کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۲۵۲
تاریخ خبر:

چالش‌های چهارگانه‌ زاکانی در شهرداری

روزنامه هفت صبح | علیرضا زاکانی در حالی که اندکی بیش از چهار ماه از حضورش در شهرداری تهران می‌گذرد، در همین روزهای اخیر با چالش‌های چهارگانه‌ای مواجه شده که عملکرد او را زیر ذره‌بین افکار عمومی برده. از ماجرای موش‌های تهران در خیابان طالقانی و پدیده تلخ اتوبوس‌خوابی که ابتدا تکذیب و بعد تایید شدند تا ماجرای متروخوابی و بسته شدن‌ مسیر کوه‌ها که صرفا شایعه بود اما حواشی آن در فضای مجازی به نوعی دامنگیر مجموعه شهرداری شد.

یک: معمای موش‌های تهران
هفته‌ گذشته فیلمی منتشر شد در شبکه‌های اجتماعی از جولان دادن تعداد زیادی موش روی درختان خیابان طالقانی تهران. این فیلم بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت و نشان می‌داد شهرداری تهران در کنترل موش‌ها موفق عمل نکرده. مسئولان شهرداری تهران اما ماجرا را کلا تکذیب کردند.

ابتدا قدرت‌الله محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران اعلام کرد که این فیلم قدیمی و مربوط به سال ۱۳۹۸ است. او برای اثبات ادعای خود توضیح داد که الان درخت‌های این خیابان هرس شده است و اگر کسی مقایسه کند مشخص می‌شود که این فیلم مربوط به امسال نیست. ضمن اینکه او توضیح داد شهرداری با استفاده از یک سم جدید موفق شده تعداد موش‌های شهر را تا حد زیادی کنترل کند.

در عین حال معاون خدمات شهری منطقه ۶ تهران هم مصاحبه‌ جداگانه‌ای انجام داد که این فیلم‌ها اصلا ساختگی است چون موش نمی‌تواند از درخت آویزان شود. او هم به ماجرای هرس شده بودن درختان خیابان طالقانی اشاره کرد و گفت درخت هرس نشده در این فیلم ثابت می‌کند ماجرا صحت ندارد.

از سوی مقابل خبرنگاری که تصاویر اولیه از موش‌های خیابان طالقانی را منتشر کرده بود، با حضور در خیابان طالقانی فیلم دیگری تهیه کرد که نشان می‌داد درختان خیابان طالقانی دقیقا همان روز هرس شده و بنابراین ادعای مسئولان شهرداری برای تکذیب این فیلم با استناد به هرس شده بودن درختان زیر سوال رفت.

دو: پدیده تلخ اتوبوس خوابی
یکی از مشکلات دیگری که در روزهای اخیر گریبانگیر شهرداری تهران شده پدیده اتوبوس خوابی است. در هفته‌های اخیر رسانه‌ها تصاویری منتشر کردند از افرادی بی‌خانمان که شب‌ها برای مصون ماندن از سرمای زمستان داخل اتوبوس‌های بی‌آر‌تی که شب‌ها هم فعال‌ هستند، می‌خوابند.

بعد از انتشار این تصاویر تاسف برانگیز مسئولان شهرداری ابتدا ماجرا را تکذیب کردند و گفتند اصلا امکان خوابیدن در اتوبوس وجود ندارد چون طبق پروتکل‌ها در انتهای خط باید اتوبوس‌ها تخلیه شود. بعد اما گزارش‌های دقیق‌تری منتشر شد که نشان می‌داد این افراد در ابتدای خط سوار اتوبوس می‌شوند و تا زمان رسیدن به انتهای خط فرصت خوابیدن دارند. بعد از پیاده شدن هم دوباره وارد اتوبوس دیگری می‌شوند. در این بین واکنش مهدی چمران رئیس شورای شهر هم با واکنش افکار عمومی مواجه شد.

او پدیده اتوبوس‌خوابی را موضوع حاشیه‌ای توصیف کرد و گفت اگر کسی در اتوبوس خوابش برد نمی‌شود کاری کرد. مسئولان سازمان اتوبوسرانی اما تایید کردند که چنین پدیده‌ای وجود دارد. زاکانی شهردار تهران هم با اشاره به این موضوع گفت ما برای هدایت این افراد به گرمخانه‌ها التماس می‌کنیم. از سوی دیگر تصاویری هم منتشر شد از اتوبوس‌هایی که خود شهرداری مخصوص خواب افراد آسیب‌دیده تدارک دیده است.

خود این ماجرا هم اما انتقادهایی به دنبال داشت و از سوی کارشناسان عادی سازی این پدیده توصیف شد. در نهایت مهدی چمران رئیس شورای شهر گفت:‌ «من با آقای زاکانی صحبت کردم و قرار شد شنبه یا یکشنبه بساط اتوبوس‌هایی که در شب محل خواب افراد است جمع کنند چون اتوبوس بهداشتی نیست. خوابیدن آنها در اتوبوس این سوال را ایجاد می‌کند که صبح که این افراد بیدار می‌شوند چه کنند؟»

سه: ماجرای تکذیب‌شده مترو خوابی
در حالی که بحث اتوبوس‌خوابی هنوز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ بود، عکسی منتشر شد از دو نفر که روی صندلی یکی از ایستگا‌ه‌های متروی تهران خوابیدند و بعضی رسانه‌ها تیتر زدند حالا نوبت به متروخوابی رسید. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اما با تکذیب پدیده متروخوابی توضیح داد:‌

«ما معتقد هستیم تصویر ساختگی و هماهنگ شده است و ایستگاه انقلاب اسلامی را به عمد انتخاب کرده‌اند تا با حاشیه‌سازی، عقب ماندگی‌های خود را در زمینه اورهال، خرید تجهیزات، تعمیرات و غیره پوشش دهند و این گاف رسانه‌ای است و خواستند این عکس را به ما بچسبانند در حالی که شرایط مترو به گونه‌ای است که شب‌ها درهای آن بعد از تخلیه کامل مسافران بسته خواهد شد و دوربین‌های نظارتی ایستگاه‌ها نیز به طور مداوم این موضوع را رصد می‌کنند.

درهای ایستگاه‌های مترو از ساعت ۵:۳۰ بر روی مسافران بازگشایی می‌شود و نهایتا تا ساعت ۲۳ خدمات‌رسانی شده و ایستگاه از تمامی مسافران خالی می‌شود و درهای ایستگاه‌ها بسته می‌شود. هیچ کس به غیر از کارگران و پیمانکاران اجازه حضور در ایستگاه‌ها را در هنگام شب ندارند و این عکس یک وصله ناجور به مترو است چرا که شرایط مترو به گونه‌ای است که امکان ندارد افرادی برای شب در آنجا بخوابند.»

چهار:شایعه بسته شدن کوه
این آخر هفته‌ای که گذشت بعضی رسانه‌ها نوشتند شهرداری تهران در روز پنجشنبه مسیرهای کوهستانی را روی کوهنوردان بسته است. در متن خبری که منتشر شد آمده:‌ «قدم زدن درکوه درحالی امروزممنوع بود که ماموران کوهستان ازحضور و ترددکوهنوردان درمحدوده کوهستان جلوگیری می‌کردند.»‌ در پاسخ به این ادعا اما بعضی کاربران تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد این موضوع صحت ندارد و ماجرا ممکن است صرفا مربوط به تعطیلی مجموعه توچال و بام تهران باشد.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری هم در واکنش به این خبر گفت:‌ «شهرداری تهران متولی کوه‌ها نیست که بخواهد آن‌ها را تعطیل کند. مجموعه توچال اساسا متعلق به شهرداری نیست. همه پارک‌های تهران از پارک جنگلی تلو در منتهی‌الیه شمال شرق تا کوهسار در انتهای کمربند سبز شمال غرب که در دامنه کوه‌ها قرار دارند به روی شهروندان باز بوده‌اند. بنابر اخبار منتشر شده، امروز مجموعه توچال تعطیل بوده است. مدیریت این مجموعه با بنیاد مستضعفان است.»

کدخبر: ۴۳۵۲۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر