کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۲۶۹۴
تاریخ خبر:

چرا آمریکایی‌ها اصرار داشتند یک تروریست را آزاد کنند؟

روز گذشته رسانه های خبری افغانستان خبر از آزادی خطرناک ترین زندانی آمریکایی ها دادند که ظاهرا به درخواست ترامپ آزاد شده است. او کسی نیست جز انس حقانی پسر بنیانگذار و رهبر شبکه تروریستی حقانی که شاخه ای از گروه طالبان در پاکستان است که در راستای مذاکرات صلح افغانستان آزاد شده است. خبرگزاری ایرنا در گزارشی تحلیلی به روند آزادی فردشماره یک حقانی پرداخته است و از دلایل آزادی و نقش آن در هدایت عملیات تروریستی و اهمیت این فرد گفته است که در ادامه می خوانیم:

انس حقانی فرزند جلال‌الدین حقانی بنیان گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است. گفته می‌شود که او کوچکترین پسر جلال الدین حقانی است. با وجود تاکیدهای مکرر مقامات دولت افغانستان مبنی بر اجرای عدالت درباره انس حقانی، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته اعلام کرد که با آزادی او و دو تن دیگر از رهبران ارشد گروه طالبان موافقت کرده است.

رئیس جمهور افغانستان در حالی با آزادی رهبران ارشد شبکه حقانی و گروه طالبان موافقت کرده است که از صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که آزادی انس حقانی از زندان خط قرمز دولت و مردم افغانستان است و دولت افغانستان صلاحیت آزادی او را ندارد. هارون چخانسوری سخنگوی پیشین اشرف غنی نیز تاکید کرده بود که مردم افغانستان در رابطه به اجرای عدالت درباره انس حقانی مطمئن باشند. پیش از این، رحمت الله نبیل نامزد ریاست جمهوری و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته بود که حکم اعدام انس حقانی صادر شده اما دولت حاضر به اعدام او نیست. همچنان فضل‌هادی مسلمیار، رئیس سنای افغانستان نیز در آبان ۱۳۹۶ خورشیدی خواستار اجرای حکم اعدام این تروریست شده بود.تصمیم آزادی سه عضو ارشد گروه طالبان و شبکه حقانی از زندان در حالی گرفته شده که از این پیش شهروندان و نهادهای جامعه مدنی افغانستان راهپیمایی های گسترده ای برای اجرای حکم اعدام او انجام داده بودند.

انس حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی، رهبر پیشین شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج‌الدین حقانی، رهبر فعلی این شبکه است. سراج الدین حقانی در حال حاضر معاون ملا هبت الله رهبر گروه طالبان نیز است.گفته می‌شود انس حقانی، مسئولیت جذب منابع مالی به شبکه القاعده را داشته و بارها به کشورهای مختلف برای دریافت کمک‌های مالی سفر کرده است. همچنین او، توانایی بالای در بخش کامپیوتر دارد و رهبری بخش تبلیغات شبکه حقانی را به عهده داشته است.

انس حقانی در مهر ۱۳۹۳ خورشیدی، زمانی که فرد شماره دوم شبکه حقانی به شمار می‌رفت، از سوی ریاست عمومی امنیت ملی کشور بازداشت و زندانی شد. مسئولان امنیتی افغانستان و امریکا بارها گفته‌اند که شبکه حقانی مسئول اصلی مرگبارترین حملات در کابل بوده است و بسیاری از حملات پیچیده را این گروه طراحی کرده است. انس حقانی، یکی از طراحان اصلی این حملات خوانده می‌شود.

طالبان بارها خواهان رهایی انس حقانی از زندان دولت افغانستان شدند. چند ماه پیش زمانی که این گروه نام اعضای تیم مذاکره کننده خود را برای گفت‌وگوهای صلح با آمریکایی‌ها اعلام کرد، نام انس حقانی نیز در آن میان بود. طالبان گفته بود او یکی از اعضای مهم تیم مذاکره کننده طالبان است و باید رها شود اما آن زمان ریاست امنیت ملی کشور گفت که انس حقانی در زندان است و حکومت افغانستان مکلف به تطبیق قانون است و کسانی که در مقابل مردم افغانستان مرتکب جرم شده‌اند، بر اساس قوانین نافذه در مورد آنها تصمیم گرفته می‌شود.

انس حقانی همانگونه که عنوان شد در ۲۴ مهر ۱۳۹۳ بازداشت شد. اشرف غنی بعد از آن اعلام کرد که او در خارج از افغانستان بازداشت شد و تاکنون در زندان بگرام افغانستان زیر نظارت بود.در زمان بازداشت او گزارش‌هایی از بازداشت او در کشورهای خلیج از جمله بحرین منتشر شد اما اطلاعات دقیق در این مورد در دست نیست. رئیس جمهور غنی در کنفرانس خبری خود، ۲ دلیل عمده را برای رهایی انس حقانی و ۲ عضو برجسته گروه طالبان ذکر کرد؛ آزادی ۲ استاد دانشگاه امریکایی افغانستان و زمینه سازی برای آغاز مذاکرات مستقیم صلح با گروه طالبان. غنی گفت که این تصمیم را بعد از مشورت با شرکای بین‌المللی افغانستان و دولت امریکا گرفته و افزود که این تصمیمی دشوار بوده است.وی افزود که ما با آزادی این زندانیان می‌خواهیم هم قوت خود را به نمایش بگذاریم و هم نیت خود را برای تأمین صلح در کشور و اعتماد سازی.

علاوه بر این، منابع آگاه گفته‌اند که آزادی این سه تن، درخواست شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بوده و حکومت افغانستان نیز بعد از مشورت با نهادهای عدلی و قضایی، نمایندگان شورای ملی و نهادهای امنیتی، این تصمیم را اتخاذ و پلان تفصیلی آن را تنظیم کرد.به قول این منابع، از موضوع آزادی این زندانیان، قوای سه گانه دولت، احزاب سیاسی و همه اقشار سیاسی کشور آگاه بوده‌ و موافقت کرده‌اند.

گروه طالبان با وجود اینکه بیش از یک سال برای پایان جنگ افغانستان با دولت آمریکا مذاکره کرد، اما هنوز حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده است.

کوین کینگ و تیموتی ویکس، استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان در ۲۰۱۶ میلادی از سوی افراد مسلح در کابل ربوده شدند. منابع آمریکایی معتقدند که شبکه حقانی این ۲ نفر را به صورت گروگان نگه داشته اند.

کدخبر: ۲۹۲۶۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر