کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۰۵۷
تاریخ خبر:

پیش‌بازی ایران-امارات؛ نه آسان بگیرید‌ نه کارت زرد و قرمز!

روزنامه هفت صبح | پنجشنبه شب، سومین بازی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار خواهد شد. حریف ما در این بازی امارات است که میزبان هم هست. با توجه به نتایج دو هفته قبلی، پیروزی در این بازی می‌تواند فاصله ما را با تیم‌های سوم و پایین‌تر جدول بیشتر کند. شرایط ایران و امارات برای این بازی و همچنین دو بازی دیگر این گروه را که قبل از بازی ایران برگزار خواهند شد، بررسی می‌کنیم.

اوضاع امارات چگونه است؟
امارات چند سال پیش را فراموش کنید. در جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا، امارات تیمی فوق‌العاده قدرتمند بود. آنها ستاره‌هایی مثل عمر و عامر و محمد عبدالرحمان، احمد خلیل و علی مبخوت را داشتند. امارات در آن مسابقات با ایران همگروه بود و در مقابل ما تیم برتر میدان بود اما ایران با گل دقیقه ۹۰ قوچان‌نژاد این تیم را شکست داد.

امارات در آن تورنمنت ژاپن را در مرحله یک‌چهارم نهایی شکست داد و حذف کرد اما در نیمه‌نهایی به استرالیای میزبان باخت و در نهایت با پیروزی بر عراق، به مقام سوم آن مسابقات رسید و بعد از این تورنمنت بود که دوران افول وحشتناک این تیم آغاز شد. از برادران عبدالرحمان دیگر خبری نیست، احمد خلیل نزدیک به ۴۰ سال سن دارد و از ستاره‌های آن تیم فقط علی مبخوت است که همچنان سرحال است.

به بازی‌های انتخابی جام جهانی برسیم. امارات در دو بازی قبلی خود مقابل لبنان و سوریه به تساوی رسیده است. در حال حاضر در جدول گروه، امارات بعد از ایران ۶ امتیازی و کره جنوبی ۴ امتیازی، با ۲ امتیاز در رده سوم ایستاده است. هدایت این تیم هم برعهده برت فن‌مارویک هلندی است که در سال ۲۰۱۹ هم در مقطعی سرمربی این تیم بود.

سیستم بازی و ستاره‌های امارات
برت فن‌مارویک در دو بازی گذشته تیم را با سیستم ۳-۳-۴ به مصاف حریفان فرستاده است. دروازه‌بان امارات علی خصیف است که سال‌هاست دروازه‌بان اول این تیم است و بارها مقابل تیم ملی و تیم‌های باشگاهی ایران به میدان رفته ‌. ولید عباس و شاهین عبدالله دو مدافع میانی امارات هستند. محمود خمیس در دفاع چپ و بندر محمود در پست مدافع راست بازی می‌کنند.

ماجد حسن، عبدالرحمان علی و عبدالله رمضان در خط هافبک به میدان رفتند و فابیو لیما، کایو و علی مبخوت هم جلوتر از آنها در خط حمله بازی می‌کنند. لیما و کایو دو بازیکن برزیلی‌الاصل امارات هستند اما خطرناک‌ترین بازیکن این تیم قطعا علی مبخوت است که در ۹۴ بازی ملی ۷۷ گل زده و با توجه به اینکه فقط ۳۰ سال دارد، این شانس را دارد که از رکورد گلزنی کریس رونالدو و علی دایی هم عبور کند. ترکیبی که خواندید همان تیمی است که در برابر سوریه به میدان رفته است.

اگرچه امارات در این دو بازی فقط یک گل و آن هم روی اشتباه دروازه‌بان سوریه زده‌ اما در خط حمله بازیکنان خلاق و خطرناکی دارد. در بازی مقابل سوریه، نزدیک به نیمی از حملات این تیم از سمت راست یعنی جایی که فابیو لیما حضور دارد، صورت گرفته و این به معنای آن است که بازیکنان سمت چپ تیم ملی ایران کار سختی در پیش خواهند داشت.

اما اینکه امارات در دو بازی قبلی خود فقط دو گل خورده، به معنای مستحکم بودن خط دفاع این تیم نیست. در واقع لبنان و سوریه تیم‌های چندان زهرداری نبودند و نتوانستند امارات را چندان به زحمت بیندازند ولی مدافعان و دروازه‌بان این تیم در مقابل طارمی، آزمون، جهانبخش و دیگر ستاره‌های ایران قطعا شب سختی را خواهند گذراند.

نگرانی‌های اسکوچیچ
ایران دو بازی قبلی خود مقابل سوریه و عراق را با پیروزی پشت سر گذاشته اما مشکل این تیم همچنان نداشتن اردوها و تمرینات کافی و بازی‌های تدارکاتی است. شاگردان اسکوچیچ، مثل بازی با سوریه، بدون برگزاری بازی دوستانه به مصاف امارات خواهند رفت و احتمال بروز ناهماهنگی در دقایقی طولانی از بازی وجود دارد.

این مشکل البته درباره تیم ملی امارات هم صدق می‌کند و آنها هم با همین وضعیت مقابل ایران قرار خواهند گرفت. اما نگرانی بزرگ‌تر تیم ملی ایران و اسکوچیچ، اخطارهای نسبتا زیادی است که بازیکنان تیم ملی در دو بازی اول گرفته‌اند. شجاع خلیل‌زاده، مهدی طارمی و میلاد محمدی در برابر سوریه و علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی در برابر عراق از داوران بازی‌ها کارت زرد گرفته‌اند و هر کدام از آنها مقابل امارات هم اخطار بگیرند یا اخراج شوند، بازی حساس مقابل کره جنوبی در تهران را از دست خواهند داد.

قطعا کادر فنی تیم ملی باید این نکته را به بازیکنان گوشزد کند و از آنها بخواهد مراقب رفتار خودشان و احیانا جنگ روانی بازیکنان امارات باشند. پیروزی بر این امارات کار چندان سختی نیست و اگر اتفاق خاصی نیفتد، ایران با اتکا به ستاره‌های بین‌المللی‌اش و درایت و تعویض‌های معمولا درست اسکوچیچ می‌تواند پنجشنبه شب ۹ امتیازی شود.

نتایج ایده‌آل دو بازی دیگر چیست؟
قبل از بازی ایران و امارات، دو بازی دیگر این گروه به پایان خواهد رسید و این برگ برنده دراگان اسکوچیچ در شاگردانش خواهد بود. کره جنوبی میزبان سوریه است و عراق و لبنان در دوحه به مصاف هم می‌روند. در ظاهر شاید تساوی کره جنوبی و سوریه یا حتی پیروزی سوریه به سود ما باشد اما این نتیجه می‌تواند سوریه را به جمع مدعیان صعود از این گروه اضافه کند ولی پیروزی کره جنوبی باعث خواهد شد تا سوریه یک امتیازی باقی بماند.

تساوی عراق و لبنان هم باعث خواهد شد تا این تیم‌ها هرکدام دو امتیاز دیگر از دست بدهند و اگر ایران بر امارات پیروز شود، جدول این گروه در پایان روز سوم به این شکل خواهد بود: ایران با ۹ امتیاز اول، کره‌جنوبی با ۷ امتیاز دوم، امارات، لبنان و عراق با ۲ امتیاز سوم تا پنجم و سوریه با یک امتیاز ششم! و این به معنای آن است که در پایان روز سوم، ایران و کره جنوبی با فاصله زیاد از دیگر تیم‌ها مدعیان اصلی صعود از این گروه خواهند بود.

کدخبر: ۴۱۸۰۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر