کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۰۰۳
تاریخ خبر:

پیش‌بینی آینده اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | وقایع ۱۰روز نخست سال ۲۰۲۰ به‌وضوح نشان داد که شرایط جهان و به‌‌تبع آن نوسانات اقتصادی کاملا غیرقابل پیش‌بینی هستند. برای مثال حتی اگر بدانیم، در بلندمدت جایگاه نفت در اقتصاد جهان به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان انرژی درحال افول است، بازهم به‌سختی می‌توان گفت که بهای نفت در سال ۲۰۲۰ چگونه تغییر خواهد کرد چراکه این متغیر در کوتاه‌مدت به‌شدت تحت تاثیر حوادث و بحران‌های سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

با این‌حال می‌توان گفت سال جاری میلادی تا حد زیادی تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا قرار دارد که قرار است حدودا ۱۰ماه دیگر برگزار شود. هنوز خیلی زود است که درباره نتیجه این انتخابات اظهارنظر کرد، به‌خصوص که رقیب اصلی آقای ترامپ هم هنوز مشخص نشده است.

البته جالب است بدانید که مجله اکونومیست تلاش کرده تا با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ این پرسش را بیابد و نتیجه ارائه‌شده این بوده که آقای ترامپ در انتخابات ناکام خواهد ماند. تجربه دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که رکود اقتصادی دیگری دیر یا زود در آمریکا روی خواهد داد و طی یکی‌دو‌سال اخیر برخی شاخص‌ها مانند نرخ سود اوراق قرضه در آمریکا از نزدیک‌بودن رکود حکایت داشتند.

با این‌حال، تجربه ناکام همه آن‌هایی که در دوسال اخیر با اطمینان از وقوع رکود در اقتصاد آمریکا خبر می‌دادند، نشان می‌دهد که باید با احتیاط در این مورد حرف زد. در اروپا به‌نظر می‌رسد که دیگر تردیدی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی نمانده است. اتفاقا همین اطمینان خاطر در کوتاه‌مدت(سال۲۰۲۰) به بهبود اقتصاد منطقه یورو و بریتانیا کمک خواهد کرد، هرچند که در بلندمدت اقتصاد هر دومنطقه از این خروج متضرر شوند.

سکان هدایت بانک مرکزی اروپا هم به خانم لاگارد سپرده شده است. با درنظرگرفتن اینکه خانم لاگارد که حتی اقتصاددان هم نیست، جانشین یکی از بهترین اقتصادخوانده‌های اروپا شده و عملکرد خانم لاگارد در هدایت صندوق بین‌المللی پول و به‌خصوص در‌مورد بحران ارزی آرژانتین چندان خوشایند نبود، باید کمی‌درباره شیوه عملکرد مهمترین نهاد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری نگران بود. همواره هنگام انتخاب رئیس بانک مرکزی(از ایران گرفته تا آمریکا، بریتانیا و منطقه یورو)، این پرسش مطرح می‌شود که آیا سکان هدایت این نهاد باید به یک اقتصاددان سپرده شود و یا لزومی ‌برای چنین تصمیمی‌ وجود ندارد.

در خاورمیانه شرایط آنقدر پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است که به‌سختی می‌توان حرفی درمورد مسیر اقتصادی این منطقه در سال ۲۰۲۰ گفت. هرچند ریچارد‌ هاس(رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا) اعتقاد دارد که خاورمیانه جایی است که شرایط در آن بدتر می‌شود پیش از آنکه حتی بدتر شود، اما به‌عنوان ساکنان این منطقه آرزو می‌کنیم که در سال جاری میلادی، ثبات و صلح در منطقه بهبود پیدا کند.

کدخبر: ۳۰۴۰۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر