کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۵۳۳
تاریخ خبر:

چرا آمریکا با وجود واکسن، تلفات زیادی دارد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | در روزگار ترکتازی سویه دلتا بر روی زمین، بحث و جدل درباره واکسن کرونا نقل هر محفلی است. در جای جای دنیا هم فارغ از اینکه انواع واکسن‌های کرونا در دسترس‌ عموم مردم باشد یا نباشد، جنگی میان موافقان و مخالفان واکسن کرونا در گرفته است، جنگی که به طور عملی هیچ فایده‌ای در بر ندارد و تنها زمان و جان انسان‌های بیشتری را در خود می‌بلعد. حتی آمریکا که پیش‌تر تمهیدات لازم را برای واکسینه کردن مردم کشورش اندیشیده و بیش از نیاز خود واکسن خریداری کرده بود نیز معطل همین بحث و جدل‌ها ماند.

تا هفته گذشته ۵۹درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکا حداقل یک دُز و بیش از ۵۱درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکا هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده ‌بودند و همانطور که سازمان بهداشت جهانی و متخصصان اعلام کرده‌اند برای دستیابی جامعه به ایمنی عمومی لازم است ۷۰ الی ۸۵درصد مردم به طور کامل واکسینه شوند. به همین دلیل با ورود سویه دلتا به آمریکا آمار مبتلایان به رغم اجرای برنامه واکسیناسیون سراسری افزایش یافت و ظرف دو هفته گذشته این آمار از مرز ۱۰۰هزار نفر مبتلای جدید در هر روز نیز گذشت.

طی هفته گذشته به طور متوسط در هر روز ۱۲۸هزار نفر مبتلای جدید به آمار مبتلایان اضافه شده است. در این حین دولت توانست در همکاری با تعدادی از فرمانداران ناسازگار، رهبران افراطی دینی و توافق با مخالفان سیاسی خود، افرادی که به واکسن کرونا بدبین بودند را به دریافت این راه نجات و فرار از مرگ ترغیب کند و در روزهای گذشته تعداد افرادی که حداقل یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند روندی افزایشی به خود گرفته است.

در میان جمعیت واکسینه‌ شده‌های آمریکا ۵۶درصد افراد واکسن فایزر-بیونتک، ۳۹درصد واکسن مدرنا، ۴درصد واکسن جانسون‌اند‌جانسون دریافت کرده‌اند و مطالعه وضعیت این افراد در بحران سویه دلتا می‌تواند تاثیر واکسن در این بیماری را برای همگان روشن سازد. طی دو هفته گذشته به طور متوسط در هر روز ۸۱۶هزار تست کرونا در آمریکا گرفته شد که از این میزان، نتیجه تست ۱۴.۳درصد برابر با ۱۱۶هزار مورد در هر روز مثبت اعلام شد.

همچنین طی دو هفته گذشته به طور میانگین در هر روز ۵۶هزار نفر در بیمارستان‌های این کشور بستری و از این تعداد ۱۴.۴هزار نفر راهی بخش‌‌های مراقبت‌های ویژه شدند. تعداد موارد مرگ نیز در این دوره افزایش یافت و طی دو هفته گذشته به طور میانگین در هر روز ۶۵۱نفر جان خود را از دست دادند. طبق گزارش‌های مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های آمریکا در بین مبتلایان جدیدی که به طور کامل واکسینه شده‌اند تنها کار ۰.۰۰۴درصد از آن‌ها به بخش‌ مراقبت‌‌های ویژه کشیده و ۰.۰۰۱درصد از آن‌ها جان خود را از دست داده‌ است.

به عبارت دیگر از هر ۱۰۰هزار نفر مبتلایی که به طور کامل واکسینه شده است تنها ۴۰نفر در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند و از هر ۱۰۰هزار مورد مرگ نیز تنها ۱۰نفر از افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند جان خود را از دست می‌دهند. همچنین حدود ۱۰درصد از مبتلایان به نوع خفیف و بی‌علامت بیماری را افراد واکسینه شده تشکیل می‌دهند که یکی از علل این میزان قابل توجه لغو پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در تعداد بسیاری از ایالت‌ها است. به طور کلی ۹۸درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در هر روز مربوط به افراد واکسینه نشده و تنها ۲درصد مربوط به افراد واکسینه شده است.

بررسی‌های نیویورک‌تایمز از مبتلایان ۴۰ایالت آمار متفاوتی را نشان می‌دهد. طبق بررسی‌های نیویورک تایمز ۵درصد مبتلایان را افرادی تشکیل می‌دهند که به طور کامل واکسینه شده‌اند. میزان مرگ در افراد واکسینه شده در این آمار کمتر از ۰.۲درصد گزارش شده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰هزار نفر مبتلا ۵هزار نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند و از هر ۱۰۰هزار مورد مرگ ۲هزار نفر از افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند جان خود را از دست می‌دهند.

برای مثال تعداد مبتلایان ایالت کالیفرنیا در دو هفته گذشته به طور میانگین در هر روز حدود ۱۲هزار نفر بوده است و در هر روز به طور میانگین ۳۳نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تاکنون ۵۴درصد از مردم این ایالت به طور کامل واکسینه شده‌اند. این ایالت حدود ۴۰میلیون نفر جمعیت دارد و از جمله نقاطی است که شرایط کرونا در آن وخیم شده است. در کالیفرنیا تعداد افراد بستری شده در بیمارستان به ازای هر ۱۰۰هزار نفر از شهروندان این ایالت ۶۵۶نفر است که ۶۴۷نفر از آن‌ها هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و ۹نفرشان واکسینه شده‌اند.

همچنین به ازای هر ۱۰۰هزار نفر از شهروندان این ایالت ۵۹نفر به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که ۵۸نفر از آن‌ها هیچ واکسنی دریافت نکرده است و یک نفر از آن‌ها واکسینه شده است. این آمار حاکی از آن است که مخالفان واکسن‌های کرونا هیچ برهان علمی و عملی برای ادعای خود ندارند و آمار نشان می‌دهد هیچ راهی برای توقف این بیماری به جز انجام برنامه واکسیناسیون عمومی وجود ندارد و هرچه تعداد افراد واکسینه شده بیشتر شود آمار ابتلا و مرگ نیز کاهش مضاعفی پیدا خواهد کرد.

کدخبر: ۴۰۸۵۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر