کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۶۳۱۴
تاریخ خبر:

پیش‌بینی یک اقتصاددان از قیمت آینده ارز

یک اقتصاددان معتقد است: برخی برای سوداگری، احتکار، سود بیشتر و سفته بازی به قصد آینده نگری، معادلات بازار ارزی را برهم زده اند، بنابراین عرضه و تقاضا به هیچ وجه در این سیستم جوابگو نیست.

قاسم نوروزی در گفت و گو با ایسنا، بازار بی ثبات و افزایش افسار گسیخته قیمت ارز را معطوف به یک قاعده تکراری دانست و اظهار کرد: در تمام ادوار دولت در ۳۰ سال گذشته به خصوص در سال های پایانی آن ها این نوسانات و به شکل چشمگیر، تجربه شده است.

افزایش قیمت ارز می تواند به بالای ده هزار تومان در سال جاری برسد

وی با پیش بینی این که این افزایش قیمت می تواند به بالای ده هزار تومان در سال جاری هم برسد گفت: در صورت تشدید تحریم ها و بی ثباتی کنونی حاکم بر بازار ارز و عدم کنترل آن شاهد نوسانات به مراتب بیشتری خواهیم بود.

این دکترای اقتصاد با بیان علل و عوامل افزایش ناگهانی ارز یادآور شد: چهار عامل دولت، رفتار بازار، رفتار روانی مردم و تراز تجاری کشور از علل این نوسانات هستند.

نوروزی با اشاره به این که دولت ها برای کاهش کسری بودجه دست به افزایش قیمت دلار زده تا با فروش ذخایر ارزی خود در بازار بتوانند بخشی از کمبود بودجه را جبران کنند بیان کرد: رفتار بازار به شکل سوداگری، بورس بازی و سفته بازی دلیل دوم افزایش قیمت ارز است.

وی افزود:وقتی بازاری پر رونق شود بازاریان، تجار و مردم نقدینگی خود را به آن سمت برده و در آن بازار تزریق می کنند و زمانی که نقدینگی به آن بازار وارد شود قیمت آن کالا بالا رفته و این عامل سبب کمبود دلار می شود که نهایتا باعث برهم زدن تناسب عرضه و تقاضا و بالارفتن قیمت دلار خواهد شد.

این دکترای اقتصاد رفتار روانی مردم متاثر از تورم و افزایش قیمت ها را به عنوان سومین عامل و تاثیرگذارترین آن نام برده و خاطرنشان کرد: مردم و سرمایه گذاران با پیش بینی این که اگر کالایی را که دچار افزایش قیمت شده، نخرند قیمت آن بالاتر می رود به آن هجوم برده و برای کسب سود بیشتر یا جلوگیری از ضرر حاصله باعث افزایش قیمت آن کالا می شوند؛ نمونه بارز آن در مورد خودرو و بازار روانی و هجوم مردم برای خرید آن به عینه وجود دارد.

کدخبر: ۲۱۶۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • vahid.hoseni

    این نشونه بی تدبیری دولت هست

  • Porjami

    مشكل ما اقتصاد نيست مشكل ما خودمون هستيم

  • karimian

    ای خدا کی اون روز میاد که این دلالان و س وداگران به مردم معرفی شوند

  • daryosh74

    خب اینهارو که ننجون اون بابا هم میدونه، ولی فقط نمیدونه که چه جوریه که با این وض عیت هنوز تورم تک رقمیه؟? ? ? !!! ? ? ? ?

  • firouz

    سکه 2819000تومان

  • shahram111

    میره رو ۱۵ تومن.حالا تحریم نیومده.بزار ب یاد اونوقت بهت میگم اقتصاد مقاومتی چند م رده حلاجه

  • khordbin

    وقتی اقتصادی بکار نیست اقتصاددان نمیخواد ، چنان دلار بره بالا که آمریکا به زانو د ربیاد!

  • cez8

    فداي سره روحاني رو وزيراش.بذار به.روحاني تو توچال خوش بگذره