کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۴۴۴
تاریخ خبر:

چرا اینترنت‬ کشور این شب‌ها کند می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | ‏آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل در رشته‌توئیتی نوشت: ظاهرا قطعی یکی از لینک‌های اصلی بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت که از طریق قطر تامین می‌شده، باعث کاهش کیفیت اینترنت در ایران شده که اثر آن در ساعات پیک مصرف مشهودتر است.

با این قطعی ۸۵۰ گیگابایت از ظرفیت اینترنت کشور فعلا از دست رفته است.این در حالی است که شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از اپراتورهای ارتباطی، در پاسخ مکتوب به شکایت مشترکین از اختلال سرویس در سامانه ۱۹۵، اعمال پالیسی و سیاست محدودکننده از سوی زیرساخت را دلیل این اختلال اعلام کرده بود!

قطعی فوق از نظر جغرافیایی در فیبر نوری واقع در دریای مدیترانه و حدفاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده تا ۴ فروردین به دلیل مانور نیروهای ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع برای آغاز عملیات تعمیر را ندارد.بر این اساس به نظر می‌رسد این قطعی که معادل ۲۰ درصد کل ارتباطات اینترنت بین‌الملل کشور محسوب می‌شود، حداقل تا ۱۵ فروردین طول بکشد.

شرکت زیرساخت باید تمهیدات لازم برای رزرو پهنای باند در شرایط قطع را برنامه‌ریزی می‌کرده که روال اخذ مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی برای افزایش ظرفیت بین‌الملل کشور به طول انجامیده و آن مرکز نیز اخیرا برای ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت ذخیره مجوز صادر کرده که تا ۴۸ ساعت آینده وارد مدار می‌شود.

با صدور مجوز از مرکز ملی فضای مجازی برای تامین ۴۰۰ گیگابایت اینترنت جایگزین به‌جای ۸۵۰ گیگابایت ظرفیت قطع‌شده از طریق قطر، عملا باز هم نزدیک به ۱۲ درصد ظرفیت ترافیکی کشور نسبت به زمان قبل از قطع لینک فیبر قطر کمبود خواهیم داشت.‏

کدخبر: ۳۷۸۴۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر