کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۵۵۱
تاریخ خبر:

چرا آمریکا از جنگ سوریه کنار کشید؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک تماس تلفنی میان دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان در روز یکشنبه باعث شد تا همه زمینه‌های قبلی حمایت آمریکا از کردهای سوریه، باطل شده و دست ترکیه برای اعمال قدرت در خاک کشور همسایه به بهانه مبارزه با تروریسم باز گذاشته شود.

ترامپ روز گذشته با گفتن اینکه وقت آن رسیده که آمریکا از جنگ‎های بی‌پایان مضحک در منطقه دست بکشد، تلویحا به سه سال همکاری با کردهای سوریه پایان داد. این موضوع حتی نیکی هیلی، از طرفداران تندروی ترامپ را هم آزرد. او با هشتگ ترکیه دوست ما نیست، نوشت ‌ آمریکا باید پشت کردهایی را که در جنگ با داعش کمک کرده‌اند داشته باشد و رها کردن آنها برای اینکه بمیرند، اشتباه بزرگی است.

همه این اتفاقات در حالی افتاده که ترامپ تا چند روز پیش با بی‌اعتنایی به طرح اردوغان خون او را به جوش آورده ‌ و حتی تهدید کرده بود که اگر ترکیه به کردها حمله کند، اقتصاد ترکیه را خرد خواهد کرد. تهدیدی که پیش از این بر سر اختلافات دو کشور تا حدی عملی شده بود و باعث مشکلاتی برای اقتصاد ترکیه شد‌.

اما این بار عمر این تهدیدها کوتاه‎تر از آن بود که کردها انتظارش را داشتند و رئیس جمهور ترامپ پشت یک عضو مهم ناتو در خاورمیانه را گرفت و دست او را برای آنچه قصد دارد در سوریه انجام دهد باز گذاشت. حالا ترکیه در آستانه یک حمله به شمال سوریه برای آچمز کردن کردها قرار دارد. او مدت‌ها برای به دست آوردن این اختیار چانه‎زنی کرده و حالا مجوز این کار را با خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه به طور کامل به دست آورده است.

*** رشته توئیتی که سرنوشت کردهای سوریه را عوض کرد
ترامپ روز دوشنبه در مورد خروج از سوریه اینطور نوشت:«چند سال پیش که آمریکا وارد این منطقه شد قرار بود ۳۰ روز در سوریه بماند اما ما ماندیم و بیشتر و بیشتر در نبردی فرو رفتیم که پایانی بر آن متصور نبود. وقت آن رسیده که این کشور بعد از سه سال خود را از جنگ‌هایی که «بسیاری از آنها قبیله‌ای است» کنار بکشد و سربازانش را به کشور برگرداند. اکنون ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها باید فکری به حال این وضعیت بکنند.

ما هفت هزار مایل دورتریم و هر وقت داعش به ما نزدیک شد آن را نابود می‌کنیم.» بعد از این توئیت سازمان‌ملل اعلام کرد ‌ برای بدترین وضعیت در منطقه خودش را آماده می‎کند. هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل توضیح داد که سوالات بسیاری درباره عملیات قریب‌الوقوع ترکیه در شمال شرقی سوریه وجود دارد اما سازمان ملل یک برنامه برای تهیه غذا و تهیه مواد بهداشتی تهیه دیده تا درصورتی که آوارگی اتفاق افتاد، آن را به اجرا در آورد.

*** هدف اردوغان چیست؟
اردوغان بابت هماهنگ شدن کردهای سوریه و ترکیه در مرز بین دو کشور نگرانی‌های بسیاری دارد. او در کشور خودش در سال‌های اخیر دست به سرکوب علیه نماینده‌های کردتبار ترکیه زده و دشمنی با پ.ک.ک هنوز هم ادامه دارد. تصور او این است ‌ در صورتی که کردهای سوریه در مرز دو کشور به وسیله آمریکایی‌ها تجهیز و حمایت شوند، در داخل ترکیه هم تحریکاتی پیش خواهد آمد. برای همین او طرحی را ارائه داد که بر اساس آن ترکیه یک منطقه حائل بین دو کشور(یعنی در جنوب ترکیه و شمال شرق سوریه) را به‌وجود بیاورد و دومیلیون جنگ‎زده سوری که اکنون در ترکیه هستند قرار است در این منطقه اسکان داده شوند.

کردها می‎گویند‌‌ برای حملات ترکیه آماده‌اند اما همزمان نمی‌توانند دیگر وظیفه نگهداری از زندانیان داعشی را برعهده بگیرند. این می‌توانست هشداری برای کشورهای منطقه باشد اما ترکیه گفته ‌ خودش این وظیفه را انجام خواهد داد. کاخ سفید در بیانیه روز گذشته خود تاکید کرده در صورت استقرار ارتش ترکیه در مناطقی که هم‌اکنون در اختیار کردهاست، مسئولیت نگهداری از زندانیان داعش با این کشور خواهد بود.

هم اکنون حضور این زندانیان که هیچ کس نمی‌داند با آنها چه باید کرد، مورد اختلاف بسیاری بوده. مثلا اروپایی‌ها حاضر به پذیرش داعشی‌های اروپا نیستند و حتی برخی از ناظران معتقدند ممکن است این افراد به کشورهایی که از نظر امنیتی در شرایط ضعیفی قرار دارند فرستاده شود تا در مواقع ضروری از آنها به عنوان جنگجو و شورشی در منطقه استفاده شود. امری که در دهه ۹۰ میلادی هم اتفاق افتاده بود.

کدخبر: ۲۸۴۵۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر