کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۹۸۱
تاریخ خبر:

پیشنهاد قرنطینه براساس شماره ملی

روزنامه هفت صبح| شوخی محسن ‌هاشمی ‌با رئیس‌جمهور سوءتفاهم درست کرد. اعضای شورای شهر تهران دیروز بعد از سه‌هفته که جلسات شورای شهر تعطیل شده بود، به خیابان بهشت برگشتند و با شهردار تهران جلسه تشکیل دادند. اولین جلسه شورا در سال جدید حاشیه‌هایی هم به همراه داشت. ازجمله شوخی عجیب محسن‌ هاشمی، ‌رئیس شورای شهر تهران درباره رئیس‌جمهور که بعضی را به اشتباه انداخت.

ماجرا وقتی اتفاق افتاد که الهام فخاری و بعضی دیگر از اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند جلسات بعدی شورا به صورت آنلاین و ویدئویی برگزار شود. این پیشنهاد با مخالفت جدی محسن‌ هاشمی‌ مواجه شد و او گفت: «صلاح نیست وقتی ما ٧٠هزار نیرو در شهرداری داریم و موظف کردیم حداقل یک‌سوم حضور داشته باشند، به‌عنوان نماینده مردم مجازی کار کنیم.»

او در ادامه همین جملات بود که اضافه کرد: «حالا اگر از جای بالاتری برای ما تصمیم بگیرند، باید جلسات را تعطیل کنیم و بگویند این اعضای شورای شهر شخصیت‌های وزین و مهمی ‌هستند و اگر نباشند برای کشور مشکل ایجاد می‌شود، قضیه فرق می‌کند. مثل روشی که الان رئیس محترم جمهور عمل می‌کند و همه از دور صحبت می‌کنند و کسی ایشان را نمی‌بیند که اجبارا اعضای شورای شهر هم اینطور باشند.»

این جمله محسن ‌هاشمی ‌باعث بروز سوءتفاهم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها شد. بعضی این جملات را اینطور نقل کردند که محسن ‌هاشمی‌ گفته رئیس‌جمهور در قرنطینه است و کسی او را نمی‌بیند. در صورتی که اگر فیلم اظهارات رئیس شورای شهر را ببینید، مشخصا منظور او شیوه فاصله‌گذاری بین اعضای جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا است که هر روز با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و محسن ‌هاشمی ‌درواقع می‌گوید، از بس فاصله بین صندلی‌ها زیاد است کسی رئیس‌جمهور را نمی‌بیند و نه اینکه کلا روحانی در قرنطینه است.

هرحال در این جلسه مقرر شد که جلسات شورای شهر هفته‌ای یک‌مرتبه به صورت حضوری و جلسات فوق‌العاده در روزهای سه‌شنبه به صورت آنلاین برگزار شود. تصمیمات دیگری هم گرفته شد و به شهردار تهران این مجوز داده شد که از اعتبارات بند الف تبصره ۱۳ بودجه ۹۸ شهرداری برای کنترل کرونا خرج کند. در این جلسه الهام فخاری هم نسبت به سرزنش مردم تذکر داد و گفت: «مردم را سرزنش نکنید، بسیاری از مسائل ناشی از شرایط مدیریتی کشور(از تحریم تا تعارض‌های تصمیم‌گیری) است. مردم تعارض‌های رفتاری و تناقض‌های تصمیم‌های مدیران را با بزرگواری و شکیبایی با شوخی و طنز و گفت‌وگو از سر می‌گذراند.»

نکته بعدی بازهم مربوط به پیشنهادی می‌شود که محسن‌ هاشمی‌ در حاشیه جلسه دیروز و در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد. به گفته او در جلسه با شهردار تهران این پیشنهاد مطرح شده که همه مردم براساس آخرین رقم کارت ملی به ۱۰دهک تقسیم شوند و هرکدام در یک روز مشخص فقط اجازه خروج از منزل برای پیگیری کارهای اداری و اقتصادی و حتی خرید داشته باشند. ظاهرا قرار شده که شهردار تهران بعد از بررسی‌های کارشناسی این پیشنهاد را در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کند.

مشابه روشی که محسن ‌هاشمی ‌پیشنهاد داده در هفته‌های اخیر از سوی منابع مختلف هم پیشنهاد شده بود اما یک مشکل اساسی این روش‌ها در ایران این است که هیچ ساز و کاری برای شناسایی و جریمه متخلفین وجود ندارد. یعنی حتی اگر ما مثل چین می‌خواستیم روش قرنطینه سراسری از درب خانه‌ها را اعمال کنیم هم مشخص نبود در انجام آن موفق باشیم. چون مشخصات هویتی شهروندان ایرانی به‌طور متمرکز در یک سامانه ثبت نیست که مثلا اگر کسی تخلف کرد، فوری شناسایی و جریمه شود.

برخلاف خیلی از کشورهای دیگر که مثلا اگر یک شهروند از خط عابر تردد نکند یا آشغال در معابر بریزد می‌توانند فورا او را شناسایی و جریمه کنند. اساسا در ایران چنین امکانی وجود ندارد. البته در بعضی کشورها مثل کلمبیا و بولیوی مشابه همین روشی را که رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داده، پیاده کردند و مردم بر اساس آخرین شماره کارت ملی اجازه خروج از خانه پیدا می‌کنند. یا در بعضی کشورها مثل پاناما به روش‌های عجیب‌تری روی آوردند و قرنطینه جنسیتی اعمال کردند. مردان در یک روز و ساعت مشخص می‌توانند از خانه خارج شوند و زنان جداگانه.

کدخبر: ۳۱۷۹۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر