کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۱۷۸
تاریخ خبر:

پیک چهارم تقلید‌ از ‌ماه عسل در ‌ویژه‌برنامه‌های افطار

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزون| اصل حرف همانی است که در چند سال اخیر بارها زده شده و در هفت‌صبح به شکل مصداقی درباره‌اش نوشته‌ایم: اصرار برنامه‌سازان بر کپی از برنامه ماه‌عسل احسان علیخانی. این برنامه بعد از سال‌ها آزمون و خطا، صاحب هویتی متفاوت شد که در لحظات پیش از افطار روی آنتن شبکه سه می‌رفت.

ماه عسل در عین محبوبیت، مخالفانی جدی داشت اما سازندگان سرشان را بالا می‌گرفتند که «شبیه هیچ برنامه‌ای نیستند.» در دیگر شبکه‌ها خیلی زود برنامه‌‌هایی شبیه ماه عسل ساخته شد و حالا که چهار سال از پایان این برنامه می‌گذرد همه شبکه‌ها همچنان اصرار به تبعیت از این برنامه دارند.

‌شبکه یک| دعوت
شبیه‌ترین برنامه به ماه عسل است اما سازندگان در مصاحبه‌های رسانه‌ای این مسئله را انکار می‌کنند. حال آنکه گاه حتی ساختار دعوت، مثل پلاتوی ابتدایی مجری، ماه عسل را یادآور می‌شود. امسال نیز ویژه‌برنامه افطار شبکه یک با اجرای حجت‌الاسلام محمد برمایی روی آنتن می‌رود و محور اصلی آن حضور مردمانی است که قصه‌ای خاص در زندگی دارند. مجری آرام‌ آرام داستان آنها را باز می‌کند و مهمان‌ها از سرگذشت خود می‌گویند. این همان چیزی نیست که در ماه عسل شاهد آن بودیم؟ تازه، ماه عسل این مدل برنامه‌سازی را به حد نهایت رسانده بود و در سال آخر سوژه‌هایش لنگ می‌زد.

شبکه دو| آدم‌های خوب شهر
این چهارمین سال است که ویژه برنامه‌های آدم خوب شهر، پیش از افطار روی آنتن شبکه دو می‌رود. در سری جدید تغییراتی در ساختار برنامه رخ داده اما الگوی اصلی همچنان ماه عسل است. احتمالا سازندگان برنامه در مقام دفاع خواهند گفت ‌ موضوع برنامه به مباحثی چون کمک به ایتام می‌پردازد اما این تفاوت محتوایی، باعث تفاوت با ماه عسل نشده است. محمد سلوکی از مهمان‌ها درباره کار خاصی که انجام می‌دهند می‌پرسد و قهرمان این برنامه نیز «مردم» هستند.

شبکه سه| مثل ماه
بعد از تعطیلی ماه عسل، شبکه سه برنامه مثل ماه را جایگزین کرد و اجرای آن را به رسالت بوذری سپرد. در همه فصل‌های برنامه‌، مهمان‌ها مردمانی هستند که داستانی خاص دارند؛ درست مثل ماه عسل. منتها شبکه سه می‌تواند مدعی باشد که تعمدا الگوی ماه عسل را در قالب مثل ماه ادامه داده. طبعا اگر پای قیاس در میان باشد، احسان علیخانی و سوژه ماه عسل، جلوتر از مثل ماه و مجری‌اش قرار می‌گیرد. تاکنون علیرضا دبیر تنها چهره مطرح برنامه بوده که اتفاقا گفت‌و‌گو با او دارای نکته‌های متفاوت بود.

شبکه پنج | هیوا
عاطفه میرسیدی برای مخاطب به عنوان مجری -کارشناس برنامه‌های پزشکی و سلامت محور شناخته می‌شود. او سال پیش اعلام بازنشستگی کرد اما در ماه رمضان به عنوان مجری ویژه‌برنامه هیوا روی آنتن شبکه پنج است. این برنامه از کربلا پخش می‌شود و مهمان‌های آن از جنس ماه عسل هستند. تنها تفاوت به لوکیشن پخش برنامه برمی‌گردد. تاکنون هیوا از نظر سوژه و قوام دادن موضوعات ضعیف‌تر از دیگر ویژه‌برنامه‌های افطار بوده است.

شبکه سلامت| ماه ِماه
اجرای ویژه‌برنامه افطار شبکه سلامت امسال نیز به اسماعیل باستانی سپرده شده. ماه ِ ماه از نظر ساختار و حتی دکور، ماه عسل را یادآور می‌شود. تفاوت اصلی به جنس مهمان‌ها برمی‌گردد که بنا بر رسالت شبکه سلامت، غالبا از حوزه کادر درمان انتخاب می‌شوند. در عین حال مردم عادی هم جایی در برنامه دارند. روش مصاحبه و رسیدن به «حرف اصلی» اما از الگوی ماه عسل وام گرفته شده است.

مورد ویژه |دیگر شبکه‌ها
در حالی که ویژه برنامه‌های افطار شبکه‌ها، شبیه ‌ هم شده بود‌، شبکه چهار زندگی پس از زندگی با اجرای عباس موزون را رو کرد. فصل سوم این برنامه امسال روی آنتن است و به روایت آدم‌هایی که مرگ تقریبی را تجربه کرده‌اند، می‌پردازد. این برنامه طرفداران خاص خود را پیدا کرده. در شبکه افق‌، چشمه پخش می‌شود که موضوع آن فعالیت‌های مسجد است و در شبکه امید برنامه سر قرار برای نوجوانان روی آنتن می‌رود. در شماره‌های آینده به شکل جزئی همه ویژه‌برنامه‌های افطار را آنالیز خواهیم کرد.

کدخبر: ۴۵۰۱۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر