کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۲۷۴۶
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم من مادر هستم

روزنامه هفت صبح| اگر از علاقه‌مندان و پیگيران اخبار سینمای ایران باشید، حتما به یاد دارید که فیلم «من مادر هستم» در نخستین سال دهه 90 با چه جنجال‌هایی روانه پرده سینماها شد. فیلمی با سوژه‌ای به‌شدت ملتهب که راه‌یابی آن به اکران عمومی با واکنش تند گروه‌هایی همچون انصار حزب‌الله مواجه شد که صراحتا خواستار توقیف فیلم بودند.

فریدون جیرانی که چهره‌ای سرآمد در ورود به حوزه‌های ممنوعه در سینمای ایران به حساب می‌آید، در فیلم «من مادر هستم» هم دست روی سوژه‌ای غیرمتعارف گذاشت و اینگونه فیلمش تبدیل به سوژه‌ای برای اعتراض دلواپسان شد! فیلم هرچند با همراهی جواد شمقدری در مقام رئیس وقت سازمان سینمایی، از پرده پایین کشیده نشد اما در برخی شهرها اجازه اکران پیدا نکرد و عرضه رسمی آن در پلتفرم‌های مجازی هم تا همین امروز به تعویق افتاد!

درباره داستان
فیلم «من مادر هستم» داستان دو خانواده مرفه را روایت می‌کند که با هم رابطه‌ای بسیار نزدیک و صمیمانه‌ دارند. دختر یکی از این خانواده‌ها به نام «آوا» با بازی باران کوثری توسط دوست خانوادگی‌شان یعنی سعید با بازی حبیب رضایی که او را عمو خطاب قرار می‌دهد، مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

این نقطه آغاز یک بحران در روابط دوستانه این دو خانواده است. بحرانی که با یک جنایت به اوج می‌رسد و حالا باید طرف‌های داستان سهم و تقصیر خود و دیگری را در آن پیدا کرده و پذیرا باشند. مهمترین نکته فیلم، روایت صریح و به‌شدت تلخ آن از سرنوشت تک‌تک کاراکترهایی است که به نوعی با این چالش اخلاقی مواجه بوده‌اند و حالا باید تاوان آنچه خود به آن تن داده بودند را بپردازند.

واکنش منتقدان
فریدون جیرانی در مقام کارگردان، عملکرد موفقی در روایت داستان تکان‌دهنده «من مادر هستم» داشت و به راحتی می‌توان این فیلم را جزو آثار موفق کارنامه این فیلمساز دسته‌بندی کرد. در زمان اکران عمومی فیلم، آنقدر جدال برسر محتوا و داستان فیلم در فضای رسانه‌ای بالا گرفته بود که عمده واکنش‌ها حتی از سوی منتقدان سرشناس، به‌صورت ناگزیر، متأثر از حواشی فیلم بود.

گروهی از معترضان این فیلم، پرداخت بی‌پرده آن به مسائلی همچون تجاوز در حریم یک خانواده را ناپسند دانسته و به همین دلیل فیلم را منجر به درهم شکستن حرمت خانواده می‌دانستند و در مقابل طرفداران فیلم، این صراحت در پرداختن به یک معضل ریشه‌ای در جامعه و ارائه روایتی عریان و تأثیرگذار از آن را، جزو امتیازات فیلم قلمداد می‌کردند. نقش‌آفرینی بازیگران برگ‌برنده اصلی این فیلم است.

‌من مادر هستم/ فیلمنت
نمای کلی
کارگردان: فریدون جیرانی
تهیه‌کننده: غلامرضا موسوی

بازیگران: باران کوثری، حبیب رضایی، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، پانته‌آ بهرام
محصول: ایران/ 1391
زبان: فارسی
زمان: 90 دقیقه

کدخبر: ۴۹۲۷۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر