کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۱۶۶
تاریخ خبر:

چرا Call Of Duty و پابجی موبایل در ایران فیلتر شدند؟

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | تنها به سه ساعت زمان نیاز است تا به عنوان گیمری که از تلفن همراه خود برای تجربه بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کند، دچار مشکلی اساسی شوید. ظهر روز گذشته بود که متوجه شدیم دسترسی کاربرهای ایرانی و به شکل خاص اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به سرورهای بازی آنلاین Call of Duty Mobile (ندای وظیفه) بسته شده.

محدودیتی که این‌بار مراجع داخلی نقشی در آن نداشتند و مستقیما از سوی کمپانی آمریکایی «اکتیویژن» به عنوان سازنده و ناشر این بازی صورت گرفته.بازی‌ای که کاربرهای ایرانی تنها از طریق فروشگاه‌های داخلی نزدیک به چهار میلیون بار آن را دانلود کرده‌اند.وضعیت تا همین جا هم برای گیمرهایی که از موبایل استفاده می‌کنند،نامناسب است و به نظر می‌رسد که برخی کمپانی‌های آمریکایی در ادامه موج ایجاد شده طی هفته‌های اخیر به دنبال کاهش دسترسی کاربرهای ایرانی هستند.

با این حال سه ساعت زمان کافی بود تا این‌بار ضربه‌ای از داخل به گیمرهای ایرانی وارد شود. هنوز مشخص نیست چرا و به چه دلیلی اما روز گذشته و بعد از تحریم شدن ایرانی‌ها از Call of Duty Mobile، کمیته فیلترینگ طی دستوری جدید به فروشگاه‌های اپلیکیشن و بازی در ایران ابلاغ کرده که باید PUBG Mobile (پابجی موبایل)، دیگر بازی آنلاین و محبوب تلفن‌های همراه را حذف کنند.

آمار موجود نشان می‌دهد که تا روز گذشته بیش از شش میلیون نفر در ایران PUBG Mobile را دانلود کرده و به عنوان مخاطب آن شناخته می‌شدند. کاربرهایی که از امروز دیگر به این بازی آنلاین و پرطرفدار دسترسی ندارند. با وجود تمام توضیحات ارائه شده اما همچنان چند نقطه تاریک باقی مانده که شاید در ادامه تبدیل به کلید حل این چالش جدید برای گیمرهای ایرانی باشند.

اولین موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که نسخه‌های اصلی Call of Duty که برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی منتشر شده، همچنان از طریق اینترنت ایران در دسترس بوده و هیچ مشکلی در ارتباط با سرورهای آنها وجود ندارد.نکته‌ای که شاید نشان دهد محدودیت ایجاد شده، موقتی است و در آینده‌ای نزدیک برطرف می‌شود.

در مقابل اما هنوز برای ممنوعیت PUBG Mobile دلیل روشنی ارائه نشده. نسخه اصلی این بازی برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی چهار سالی است که منتشر شده و از آن زمان تاکنون بدون محدودیت خاصی در ایران به فعالیت خود ادامه می‌دادند. این در حالی است که PUBG Mobile عملا از سال ۲۰۱۸ و به شکل رایگان وارد بازار شده و از آن زمان تاکنون هیچ مشکلی در رابطه با آن وجود نداشت.

سوال اصلی این است که حتی در صورت وجود مشکلاتی برای این بازی، چرا به سه سال زمان برای ممنوعیت آن نیاز بوده. موضوعی که شاید ارتباط مستقیمی با تحریم Call of Duty Mobile داشته باشد و ضدحمله‌ای باشد از سوی مراجع ایران که سعی کرده‌اند به رویکرد کمپانی‌های آمریکایی واکنش نشان دهند.

در این میان خالی از لطف نیست که توضیح دهیم، «کرفتون» به عنوان کمپانی مادر سازنده‌های PUBG Mobile در سئول فعالیت می‌کند و ارتباط خاصی با هیچ‌کدام از هلدینگ‌ها یا کمپانی‌های آمریکایی ندارد. دلیل این محدودیت‌ها حالا شاید تبدیل به بزرگ‌ترین سوال برای جامعه گیمرهای ایرانی باشد که تنها طی سه ساعت دو بازی پرطرفدار و بزرگ را به راحتی از دست دادند.

کدخبر: ۳۸۳۱۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر