کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۱۷۸
تاریخ خبر:

چرا باید به قهرمانی پرسپولیس امیدوار باشیم؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | شاگردان یحیی گل‌محمدی در غیاب چند ستاره تیم‌شان کار سختی در پیش دارند اما آمارها، نشانه‌ها و انگیزه‌های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهد پرسپولیس شانس قهرمانی آسیا را دارد. این موارد را مرور می‌کنیم.

*** آخرین گل خورده؛ دوران ماقبل کرونا!
آخرین گلی را که پرسپولیس در جریان بازی‌ها دریافت کرده به یاد دارید؟ این تیم از لیگ بیستم ‌ هنوز دروازه‌اش باز نشده است. در بازی‌های متمرکز مرحله گروهی در قطر هم پرسپولیس دو گل از الدحیل و النصر خورد که هر دو از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیدند. در واقع آخرین باری که پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در جریان بازی گل خورد، به دوران ماقبل کرونا مربوط می‌شد.

زمانی که بازی‌ها به شکل رفت و برگشت برگزار می‌شد و البته بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، آنتونی استوکس، کریستین اوساگوانا و علی علیپور در ترکیب این تیم قرار داشتند! آن تیم در بخش دفاعی، شجاع خلیل‌زاده و بیرانوند را از دست داده اما سیدجلال حسینی و حامد لک به خوبی جای خالی این دو نفر را پر کرده‌اند و یحیی گل‌محمدی از بابت خط دفاع و دروازه تیمش کوچک‌ترین دغدغه‌ای ندارد.

او تقریبا مطمئن است که اگر اتفاق عجیب و غریبی رخ ندهد، تیمش می‌تواند مقابل اولسان کره هم دروازه‌اش را بسته نگه دارد و مثل بازی مقابل السد و النصر از تک‌فرصت‌ها و ضدحملات برای گلزنی استفاده کند.

*** عیسی؟ پرسپولیس به بزرگ‌تر از او هم وابسته نبود
عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان، وحید امیری و شجاع خلیل‌زاده! اینها بازیکنانی هستند که تا بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا همراه پرسپولیس بودند اما به دلایل مختلف در فینال حضور ندارند. یعنی پرسپولیس مقابل هیوندای کره، حدود ۳۰ درصد از ترکیب تیم نیمه‌نهایی خود را در اختیار ندارد. در نگاه اول به نظر می‌رسد‌ باغیبت این بازیکنان، پرسپولیس شانسی برای شکست دادن هیوندای ندارد.

اما این تیم پیش از این بارها ثابت کرده که در شرایط سخت هم می‌تواند موفق شود و چیزی شبیه ‌ معجزه را رقم بزند. شبیه اتفاقی که در سال ۲۰۱۸ رخ داد و پرسپولیس برانکو با انبوهی از بازیکنان غایب و البته کلیدی، تا فینال آسیا پیش رفت. اصلا چرا راه دور برویم؟ در همین بازی نیمه‌نهایی مقابل النصر عربستان، پرسپولیس عیسی آل‌کثیر را درست چند ساعت قبل از بازی از دست داد.

اما به جای او مهدی عبدی به میدان رفت و اتفاقا خود او بود که گل تساوی پرسپولیس را خیلی زود زد و بازی در نهایت در ضربات پنالتی به سود این تیم رقم خورد. در مجموع پرسپولیس نشان داده که به آل‌کثیر و حتی ستاره‌هایی موثرتر و بزرگ‌تر از او هم متکی نیست و در غیاب آنها هم می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

*** آخرین فرصت برای پولدار شدن؟
پرسپولیس تا این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا موفق شده درآمد ۷۷۰ هزار دلاری خود را قطعی کند. در لیگ قهرمانان کسب پیروزی در هر بازی ۵۰ هزار دلار پاداش دارد و پرسپولیس با برتری مقابل پاختاکور، السد، شارجه و التعاون در دو بازی رفت و برگشت توانست ۲۵۰ هزار دلار ‌ به دست آورد. تساوی برابر شارجه و النصر هم رقم ۲۰ هزار دلار را عاید این تیم کرد.

همچنین صعود به یک‌هشتم، یک‌چهارم و نیمه نهایی نیز ۵۰۰ هزار دلار را به این باشگاه رساند تا مجموع درآمدزایی به ۷۷۰ هزار دلار برسد اما پرسپولیس حالا با حضور در فینال امکان یک پیروزی (۵۰ هزار دلار) و کسب نایب‌قهرمانی یا قهرمانی را دارد. در صورت شکست مقابل نماینده شرق، این باشگاه دو میلیون دلار دیگر کسب می‌کند و در صورت کسب جام قهرمانی، چهار میلیون دلار به قرمزها خواهد رسید تا مجموع درآمدزایی به عدد ۸/۴ میلیون دلار برسد.

به دست آوردن این درآمد، برای تیمی که با مشکلات مالی بزرگی درگیر است و گاهی لنگ چند صد میلیون تومان می‌شود تا لوگو‌ی باشگاه توقیف نشود، یک انگیزه بزرگ است. قهرمانی در آسیا بسیاری از مشکلات مالی بازیکنان، مربیان و باشگاه را حل می‌کند و حتی می‌تواند باعث پاک شدن تمام بدهی‌های داخلی و خارجی و بسته شدن پرونده‌های پرتعداد شکایت از این تیم در فیفا شود.

*** قطر؛ جایی مثل آزادی!
برخلاف سال ۲۰۱۸ این بار بازی فینال در زمین بی‌طرف و به صورت تک بازی برگزار می‌شود. این بار پرسپولیسی‌ها مشکل سفر طولانی و تطابق زمانی با کشور میزبان را ندارند. این را هم یادآوری کنیم که در یکی دو سال اخیر، بازی در قطر معمولا برای پرسپولیس خوش‌یمن بوده است.

آنها در این چند ماه، بیشتر از آزادی، در استادیوم‌های قطر بازی کرده‌اند و به نوعی می‌شود این کشور را خانه دوم پرسپولیس و البته فوتبال ایران دانست. طبیعتا بازی در چنین شرایطی و در این کشور بهتر از بازی در شرق دور و همچنین بازی برگشت در تهران است و همین احتمال موفقیت پرسپولیس را بالا می‌برد.

کدخبر: ۳۶۴۱۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر