کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۴۲۶
تاریخ خبر:

چراغ سبز ‌فردوسی به ‌تغییرات پاستور

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| رئیس ستاد انتخابات کشور دیروز ساعت ۱۱ ظهر نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را اعلام کرد و از همان لحظه موج کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز شروع شد. تا ظهر قیمت دلار ۶۵۰تومان کاهش پیدا کرد و به ۲۳هزار و ۸۰۰تومان عقب‌نشینی کرد. طلا و سکه هم شرایط مشابهی داشتند. هرگرم طلای ۱۸عیار دیروز حدود ۴۵هزار تومان ارزان شد و تا یک میلیون و ۲۱هزار تومان پایین آمد. همزمان سکه حدود ۵۵۰هزار تومان ارزش خود را از دست داد. برنده بازارهای دیروز بورس بود.

شاخص بورس از همان ابتدای معاملات یعنی ساعت ۹صبح روند صعودی داشت و بعد از اعلام نتایج اولیه که نشان می‌داد سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سیزدهم پیروز شده، سرعت افزایش شاخص کل بیشتر شد و نهایتا رشد ۱۴هزار واحدی به‌عنوان اولین واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کارنامه بورس به ثبت رسید. واکنش بازارها به انتخابات در دوره‌های قبل هم مشابه بوده اما شدت آن متفاوت است. مثلا در روز اعلام نتایج انتخابات سال ۹۲، قیمت دلار و سکه ریزش ۷٫۲درصدی را تجربه کرد و طلا ۴٫۹درصد کاهش قیمت داشت.

شاخص بورس روز ۲۵ خرداد سال ۹۲ همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ۲٫۱درصد جهش پیدا کرد. واکنش‌ها به انتخابات سال ۹۶ آرام‌تر بود. در آن سال دلار و سکه حدود شش دهم درصد و طلا چهار دهم درصد کاهش قیمت پیدا کردند و شاخص بورس ۹دهم درصد رشد کرد. این مورد نشان می‌دهد واکنش دیروز بازارها به اعلام نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهور نه به اندازه سال ۹۲ ولی شدیدتر از سال ۹۶ بوده است. دیروز دلار ۲٫۷درصد، سکه ۵٫۱درصد و طلا ۴٫۲درصد ارزان شدند و شاخص بورس ۱٫۲درصد افزایش پیدا کرد.

*** دلار ۶۵۰تومان ارزان شد
قیمت دلار که در هفته گذشته با سقف‌شکنی تا ۲۴ هزار و ۴۵۰تومان پیش رفته بود، ساعت ۱۱صبح دیروز و همزمان با اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری روند نزولی به‌خود گرفت و با سرعت پایین آمد. به‌شکلی که تا ظهر شنبه ۲۹خرداد روی به ۲۳ هزار و ۹۰۰تومان آرام گرفت. این یعنی در عرض تنها چند ساعت دلار ۵۵۰تومان کاهش قیمت داشته است. روند نزولی قیمت دلار تا پایان ساعت کاری ادامه داشت و عصر دیروز با کاهش ۶۵۰تومانی به ۲۳هزار و ۸۰۰تومان عقب‌نشینی کرد.

یورو، پوند، درهم و لیر نیز به‌عنوان ارز‌های پرمشتری در بازار آزاد ایران کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. بیشترین میزان افت به پوند اختصاص دارد. قیمت این ارز در پایان هفته گذشته ۳۳هزار و ۸۳۰تومان بود، اما دیروز و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ چیزی حدود ۹۲۰تومان ارزان شد و به ۳۲هزار و ۹۱۰تومان رسید. یورو هم با افت ۷۴۰تومانی از ۲۹هزار و ۱۰تومان به ۲۸هزار و ۳۵۵تومان رسید.

درهم و لیر دیروز بعد از اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری که از قطعی شدن پیروزی سیدابراهیم رئیسی حکایت داشت، کاهش قیمت را تجربه کردند. درهم امارات در پایان هفته گذشته شش هزار و ۶۵۵ تومان قیمت داشت، اما دیروز در عرض چند ساعت ۱۷۰ تومان عقب نشست و با قیمت شش هزار و ۴۸۵ تومان فروخته ‌شد. ارزش لیر ترکیه در بازار آزاد ارز نیز ۷۵ تومان افت کرد و از دو هزار و ۸۰۰ تومان به دو هزار و ۷۲۵ تومان رسید.

روند کاهش قیمت دلار بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری که از پیروزی قطعی سیدابراهیم رئیسی حکایت داشت، برای فعالان بازار عجیب محسوب می‌شود. چون حداقل تا پایان جمعه شب در معاملات پشت‌خطی که معمولا به‌صورت عمده بین دلالان بازار ارز انجام می‌شود، نشانه‌ای از کاهش قیمت وجود نداشت. درحالیکه مردم روز جمعه ۲۸ خرداد پای صندوق‌های رای حضور داشتند، دلال‌ها تقریبا تا ساعت ۲۳ و ۵۴دقیقه شب به کار خود سرگرم بودند.

بررسی معاملات پشت‌خطی نشان می‌دهد این گروه جمعه صبح کار خود را با عدد ۲۴هزار و ۴۲۰تومان آغاز کرده‌اند و در پایان روز کف و سقف قیمت بین آنها به‌ترتیب ۲۴ هزار و ۲۸۰تومان و ۲۴ هزار و ۴۳۰تومان و آخرین قیمت مطرح شده ۲۴هزار و ۳۱۰تومان بوده است. رقمی که نقطه آغاز معاملات بازار آزاد در روز شنبه بود. بررسی معاملات فردایی دلار در روز گذشته نشان می‌دهد احتمال اینکه قیمت‌ها در بازار ارز به روند صعودی برگردد چندان بالا نیست و ممکن است امروز هم شاهد ادامه روند نزولی روز گذشته باشیم.

*** سکه و طلا عقب‌نشینی کردند
اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری روی قیمت طلا و سکه هم اثرگذار بوده است. به‌شکلی که هر گرم طلا ۱۸عیار تا ظهر دیروز ۲۹ خرداد با کاهش ۳۰هزار تومانی، از یک میلیون و ۶۶هزار تومان به یک میلیون و ۳۳هزار تومان رسید و در ادامه روند نزولی تا عصر شنبه با کاهش ۴۵هزار تومانی به یک میلیون و ۲۱هزار تومان عقب‌نشینی کرد.تغییرات قیمت جهانی طلا عامل دیگری بود که باعث کاهش هرچه بیشتر قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار شد.

هر اونس طلا تا چند روز پیش در حال فتح کانال هزار و ۹۰۰دلار بود اما کاهش آن به محدوده هزار و ۷۶۰دلار باعث شد بازار طلای ایران نسبت به بازار ارز واکنش شدیدتری به نتایج انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با کاهش قابل توجه به مرز یک میلیون تومان نزدیک شود. قیمت طلا همچنان می‌تواند ارزان‌تر باشد. چراکه بر اساس نرخ جهانی اونس و قیمت دلار در بازار آزاد، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۱۰هزار تومان است و نشان می‌دهد در صورتی که شرایط بازار ارز ثابت بماند، قیمت طلا می‌تواند ۱۱هزار تومان دیگر هم ارزان شود.

کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت طلا هر دو با هم کمک کردند تا ارزش سکه هم پایین بیاید. هفته گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با نرخ ۱۰میلیون و ۸۵۰هزار تومان به کار خود پایان داد اما تا عصر دیروز شاهد کاهش ۵۵۰هزار تومانی هر قطعه سکه در عرض چند ساعت بودیم و طلا‌فروش‌ها سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروختند. قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی و سکه ربع بهار آزادی در واکنش به نتایج انتخابات به‌ترتیب به پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سه میلیون و ۶۵۰هزار تومان رسیده است. نیم سکه حدود ۱۸۰هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و ربع سکه ۷۰هزار تومان ارزان شده است.

*** شاخص بورس افزایش پیدا کرد
سهامداران بورس دیروز راهشان را از فعالان بازار ارز جدا کردند. با اینکه قیمت دلار روز شنبه و بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری کاهش داشت، شاخص کل هفته را با روند صعودی آغاز کرد و برخلاف مسیر بازار ارز، حدود ۱۴هزار واحد یعنی ۱٫۲۵درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۳۱هزار واحد رسید. این درحالی است که هفته گذشته شاهد روند نزولی بازار سرمایه بودیم. دیروز حتی نمادهایی که اصطلاحا دلاری هستند و قیمت سهامشان عموما از نوسانات بازار ارز پیروی می‌کند، با افزایش قیمت مواجه شدند.

از جمله آنها می‌توان به دو گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. البته شرکت‌های کوچک در روند صعودی بازار همراهی نکردند و اغلب آنها با کاهش قیمت سهام مواجه شدند. اتفاقی که باعث شد با وجود رشد ۱٫۲درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن تنها شش صدم درصد رشد کند. بیش از نصف نمادهای بازار سرمایه دیروز قرمزرنگ بودند. طوری که از مجموع ۵۲۹نماد بازار سرمایه، ۲۸۶نماد روند نزولی داشتند و ۲۴۳نماد با افزایش قیمت سهام مواجه شدند. موردی که نشان می‌دهد سهامداران شرکت‌های کوچک دیروز از رشد شاخص بورس بی‌نصیب ماندند و سود چندانی نکردند.

شنبه هم‌زمان با رشد شاخص کل، برای ۱۰درصد نمادهای بازار سرمایه صف خرید تشکیل شد. سهامداران شستا بهترین شرایط را پشت‌سر گذاشتند. چراکه این نماد شاهد تشکیل سنگین‌ترین صف خرید بازار بود. ازجمله دیگر نمادهای معروف که دیروز شرایط خوبی را تجربه کردند می‌توان به شپنا، شتران، شبریز، پترول، تاپیکو، شپدیس، نوری، بوعلی، جم، وبصادر، وتجارت، شستا، وغدیر و وخارزم اشاره کرد که دیروز همگی صف خرید داشتند و قیمت سهامشان پنج درصد افزایش پیدا کرد.

کدخبر: ۳۹۷۴۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر