کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۵۷۸۷
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم خط استوا

روزنامه هفت صبح| درباره فیلم: چهار سال انتظار برای ورود یک فیلم کمدی به چرخه اکران اصلا زمان طبیعی و قابل‌قبولی در چرخه اقتصادی سینمای ایران نیست. فیلم «خط استوا» در سال 98 کلید خورد و اگر در همین چند هفته باقی‌مانده تا شروع سال 1402 روانه پرده سینماها نمی‌شد، انتظار این فیلم برای روی پرده رفتن، چهار ساله می‌شد.

اصغر نعیمی از روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی که از میانه دهه 80 وارد عرصه کارگردانی سینما شد، بعد از چند تجربه در حوزه کارگردانی فیلم‌های ملودرام و اجتماعی، برای اولین‌بار در این فیلم سراغ یک داستان کمدی رفته است. استفاده از ظرفیت بازیگرانی مانند سیامک انصاری و فرهاد اصلانی برای ایفای نقش‌های اصلی نشان می‌دهد که او نگاهی جدی به طنز «خط استوا» داشته است، فیلمی که بالاخره بعد از چند سال انتظار از این هفته روی پرده رفته است.

درباره داستان
سوژه‌های مرتبط با دنیای فوتبال جذابیت ویژه‌ای به‌خصوص برای ساخت آثار طنز دارد. شاید همین جاذبه هم اصغر نعیمی را به این وسوسه انداخت تا برای کارگردانی یک فیلم متناسب با مختصات گیشه، سراغ این سوژه برود. این فیلم طنز درباره رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال است که در آستانه اجلاس سالانه یک ناهماهنگی ایجاد شده و تمام برنامه‌هایشان به‌هم می‌ریزد و موجب می‌شود که دردسر بزرگی برای آن‌ها به وجود بیاید.

همین خط داستانی نشان می‌دهد که بخش زیادی از موقعیت‌های کمدی فیلم می‌تواند مبتنی‌بر همان فرمول مرسوم در سینمای کمدی سال‌های اخیر، یعنی قرار گرفتن چند کاراکتر بی‌ربط در یک محیط غیرمنتظره باشد. نعیمی در این روایت البته نقدهای گزنده خود را محدود به ماجراهای فوتبالی نکرده و نگاهی کنایه‌آمیز به عملکرد مدیران داشته است.

یک نکته
«خط استوا» در حالی از این هفته روانه پرده سینماها شده است که به گفته سعید خانی، پخش‌کننده آن می‌توان آن را اولین فیلم اکران نوروز 1402 دانست. یکی از متفاوت‌ترین اکران‌های نوروزی در سال‌های اخیر که برخلاف دوره‌های مشابه بعید است متقاضیان زیادی داشته باشد. تعطیلات نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود شرایط معمول در ایام این ماه مبارک،

بر فرآیند استقبال از فیلم‌های در حال اکران تأثیر بگذارد و اکران نوروز رونق هر سال را نداشته باشد. به همین دلیل هم برمبنای پیش‌بینی‌ها احتمالا شاهد تغییر جدی در ترکیب فیلم‌های روی پرده در مدت زمان باقی‌مانده تا عید نوروز نباشیم. «خط استوا» با حال و هوای کمدی خود امید بسیاری دارد که بتواند در این فصل متفاوت قدرت‌نمایی کند و مخاطبان را به سالن سینما بکشاند.

* خط استوا/ اکران عمومی
نمای کلی
کارگردان: اصغر نعیمی
نویسنده: اصغر نعیمی
تهیه‌کننده: احسان ظلی‌پور

بازیگران: فرهاد اصلانی، سیامک انصاری، آزاده صمدی
محصول: ایران/ 1398
زبان: فارسی
زمان: 90 دقیقه

کدخبر: ۵۰۵۷۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر