوب و شهر گرم و دوستانه بوشهر فراهم می‌شود.

برای آن که پیش‌بینی درستی از هزینه‌های خود در این سفر داشته باشید، می‌توانید با سر زدن به چارت بلیط‌های هواپیما و سنجیدن هزینه‌های آن در زمانهای مختلف، بلیط‌های به مقصد بوشهر را پیدا کنید. بلیط هواپیما تهران بوشهر از بلیط‌هایی است که طرفدار کمی ندارد. بنابراین اگر قرار است از تهران عازم بوشهر شوید، لازم است کمی دست بجنبانید!

همچنین برای آسودگی خیال خود می‌توانید پیش از سفر اقدام به خرید بلیط برگش کنید تا اگر مقصدتان تهران است، در تهیه بلیط هواپیما بوشهر تهران به مشکل نخورید.

کدخبر: ۴۵۲۷۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر