کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۳۳۷
تاریخ خبر:

چالش دلنشین جم ‌با آقای نخست وزیر

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| در سال‌های اخیر، سیاست‌گذاری تلویزیون به سمت تولید سریال‌هایی رفته است که ضمن نمایش بخش‌هایی از تاریخ معاصر، چهره‌های مشهور هم عینا بازنمایی شوند. راز ناتمام تازه‌ترین سریالی است که در این‌باره ساخته شده و به‌طور مشخص به زندگی شهید باهنر اختصاص دارد. نقش او را فرهاد جم بازی می‌کند که چندی پیش انتشار عکس گریم او بازتاب فراوانی هم داشت. برنامه دست در دست شبکه دو، یکشنبه شب و به مناسبت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر از او دعوت کرد و درباره تجربه جدیدش پرسید. این نخستین توضیح مبسوط جم است که البته مواردی مثل خاطرات جبهه و اجرای تلویزیونی را هم دربرمی‌گیرد.

مورد اول| سه ماه سخنرانی
تیرماه سال پیش امین امانی یکی از کارگردان‌های سریال راز ناتمام، پیشنهاد را مطرح می‌کند. فرهاد جم بعد از ابراز تعجب، زیر تست گریم می‌رود. نتیجه برای خود او هم فراتر از انتظار است: «‌طراح گریم سریال تست گرفتند و در نهایت مورد پسند قرار گرفت. سه چهار ماه سخنرانی و فیلم‌هایی از آقای باهنر را دیدم. راه رفتن، ریتم گفت‌و‌گو و صحبت کردن در چند ماه تمرین شد و تا جایی‌که منابع بود، دیدم و استفاده کردم. اواسط دی ماه پارسال کار را کلید زدیم.»

مورد دوم| جذاب و ترسناک
اهمیت نقش شهید باهنر برای فرهاد جم تا جایی است که آن را چالش‌برانگیزترین نقش کارنامه حرفه‌ای خود می‌داند. او در پاسخ به سیاوش عقدایی مجری دست در دست اینطور گفت: «همه حقایق درباره شخصیت هست و مقایسه می‌شود. از طرفی خیلی سخت است و از طرفی خیلی جذاب است. این اولین نقشی است که این چالش را با آن تجربه می‌کنم.

منتظرم پخش شود تا نظر مردم را بشنوم.» جم می‌گوید محور سریال راز ناتمام فعالیت‌های انقلابی شهید باهنر است: «سریال دو بخش دارد؛ گذشته و حال. گذشته از اوایل چهل تا ۱۳۶۰ (۸شهریور)، روز انفجار دفتر نخست وزیری جمهوری اسلامی است و قسمت حال هم بیشتر پلیسی امنیتی است. زندگی شهید باهنر را از بعد از ازدواج و اوایل زندگی مشترک و سخنرانی‌ها و درگیری‌ها با ساواک می‌بینیم.»

مورد سوم| خاطره انفجار
بخش دیگر گفته‌های جم درباره خاطره او از روز انفجار دفتر نخست وزیری است. او آن زمان ۱۵ سال سن داشته و با دوستانش مشغول بازی فوتبال بوده: «ما در محله جوادیه بودیم و فاصله زیادی با دفتر نخست وزیری نداشتیم. صدایش را شنیدیم. صدایش ما را متوجه اتفاقی کرد. نمی‌دانستیم چیست. بعد از یک ساعت خبرش آمد. بچه ۱۵ ساله زیاد نمی‌داند اما شنیدم که رئیس جمهور و نخست وزیر شهید شده‌اند.» اسم جوادیه که آمد مجری یادی از مرحوم علی سلیمانی کرد و جم با تاثر از مسئولان خواست فکری اساسی برای واکسیناسیون بکنند.

مورد چهارم| صحنه‌های تکان‌دهنده
در بخش دیگری از برنامه سیاوش عقدایی از مهمانش پرسید اگر قرار باشد یکی از خاطرات جبهه خود را تبدیل به فیلم کند، آن خاطره چیست. جم سکوت کرد و بعد توضیح داد: «خاطره‌ای که دلم می‌خواهد فیلمش کنم اجازه پخش نمی‌گیرد. من نزدیک به ۲۶ ماه جبهه بودم و اتفاقات عجیبی دیدم. من ترس‌ها و لحظاتی دیدم که دوستانم در سنگر فقط داشتند خودشان را از این همه ترکشی که مثل باران می‌بارید نجات می‌دانند.

با دست خالی زمین را می‌کنی تا از جانت محافظت کنی؛ من منکر رشادت‌ها نمی‌شوم اما لحظاتی را دیدم که همچنان با من است.» او فقط به این مسئله اکتفا کرد که هنوز برخی شب‌ها با دیدن صحنه‌های جبهه از خواب می‌پرد. جم در ادامه، نقش خود در فیلم «معصوم» به‌عنوان یک جانباز شیمیایی را بهترین نقش‌اش بیان کرد و گفت: «حسرت هیچ نقشی را نداشتم اما از وقتی در دانشگاه درس می‌خواندم آرزو داشتم نقش کلادیوس، عموی هملت را اجرا کنم. در کلاس‌های دانشگاهی بازی کردم اما اجرای حرفه‌ای و دلچسبی نبود.»

مورد پنجم| راز سیب تکرار نمی‌شود
یکی از مسابقات موفق و خاطره‌‌انگیز تلویزیون، راز سیب است که دهه هفتاد با اجرای فرهاد جم روی آنتن رفت. او می‌گوید: «باید از صادق جلالی، تهیه‌کننده و محسن شاه‌ابراهیمی، طراح دکور یاد کنم که فکر می‌کنم بودن آن دو نفر «راز سیب» را «راز سیب» کرد. خیلی مسابقه سختی بود، اتفاق‌هایی می‌افتاد که نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم.

برای آن سال مسابقه جذابی بود.» جم در عین حال عقیده دارد چنین مسابقه‌ای دیگر در تلویزیون تکرار نخواهد شد! جم در برنامه «دست در دست» درباره چند موضوع دیگر هم صحبت کرد. از جمله عجیب‌ترین شایعه‌ای که درباره‌اش منتشر شده: «در سال ۹۰ بیماری دیابت گرفتم و خیلی وزن از دست دادم. آن زمان مسابقه «از کی بپرسم» را اجرا می‌کردم. چند نفر از حضار گفتند ما شنیده‌ایم شما معتاد شدید!»

کدخبر: ۴۱۱۳۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر