کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۸۶۶
تاریخ خبر:

چراغ سبز ارمنستان ‌برای تاجران ‌ایرانی

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌رجبی | ‌دیروز ارسال یک نامه از طرف معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت به معاون توسعه صادرات کالا و خدمات وزارت صمت، توانست توجه را به خودش جلب کند.در این نامه نوشته شده بود:

«طبق اطلاعات واصله از وزارت امور خارجه، کشور ارمنستان اعلام کرده است، به‌دلیل تحریم‌های ترکیه قصد دارد کالاهای ایرانی را جایگزین ۲۲۵۰ قلم کالای وارداتی خود از کشور ترکیه نماید که این موضوع فرصت بسیار خوبی را برای شرکت‌های ایرانی فراهم خواهد کرد. خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به سفر وزیر اقتصاد این کشور به تهران به‌ قید فوریت نسبت به تعیین شرکت‌های توانمند ایرانی برای صادرات کالا به ارمنستان اقدام مقتضی انجام شود.»

این نامه توانست واکنش‌های مثبت زیادی را به خود جلب کند.اما چرا؟
* یک: یکی از موانع اصلی ارمنستان برای گسترش تجارت با سایر کشورهای جهان، محصور بودن در خشکی و عدم دسترسی به دریاست. همین موضوع نیاز ارمنستان را به همسایگان خود بیشتر کرده است. این در حالی است که دو همسایه مهم این کشور؛ یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان، چندان رابطه سیاسی مناسبی با این همسایه شمالی ایران ندارند.

* دو: قبل از استقلال ارمنستان، اقتصاد این کشور اقتصادی صنعت‌محور بود. صنایع فعال در این منطقه در سال‌های قبل از استقلال عبارت بودند از: صنعت تولید مواد شیمیایی، تولید ماشین‌آلات صنعتی، فرآوری مواد غذایی، نساجی، تولید رزین و الکترونیک.

چندسالی است که ارمنستان دوباره شروع کرده به بازسازی بخش صنعتی خودش و حالا می‌خواهد لقب قدیمی ببر قفقاز را دوباره زنده کند، به همین دلیل کشورهای زیادی برای تامین مواد اولیه معدنی و غیرمعدنی صنایع ارمنستان دندان تیز کرده‌اند و حالا توسعه تجارت با ارمنستان با هدف بالا بردن میزان صادرات به این کشور، از هر جهت به نفع ایران است.

* سه: همسایه شمالی ایران چندان از منابع نفتی، سوخت‌های فسیلی و گازی برخوردار نیست و به همین دلیل هم همواره بازار خوبی برای صادرات انرژی بوده است. در شرایطی که تسلط آمریکا بر بانک مرکزی عراق واضح شده و ایران برای دریافت طلب‌های خودش از این کشور به دیوار بلند آمریکا برخورد کرده، شاید روابط تجاری بهتر با ارمنستان بتواند منجر به توسعه صادرات انرژی از ایران به این کشور شود.

* چهار: همانطور که هر سال ایرانی‌های بیشتری با هدف گردشگری راهی ارمنستان می‌شوند، مردم بقیه کشورهای دنیا، مخصوصا اهالی منطقه هم چندسالی است به گردشگری در این کشور روی خوش نشان می‌دهند، اصلی‌ترین دلیل این اتفاق هم تمرکز بیشتر ارمنستان بر صنعت توریسم است. از طرفی این کشور نمی‌تواند به راحتی و به تنهایی نیاز این بخش از صنعتش را برآورده کند، پس حضور ایران به عنوان شریک تجاری مطمئن می‌تواند سود زیادی داشته باشد.

کدخبر: ۳۶۶۸۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر