کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۲۱۸
تاریخ خبر:

چانگان CS۳۵‌‌،‌ پیروز ‌بازار کراس‌اوورهای ایران!

روزنامه هفت صبح | آزمون و خطای چینی‌ها در دهه ۸۰ و عدم اقبال کافی نسبت به نمونه‌های محدود سدان‌های شهری که در ایران مونتاژ شدند، به هوشیاری بیشتر آنها و شناخت بهتر بازار ایران انجامید. در دهه ۹۰ بود که چینی‌ها بازگشتی موفق داشتند؛ این‌بار با کراس‌اوورها و سدان‌هایی که لاکچری‌تر از اعقاب خود بودند و حرفی برای گفتن داشتند.

چانگان CS35 یکی از این خودروها بود. سال ۱۳۹۳ بود که زمزمه توافق میان چانگان موتورز چین و سایپای ایران صنعت خودرو را پر کرد. در ابتدا چند نمونه وارداتی در خیابان‌ها رویت شدند و سپس از سال ۹۵ به صورت جدی مونتاژ انبوه این خودرو در سایپا کلید خورد. سایپا پس از تجربه برلیانس V5 دریافت که تقاضای بازار برای خودروهای چینی که فضای خالی میان خودروهای داخلی و نمونه‌های گران‌قیمت خارجی را پر کنند وجود دارد.

منتها شرط موفقیت آن است که به جای همکاری با خودروسازان گمنام چینی به سراغ شرکت‌های معتبر و خوشنام رفته شود. چانگان، چهارمین خودروساز بزرگ چین که سابقه همکاری با فورد، مزدا و سوزوکی را داشت گزینه مناسبی به نظر می‌رسید. حاصل همکاری سایپا با چانگان دو پروژه موفق CS35 و ناموفق ایدو بود.

CS35 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و از اکتبر همان سال روانه بازارهای هدف شد. باتوجه به فاصله زمانی اندک ورود آن به بازار ایران، شاهد انتخاب خودروی روزی هستیم که در کمتر شاخصه‌ای قدیمی به نظر می‎رسد. طراحی چانگان یکی از نقاط اصلی تمایز آن با دیگر خودروهای چینی است.

در دیگر خودروها شاهد ناهماهنگی و شلوغی طراحی هستیم که نشان می‌دهد بعضی خودروسازان چینی در کپی‌کاری هم ناموفق عمل می‌کنند! اما طراحی چانگان دستپخت طراحان ایتالیایی است که طراحی دیگر خودروهای چانگان را نیز انجام می‌دهند. دو چراغ بزرگ با قوسی که دارند نمای جذابی به این کراس‌اوور شرقی بخشیده‌اند.

حجم‌دهی سپرها و استفاده از خطوط تیز در طراحی خودرو، به خصوص در نمای جانبی، سبب شده است تا CS35 یادآور کراس‌اوورهای اسپورت اروپایی باشد. البته بامپر عقب و خروجی اگزوز می‌توانست اسپورت‌تر باشد تا مخاطب در تجدیدنظرش در خصوص خودروهای چینی با اشتیاق بیشتری عمل کند!
هماهنگی طراحی در کابین نیز مشاهده می‌شود.

چانگان ترجیح داده جایی در میانه قطب طراحی ساده خسته‌کننده و طراحی شلوغ گیج‌کننده بایستد. در کنسول این خودرو نه متریال به ظاهر براق و لوکس دیگر خودروهای بی‌کیفیت چینی دیده می‌شود و نه طراحی کسل‌کننده دهه نودی برای ارزان‌سازی اجباری. ممکن است از بیرون فضای عقب کمی برای سرنشینان تنگ به نظر برسد.

اما با ورود به کابین مشخص می‌شود که کابین چانگان برای چهار نفر کابین جادار و راحتی است و حتی در مسافت‌های طولانی نیز خسته‌کننده به نظر نمی‌رسد. آپشن‌های این خودرو نیز اگر نگوییم همچون هیوندای و کیا اما همگام با شرایط نرمال بازار به‌روزرسانی شده و حتی در پله‌ای بالاتر می‌ایستد:

کیسه‌های هوای جلو (راننده و سرنشین) ، کیسه‌های هوای جانبی‌، سانروف، کروز کنترل، ایموبلایزر ، کامپیوتر اطلاعات سفر، تریم چرمی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت، سیستم پیشرفته ترمز ABS/EBD/BAS ، سنسور پارک دنده عقب، دکمه‌های تنظیم ‌ روی فرمان/ قابلیت تنظیم ارتفاع/فرمان چرمی، چراغ‌های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت و اتولایت، زیر آرنجی مرکزی جلو و آینه‌های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما.

زیر کاپوت چانگان پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که می‌تواند ۱۲۳ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو به وسیله جعبه دنده اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. هماهنگی میان پیشرانه و جعبه دنده چانگان خوب است و مصرف سوخت ۷٫۲ لیتری آن در هر ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را تبدیل به گزینه‌ای اقتصادی کرده است. قیمت چانگان در بازار ۴۶۰ میلیون تومان و جزو یکی از پرفروش‌ترین‌ها در این بازه قیمتی است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۱۲۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر