کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۹۶۶
تاریخ خبر:

چالش اساسی شبکه سه برای نوروز ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح | شبکه سه برای نوروز ۱۴۰۰ با چالش بزرگی روبه‌روست. نوروز ۹۸ و ۹۹ با فصل اول و دوم «عصرجدید»، هیجان ویژه‌ای ایجاد کرد و توانست در باکس شبانگاهی نوروز، مخاطبان بسیاری را برای خودش دست‌وپا کند، اما امسال با پایان فینال فصل دوم در اسفندماه، عملا پرونده عصرجدید بسته خواهد شد و در نوروز ۱۴۰۰ خبری از شروع فصل سوم این مسابقه نیست. کار شبکه سه در غیاب «عصرجدید» برای جلب توجه مخاطبان بسیار سخت می‌شود.

طبیعتا هر برنامه یا مسابقه‌ای نمی‌تواند این جای خالی را پر کند. ضمن اینکه امسال شبکه نسیم هم با خندوانه و احتمالا دورهمی، به میدان خواهد آمد و جلب توجه خواهد کرد. آیا شبکه سه در این مدت‌زمان کوتاه، می‌تواند به راهی برای جذاب کردن باکس شبانگاهی‌اش در تعطیلات نوروزی بیندیشد؟ چه راهکارهایی در اختیار دارد؟

*** غیبت برگ برنده بزرگ
برگ برنده‌ شبکه سه در دو سال پیاپی، پخش مسابقه «عصرجدید» در باکس شبانگاهی بود. حتی سال گذشته هم که به دلیل شیوع ویروس کرونا ضبط مسابقه متوقف شد، باز هم سعی کردند با هر ترفندی که شده، برنامه را به صورت دو قسمت یکی و مصاحبه با داوران و … در تعطیلات روی آنتن ببرند.

درست است که کیفیت قسمت‌های نوروزی امسال به اندازه سال گذشته نبود، اما همین هم برای شبکه سه برگ برنده مهمی به حساب می‌آمد. حالا در غیاب مسابقه عصرجدید، شبکه سه عملا برگ برنده مهم باکس ساعت ۲۳ را از دست می‌دهد.

*** سیم آخر و زوجی نو
در این مدت علاوه‌بر عصرجدید، مسابقه‌ «سیم آخر» هم روی آنتن شبکه سه رفت؛ مسابقه‌ای با اجرای رضا رشیدپور که پیش از شروع پخش، به نظر می‌رسید هیجان ویژه‌ای ایجاد کند و رقیب پروپاقرصی برای عصرجدید باشد.

با وجود اینکه جزو مسابقه‌های پرمخاطب چندوقت اخیر تلویزیون بود، اما آنطور که باید، پیروز میدان رقابت نبود. به همین دلیل هم بعید است شبکه سه بتواند با مسابقه‌ای مثل «سیم آخر» در نوروز ۱۴۰۰ به موفقیتی برسد. برنامه «زوجی نو» هم صرفا مخاطبان خاص خودش را دارد و بعید است نظر همه‌جور طیفی را به خودش جلب کند.

*** معمولی بودن بوتیمار
در غیاب مسابقه‌ها و برنامه‌های جذاب شبانگاهی، شبکه سه حتی سریال جذابی هم برای رقابت با سایر شبکه‌ها در اختیار ندارد. گزینه اصلی سریال نوروزی این شبکه، «بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده است؛ کارگردانی که نوروز ۹۸ سریال «زوج یا فرد» را روی آنتن داشت.

«زوج یا فرد» سریال کمدی متوسطی بود و به لحاظ سوژه و ساختار، اثر جدید و جذابی به حساب نمی‌آمد و هیجان خاصی هم میان مخاطبانش ایجاد نکرد. نجف‌زاده حالا مجددا با همراهی حمید لولایی، مرجانه گلچین و هدایت هاشمی، در حال ساخت سریال نوروزی است و بعید است به لحاظ کیفیت، چیزی فراتر از «زوج و فرد» باشد.

*** بدون عصرجدید ۳
شبکه سه درحال‌حاضر گزینه‌ جذابی برای قدرت‌نمایی در نوروز ۱۴۰۰ ندارد. این در حالی است که شبکه نسیم «خندوانه» و احتمالا «دورهمی» را خواهد داشت و از همین حالا می‌توان مطمئن بود که عرصه رقابت را به دست خواهد گرفت. شبکه سه یک ماه فرصت پیش‌رو دارد تا فکری به حال بالا بردن جذابیت باکس شبانگاهی کند.

در این دوسال، همیشه ضبط «عصرجدید» از بهمن شروع می‌شد و چند قسمت از آن اواخر اسفند روی آنتن می‌رفت. امسال هم قصد ساخت فصل جدید را داشتند. حتی فراخوان هم برای مشارکت دادند، اما به‌خاطر کرونا امکان ساخت فصل جدید فراهم نشد و نهایتا آن را منتفی اعلام کردند. حالا در این شرایط شبکه سه چه گزینه‌های دیگری در دسترس دارد؟

*** گزینه‌های موجود
طبیعتا در یک ماه باقی‌مانده، شبکه سه امکان ساخت یک برنامه جدید و جذاب را نخواهد داشت، مگر اینکه از پتانسیل‌های قبلی به‌خوبی استفاده کند. یکی از آنها برنامه «عطسه» است که شاید بتواند با دعوت از انواع و اقسام مهمان‌های جذاب، تاحدودی موفق باشد، اما بعید است حتی در بهترین حالت ممکن هم بتواند با عصرجدید برابری کند.

تنها گزینه‌ موجود، دست گذاشتن روی «هشتگ عصرجدید» است؛ اینکه شبکه سه از احسان علیخانی بخواهد ویژه‌برنامه‌ شبانه‌ گفت‌وگومحوری را در قالب همین برنامه روی آنتن ببرد. البته همه‌ اینها در حد پیشنهاد است و دقیقا مشخص نیست این شبکه در نهایت چه تمهیدی برای این رقابت خواهد اندیشید.

کدخبر: ۳۷۲۹۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر