کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۵۴۳
تاریخ خبر:

چرا آمریکایی‌ها تشویق به زدن دُز سوم ‌‌می‌شوند؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | در روزهای پایانی ماه مرداد، میزان موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا به اوج خود رسید. در روز ۲۷مرداد با ثبت ۳۰۱هزار مبتلای جدید رکورد پیک اخیر در آمریکا که موسوم به پیک دلتا بود شکسته شد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان و البته دولت‌مردان آمریکایی تقصیر را به گردن مخالفان واکسن و افرادی می‌اندازند که به هر دلیلی تاکنون از دریافت واکسن‌های کرونا امتناع ورزیدند یا از رعایت پروتکل‌های بهداشتی سر باز زدند.

دولت بایدن همزمان با استقرار، برنامه سراسری واکسیناسیون خود را با سرعت بالا و قابل توجهی آغاز کرد و در ابتدا فرض بر این بود که با استمرار این روند خیلی زود به هدف واکسیناسیون کامل ۷۰ الی ۸۵ درصدی جمعیت بزرگسالان و ایمنی جمعی دست یابند و بتوانند سال نوی میلادی را در شرایط عادی جشن بگیرند اما اختلافات سیاسی و البته اعتقادات دینی و مذهبی عده قابل توجهی از آمریکایی‌ها سبب شد این برنامه در جایی که نباید، متوقف شود.

تا‌کنون ۲۲۹میلیون نفر در آمریکا که معادل ۶۹.۶ درصد از جمعیت این کشور است حداقل یک دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. تعداد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند به ۱۹۵ میلیون نفر که معادل ۵۹ درصد از جمعیت این کشور است رسیده است. در دو هفته اخیر تعداد موارد جدید ابتلا با شیب نه چندان تندی در حال افزایش است و در هفته اخیر نیز این میزان دوباره از مرز ۱۰۰ هزار نفر در هر روز عبور کرد. به گفته متخصصان ممکن است آمریکا به دلیل عدم وفاق در اجرا و ادامه موثر و کارآمد برنامه واکسیناسیون سراسری دوباره وارد پیک جدیدی شود.

از سوی دیگر با گذشت زمان از تزریق واکسن‌های کرونا، اثر این واکسن‌ها با کاهش روبه‌رو می‌شود و به همین دلیل باید دُز جدیدی موسوم به دُز یادآور یا دُز تقویتی به افرادی که پیش‌تر به طور کامل واکسینه شده‌اند تزریق شود تا سطح آنتی‌بادی‌ در بدن آن‌ها را دوباره افزایش دهد. متخصصان زمان مناسب و اثربخش تزریق دُز یادآور را ۶ ماه پس از تزریق دُز دوم محاسبه کرده‌اند.

روز گذشته دولت آمریکا به طور رسمی اعلام کرد تمامی افراد ۱۸ سال یا بالاتری که بیش از ۶ ماه از تزریق دُز دوم واکسن‌های فایزر-بیونتک یا مدرنای آن‌ها می‌گذرد می‌توانند برای دریافت دُز سوم خود به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند‌. ایمنی بدن ۱۴ روز پس از دُز تقویتی دوباره تکمیل خواهد شد و مسئولان امر آمریکایی‌ امیدوارند با مشارکت مردم، آمار ابتلا و مرگ با افزایش جدی و شدیدی روبه‌رو نشود.

برای مطالعه تاثیر دُز یادآور در واکسن مدرنا، در یک برنامه پژوهشی و مطالعاتی دُز سوم به ۱۴۹ نفر تزریق شد و سطح آنتی بادی ایجاد شده در بدن این افراد با سطح آنتی‌بادی‌ ایجاد شده در بدن ۱۰۵۵ نفر که فقط ۲ دُز از این واکسن را در ماه‌های پیش دریافت کرده بودند مقایسه شد.

برای مطالعه تاثیر دُز یادآور در واکسن فایزر-بیونتک، در یک برنامه پژوهشی و مطالعاتی دُز سوم به ۲۰۰ تزریق شد و سطح آنتی بادی ایجاد شده در بدن این افراد با سطح آنتی بادی افرادی مقایسه شد که یک ماه از تزریق دُز دوم آن‌ها می‌گذرد. نتایج این مطالعات نشان داد که ایمنی ایجاد شده پس از تزریق دُز یادآور بیشتر از ایمنی ایجاد شده در بدن افراد پس از تزریق ۲ دُز واکسن است. برای واکسن تک دُزی جانسون اند جانسون نیز پیشنهاد شده است که دُز یادآور ۲ ماه پس از تزریق دُز اول دریافت شود چرا که در این زمان بیشترین سطح آنتی بادی را ظرف ۸ ماه پس از تزریق دُز یادآور ایجاد می‌کند.

پیک دلتا در آمریکا سبب شد تا بسیاری از افرادی که هر یک از واکسن‌های کرونا را دریافت کرده بودند از تاثیر واکسن‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بدون مشارکت حداکثری مردم دلسرد شوند و این اتفاق باعث نگرانی مسئولان آمریکایی شده است. در حال حاضر ۳۲ میلیون آمریکایی که ۶۵ ساله یا بالاتر سن دارند دُز یادآور خود را تزریق کرده‌اند و متخصصان امیدوارند با ارائه صحیح و کارآمد اطلاعات و نتیجه مطالعاتی که بر روی تاثیر دُز تقویتی صورت گرفته، نظر افرادی که قبلا به طور کامل واکسینه شده‌اند را به تزریق دُز سوم جلب کنند.

دکتر آنتونی فائوچی، رئیس انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و پزشک سرشناس و معتمد کاخ سفید می‌گوید«حداقل سودی که تزریق دُز یادآور دارد جلوگیری از ابتلا به نوع شدید و علامت‌دار بیماری در افرادی است که این‌ دُز را دریافت کرده‌اند و سبب می‌شود بار تحمیل شده از سوی مخالفان واکسن و افراد بی‌مبالات به سیستم درمانی و کادر درمان کاهش یابد.»

کشورهای دیگری مانند اتریش، کانادا، آلمان، مجارستان، نروژ، ژاپن و عربستان سعودی نیز تزریق دُز سوم برای افرادی که با واکسن‌های فایزر-بیونتک و مدرنا واکسینه شده‌اند را در دستور کار قرار داده‌اند. دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نیز با استفاده از شعار سریال محبوب بازی تاج و تخت به مردم هشدار داد و گفت «زمستان در راه است» و آمریکایی‌ها را به دریافت دُز سوم واکسن کرونا تشویق کرد.

کدخبر: ۴۲۶۵۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر