کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۷۶۹
تاریخ خبر:

پیچیدگی‌های عجیب جنگ نفتی

روزنامه هفت صبح | می‌دانید که بعد از عدم توافق در نشست اخیر اوپک بین عربستان و روسیه برای کاهش سطح تولید، عربستان به نوعی لج کرد و با افزایش تولید نفت و هم‌چنین ارایه تخفیف، قیمت نفت را تا پایین‌ترین رقم خود در تمام این سال‌ها، به زیر کشاند.اما در چند روز گذشته تماس تلفنی ترامپ با عربستان همه چیز را تغییر داد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از آن که دونالد ترامپ، گفت روسیه و عربستان که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان هستند می‌خواهند میزان قابل توجهی از تولید نفت خود را کاهش دهند؛ افزایش چشمگیری داشته است. قیمت نفت خام برنت دریای شمال پس از صحبت‌های آقای ترامپ ۳۰ درصد افزایش یافت و در زمان نگارش این گزارش ۳۵ دلار معامله شده است.

نفت سبک ایران نیز به ۲۷ دلار رسیده و نفت سنگین ایران نیز حدودا ۶ دلار افزایش قیمت داشته است. یک منبع آگاه در اوپک روز جمعه ۱۴ فروردین گفت پس از درخواست دونالد ترامپ از کشورهای تولید کننده برای متوقف کردن افت شدید بهای نفت در نتیجه پاندمی ویروس کرونا، اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان در حال مذاکره بر سر توافقی با هدف کاهش ۱۰ درصد از میزان تولید هستند.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت جلسه اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان نظیر روسیه قرار است روز دوشنبه برگزار شود ولی جزییات مربوط به سهم هر یک از کشورها در کاهش تولید هنوز مشخص نشده است. اسپوتنیک به نقل از منبع آگاه از برنامه های این نشست افزود: محمد براکیندو دبیر کل اوپک در تماس مستمر با کشورهای اوپک پلاس است و شرکت کنندگان اصلی این گروه با برگزاری نشست ۶ آوریل موافق هستند و بیشتر آنها آماده کاهش تولید هستند و احتمال این که به توافق برسند بسیار زیاد است.

در آخرین تحول، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در نشستی ویدئویی با مقام‌های نفت و انرژی این کشور، شیوع ویروس کرونا و سیاست عربستان سعودی را عامل سقوط قیمت نفت دانست و برای کاهش سطح تولید ابراز آمادگی کرد. آقای پوتین گفت روسیه حاضر است علاوه بر اوپک با آمریکا هم برای تنظیم بازار نفت همکاری کند.

ولادیمیر پوتین در جلسه‌اش با مقام‌های دولتی و مدیران شرکت‌های نفتی گفت می‌توان در مجموع تولید نفت خام را تا ۱۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۱۰ درصد تولید جهانی، پایین آورد. پوتین گفت مقصر وضعیت کنونی عربستان سعودی است که می‌خواهد با ریختن نفت ارزان در بازار، رقبای تولیدکننده نفت شیل را از میدان به در کند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که در سال جاری میلادی روسیه بودجه خود را بر اساس نفت بشکه ای ۴۲ دلار بسته است، اما بودجه عربستان حدودا دو برابر این رقم یعنی بر اساس قیمت ۸۳ دلاری برای هر بشکه نفت بسته شده است؛ این موضوع بدان معناست که با کاهش قیمت نفت، تمامی کشورهای صادر کننده طلای سیاه به ویژه عربستان که صادر کننده عمده و اول نفت در جهان است، متضرر خواهند شد.

با این حال بیشترین سود را از کاهش قیمت نفت کشورهای خریدار نفت همچون چین، هند، مالزی، اندونزی و .. می برند، کشورهایی که می توانند پایه اقتصادی خود را بیشتر تقویت کنند. از این روست که در این روزها شاهد اتحادی میان ایران، روسیه، عربستان و آمریکا هستیم تا قیمت نفت بیش از این پایین نیاید. دشمنان با هم متحد شدند برای نفت گران‌تر و البته شاید برای اینکه چین، خیلی از بقیه جلو نزند.

کدخبر: ۳۱۷۷۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر