کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۶۷۷۹
تاریخ خبر:

چرا آبی‌ها مربی می‌شوند‌ قرمزها‌ اما نه!

روزنامه هفت صبح | یکی دو هفته پیش درباره رویکرد پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس بعد از پایان دوران بازی نوشتیم. در آن مطلب به این نتیجه رسیده بودیم که انگار پیشکسوتان استقلال علاقه بیشتری به مربیگری دارند و البته مرور نیمکت‌های تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی هم همین را اثبات می‌کرد. حالا مقایسه دو عکس از دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ دوازدهم می‌تواند بازهم همین نتیجه‌گیری را اثبات کند.

استقلال لیگ دوازدهم
این ترکیب استقلال در یکی از بازی‌های این تیم در لیگ دوازدهم است. در ردیف نفرات ایستاده از سمت راست جواد نکونام، سیاوش اکبرپور، هاشم بیک‌زاده، پژمان منتظری، مجتبی جباری و حنیف عمران‌زاده قرار دارند و خسرو حیدری، فرهاد مجیدی، مهدی رحمتی، علی حمودی و جی لوید ساموئل هم در ردیف پایین نشسته‌اند. از نفر اول شروع کنیم. جواد نکونام که ۶ سال پیش فوتبال را کنار گذاشت، بلافاصله با دعوت کارلوس کی‌روش دستیار او در تیم ملی شد.

مدتی بعد با کی‌روش دچار مشکلاتی شد اما خیلی زود اولین تجربه سرمربیگری را در خونه‌به‌خونه بابل آغاز کرد. در ادامه روی نیمکت نساجی قائمشهر نشست و این تیم را به لیگ برتر رساند و حالا دو سه سالی هست که هدایت فولاد خوزستان را برعهده دارد. او یک بار فولاد را به قهرمانی جام حذفی رسانده است. نکونام در این مدت آنقدر خوب کار کرده که همین حالا یکی از گزینه‌های جانشینی اسکوچیچ در تیم ملی است. نفر دوم سیاوش اکبرپور است که مدتی است کار در رده‌های پایه را آغاز کرده و این روزها سرمربی تیم جوانان استقلال است. هاشم بیک‌زاده بعد از پایان دوران فوتبال، در تیم بادران مربی بود و این نقش را در تیم مس کرمان هم ایفا کرد.

پژمان منتظری هنوز در حال بازی است و همچنان در تیم الخریطیات قطر بازی می‌کند. مجتبی جباری هم مدتی در تیم‌های گل‌گهر و نساجی دستیار بود و این روزها هم شایعات زیادی درباره حضور او در کادر فنی چند تیم لیگ برتری شنیده می‌شود. حنیف عمران‌زاده هم در تیم آلومینیوم اراک دستیار مهدی رحمتی است. او البته مربیگری را از ۳ سال پیش شروع کرده و در تیم‌های جوانان استقلال، شهرداری بم، خوشه طلایی، نساجی و استقلال هم مربیگری را تجربه کرده است.

به ردیف دوم می‌رسیم. خسرو حیدری پس از خداحافظی از فوتبال در کلاس‌های مربیگری شرکت کرد و سرانجام همین چند روز پیش به عنوان دستیار ایرانی ساپینتو در استقلال معرفی شد تا رسما به جرگه مربیان بپیوندد. فرهاد مجیدی مربیگری را با دستیاری وینفرد شفر در استقلال شروع کرد و در همین تیم تبدیل به سرمربی شد و در نهایت با استقلال قهرمان لیگ برتر هم شد و حالا سرمربی تیم الاتحاد کلبا امارات است. مهدی رحمتی هم بعد از پایان دوران بازی، ابتدا سرمربی تیم پدیده مشهد شد و حالا روی نیمکت تیم آلومینیوم در لیگ برتر نشسته است. علی حمودی هم هنوز از فوتبال خداحافظی نکرده و جی لوید ساموئل هم که ۴ سال پیش در یک سانحه رانندگی در انگلیس از دنیا رفت.

پرسپولیس لیگ دوازدهم
عکسی که می‌بینید مربوط به پرسپولیس است در لیگ دوازدهم. محمد نوری، رضا حقیقی، سیدجلال حسینی، محسن بنگر، جونیور نیلسون و سیدمهدی سیدصالحی ایستاده‌اند و غلامرضا رضایی، هادی نوروزی، قاسم دهنوی، میثم حسینی و حسین ماهینی هم در ردیف پایین هستند. محمد نوری که تا همین فصل قبل در حال بازی بود، بالاخره در ۴۰ سالگی رضایت داد که بازنشسته شود. او همین چند روز پیش به عنوان دستیار مهدی تارتار معرفی شد تا اولین تجربه مربیگری را در ذوب‌آهن استارت بزند.

رضا حقیقی که پدیده تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۱۴ بود، با تصمیماتی عجیب و غلط، قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی فوتبال را کنار گذاشت و حالا مدت‌هاست که تبدیل به یک شاخ اینستاگرامی شده و اگر استوری‌های عجیب او با فیلترهای زنانه را ببینید، اصلا باور نمی‌کنید که این فرد روزی در پرسپولیس و تیم ملی بازی می‌کرد! سیدجلال حسینی هم در ۴۰ سالگی با فوتبال خداحافظی کرد و بلافاصله در پرسپولیس دستیار یحیی گل‌محمدی شد تا مربیگری را آغاز کند.

محسن بنگر که چند سالی می‌شود در حال مربیگری است، در پارس جنوبی جم دستیار بوده و در شهرداری نوشهر هم به عنوان سرمربی فعالیت کرده و فعلا تیمی ندارد اما ظاهرا او را به عنوان دستیار در یکی از تیم‌های لیگ برتری خواهیم دید. می‌رسیم به جونیور نیلسون که سال‌هاست از پرسپولیس جدا شده، بازی را کنار گذاشته و هنوز موفق به گرفتن مطالباتش از پرسپولیس نشده است. او مربیگری را از ۳ سال پیش شروع کرده و در حال حاضر مربی دروازه‌بان‌های تیم پوتیگوار در برزیل است. سیدمهدی سیدصالحی هم که نفر آخر در ردیف ایستاده‌هاست، بعد از پایان دوران بازی، وارد دنیای مربیگری نشده و ترجیحش امور مدیریتی بوده است. او فصل گذشته سرپرست باشگاه شهرخودرو مشهد بود که به لیگ یک سقوط کرد.

در ردیف پایین، غلامرضا رضایی آخرین بار ۳ سال پیش برای سپیدرود رشت بازی کرد و از آن زمان خبری از او در دست نیست! هادی نوروزی در سال ۱۳۹۴ بر اثر سکته قبلی در منزل از دنیا رفت، قاسم دهنوی فوتبال را کنار گذاشته و سال قبل سرمربی تیم نوجوانان پدیده مشهد بود. میثم حسینی هم در کادر فنی تیم شهرداری نوشهر دستیار بنگر بود اما در حال حاضر مربیگری نمی‌کند. آخرین نفر هم حسین ماهینی است که تا فصل گذشته در تیم لیگ یکی سایپا بازی می‌کرد و هنوز معلوم نیست که برای فصل پیش رو قصد دارد همچنان بازی کند یا می‌خواهد در ۳۷ سالگی بازنشسته شود و به مربیگری روی بیاورد.

کدخبر: ۴۶۶۷۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر