کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۲۰۳
تاریخ خبر:

پیشنهاد خرید خودروی کارکرده با بودجه زیر ۲۰۰‌میلیون

روزنامه هفت صبح،‌ سیدمحمدرضا دادگستر | نوسانات بازار خودرو این روزها به سود کاهش قیمت است که این مسئله به‌ویژه خود را در خودروهای ارزان‌قیمت بازار مثل پراید ۱۳۱، پراید ۱۱۱، تیبا، ساینا و کوییک نشان می‌دهد‌ اما به جز این موارد نمی‌توان خودروی صفر کیلومتری در بازه قیمتی زیر ۲۰۰ میلیون تومان پیدا کرد. اگرچه خرید خودروی صفر حال و هوای خاص خودش را دارد‌ اما اگر چندان از خودروهای فوق خوش‌تان نمی‌آید و مشکلی هم با هزینه کردن بیشتر برای تعمیر و قطعات خودروی‌تان ندارید، بد نیست که گشتی هم در بازار خودروهای کارکرده بزنید. در این گزارش به سراغ هشت مدل خودرویی رفتیم که می‌توانید نسخه‌های سالم از نظر فنی آنها را در بازار پیدا کنید؛ هر چند در مواردی مثل رنگ‌شدگی، بعید است که مالک قبلی خودرو توانسته باشد آن را مثل روز اول نگه دارد!

۱۸۹ میلیون / پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس - مدل ۹۵
اگرچه ظاهری قدیمی و اداری دارد و پیشرانه ۱٫۸ لیتری‌اش به استهلاک بالا معروف است‌ اما پژو ۴۰۵ هنوز هم خودرویی است که دست‌کم تا ۱۰ سال دیگر هم می‌توان روی عقلانی ‌بودن خریدش حساب باز کرد. پیشرانه ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس نسبت به ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس گشتاور بهتری در دورهای پایین ارائه می‌دهد که ضعیف‌تر بودنش نسبت به پیشرانه TU5 را جبران می‌کند. در تجربه رانندگی هم هماهنگی بهتری بین پیشرانه و گیربکس ۴۰۵ معمولی دیده می‌شود و اگر اس‌ال‌ایکس بخرید، معمولاً شما را به تعویض فلایویل توصیه می‌کنند. پژو ۴۰۵ نسبت به دیگر خودروها در این بازه قیمتی هندلینگ خوبی در پیچ‌ها و سربالایی‌ها از خود نشان می‌دهد. این سدان فرانسوی همیشه به کابین زشتش معروف بوده و تنها در آخرین سال تولیدش به داشبورد سوناتایی مجهز شد. همچنین سروصدای زیاد کابین که ناشی از نفوذ صدای پیشرانه است، در ۴۰۵ بیشتر از دیگر خودروهای داخلی شما را آزار می‌دهد.

۱۹۵ میلیون / رانا LX - مدل ۹۷
نسخه ایرانیزه ‌شده پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که از سال ۹۲ در بازار خودروی کشورمان حضور دارد، این روزها بیشتر در نسخه‌های پلاس و پلاس پانوراما در طرح‌های فروش ایران‌خودرو حضور دارد و تقریباً یک سالی می‌شود که تیپ پایه یا LX آن دیگر تولید نمی‌شود. بازار خودروی ایران پس از هشت سال از حضور این خودرو، با ملایمت بیشتری با آن رفتار می‌کند و می‌توانید امیدوار باشید که رانای شما هم مثل ۲۰۶ صندوق‌دار بازار خوبی دارد. از برخی جهات، این سدان داخلی بهتر از ۲۰۶ صندوق‌دار هم هست. مثلاً طراحی جانبی چشم‌نوازتری دارد و پیشرانه TU5 در آن مشکلات معمول ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۶ صندوق‌دار همچون کپ موتور را ندارد. سیستم تعلیق ارتقایافته رانا بهتر از ۲۰۶ ناهمواری‌های جاده را خنثی می‌کند که به معنی سواری نرم‌ترش است. البته کابین رانا فضایی بدتر از ۲۰۶ صندوق‌دار را به نمایش می‌گذارد. هم صندلی‌هایش تنگ و ناراحت است و هم ۵۰ لیتر فضای صندوق کمتر نسبت به ۲۰۶ صندوق‌دار دارد.

۱۶۰ میلیون / کیا ریو - مدل ۸۹
همان‌طور که پژو پارس ELX را می‌توان محبوب‌ترین خودروی توقف ‌تولیدی ایران خودرو دانست، کیا ریو نیز پرهوادارترین خودروی توقف‌ تولیدی سایپاست. ریو جزو خودروهایی است که خریداران با اطمینان بیشتری دست روی نمونه‌های کارکرد بالایش می‌گذارند چون می‌دانند که پیشرانه بادوام آن، بعد از گذشت سال‌ها استفاده هنوز هم می‌تواند بی‌دغدغه خدمت کند. ریو هم مثل بقیه‌‌ خودروهای سایپا، خرج زیادی بابت نگهداری روی دست‌تان نمی‌گذارد. با این حال بهتر است توجه داشته باشید که ریو هم مانند پراید، یک سدان در کلاس B است. یعنی برای رفت‌و‌آمد در شهر و برای خانواده‌های کوچک طراحی شده است. کسانی که با دید فراتر از این به سراغ ریو می‌روند با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه می‌شوند: از گیر کردن عقب خودرو به دلیل ارتفاع پایین سیستم تعلیق تا وارد شدن فشار به پیشرانه و خرابی آن. لازم به ذکر است که ترمزهای ریو هم در این وضعیت پاسخگویی چندان جالبی ندارند.

۱۹۵ میلیون / پژو ۲۰۶ تیپ ۵ - مدل ۹۲
در بین ۲۰۶‌های کارکرده، تیپ ۵ به خاطر پیشرانه قوی‌تر محبوبیت بیشتری نسبت به تیپ ۲ دارد. نسخه‌های قدیمی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به خاطر مواردی نظیر استفاده از آلیاژ باکیفیت‌ در تولید پیشرانه، مزیت‌هایی نظیر مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین دارند که باز هم به نفع آنها در بازار خودروهای کارکرده تمام می‌شود. همچنین مشکل حاد سوختن سنسورها و فیوزها که در پژو ۲۰۶‌های تولیدشده در چند سال اخیر به کرات دیده شده، در نسخه‌های قدیمی‌تر کمتر وجود دارد. در نهایت ایران خودرو تصمیم خود مبنی بر حذف آپشن‌های ۲۰۶ را پس از تحریم صنعت خودرو اتخاذ کرد که یعنی نسخه‌های قدیمی سنسور عقب و ترمزهای دیسکی عقب را به صورت فابریک دارند. این هاچ‌بک شهیر فرانسوی در نسخه ایرانیزه خود به شدت از معضل عدم هماهنگی گیربکس با پیشرانه رنج می‌برد که به خاطر استفاده از گیربکس پژو ۴۰۵ در آن است.

۱۸۵ میلیون / سمند EF7 - مدل ۹۴
سمند با پیشرانه EF7 به درد کسانی می‌خورد که دل خوشی از بنزین ندارند و بیشتر مشتریان پمپ‌های گاز هستند. در غیر این صورت، باید با خودرویی پراستهلاک سروکله بزنید که هر روز یک چالشی برای‌تان درست می‌کند. از این رو فوت‌وفن اصلی خرید سمند EF7 کارکرده این است که ببینید صاحبش بیشتر آن را به پمپ بزنین برده یا مشتری دائمی پمپ‌های گاز بوده است. اگر بتوانید یک EF7 تمیز پیدا کنید، بیش از یک لیتر در مصرف سوختش نسبت به سمند LX صرفه‌جویی کرده‌اید. به جز مصرف سوخت پایین، سمند EF7 مزایایی مثل کابین راحت و صندوق عقب جادار دارد که آن را گزینه‌ای جذاب برای مسافرت‌ها کرده است. البته سمند EF7 در قیاس با سمند سال، حداکثر گشتاور را تنها در دورهای بالا به شما ارائه می‌دهد. از این رو اگر اهل لایی‌کشیدن در بزرگراه‌ها یا امتحان هر روزه شتاب سمندتان هستید، بهتر است سراغ همان نسخه سال بروید که معمولاً ارزان‌تر هم هست.

۱۹۰ میلیون / هیوندای ورنا - مدل ۸۴
نسل دوم هیوندای اکسنت که در ایران به ورنا شهرت پیدا کرد، یکی از سدان‌های پرفروش مونتاژی دهه ۸۰ شمسی بود. ورنا بر‌خلاف برادرش آوانته چندان ادعایی در زمینه شتاب بالا ندارد، اما پیشرانه ۱٫۶ لیتری‌اش در برابر پژو ۲۰۶ صندوق‌دار یا پژو ۴۰۵ کم نمی‌آورد و این شاید مهم‌ترین مزیتش نسبت به ریو باشد. ورنا از نظر حفظ قیمت خودرویی ایده‌آل است و افت قیمتی معمول پژو در آن دیده نمی‌شود. این امتیاز ‌ سدان کره‌ای عمدتاً به خاطر شهرت خوبش در زمینه دوام بالا و استهلاک پایین قطعات است. هیوندای ورنا خودروی کم‌خرجی است و در استفاده‌های طولانی‌مدت شما را از مراجعه به تعمیرگاه بی‌نیاز می‌کند. دیگر امتیاز ورنا در نرمی سواری‌اش است. با این حال نباید این واقعیت را نیز از نظر دور داشت که سال‌ها از اتمام تولید آن می‌گذرد و نمایندگی‌های کرمان موتور جایی نیست که بتوانید مشکلات ورنا را در آن حل کنید.

۱۷۰ میلیون / ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک - مدل ۹۱
مدل‌های ۹۱ تا ۹۳ اولین سری ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک بودند که به بازار ایران عرضه شدند. مدیران خودرو بیشتر به دنبال تست موفقیت این خودرو در بازار بود و هنوز خبری از فیس‌لیفت ۲۰۱۲ آن در ایران نبود‌ اما ۳۱۵ هاچ‌بک در عین ناباوری محصولی موفق شد. نسخه‌های اولیه آن چندان شباهتی با چیزی که از ۳۱۵ هاچ‌بک سراغ داریم ندارند. کل کابین را پلاستیک خشک با کیفیت نازل پوشانده و خبری از نمایشگر هم نیست‌ اما نمی‌توان منکر این شد که با پرداخت پولی که برای یک پراید ۱۱۱ صفر می‌دهید، صاحب خودرویی به‌مراتب چابک‌تر و جادارتر می‌شوید. همچنین به خاطر فروش بالا، مشکلی جهت تامین قطعات ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک وجود ندارد. از معایب آن هم می‌توان به ناهماهنگی گیربکس با پیشرانه و عمر پایین قطعات مصرفی همچون دیسک و صفحه اشاره کرد. در نهایت باید مدت زمان بیشتری نسبت به ۲۰۶ منتظر پیدا کردن مشتری بنشینید.

‌۱۷۰ میلیون / رنو تندر ۹۰ - مدل ۸۹
داچیا لوگان یا تندر ۹۰، پس از یک سال از توقف تولیدش همچنان در بازار محبوب است و این مسئله برای نسخه‌های کارکرده قدیمی آن هم صدق می‌کند. باید قبول کرد که ظاهر این سدان رومانیایی-فرانسوی جاذبه چندانی ندارد (هر چند رقبایش هم مرسدس بنز و جنسیس نیستند!)، راجع به هندلینگ و پایداری‌اش حرف و حدیث زیاد است و در نهایت کابینش شما را دلگیر می‌کند‌ اما تندر ۹۰ آنقدر ویژگی‌های مثبت دارد که به آن به چشم یک خودروی کارکرده مطمئن نگاه کنیم. این خودرو همیشه یکی از مدعیان پایین‌ترین هزینه نگهداری در ایران بوده و در برابر خودرویی مثل ۴۰۵، گزینه ایده‌آل خانواده‌های پرجمعیت نیز هست. درست است که آپشن‌های چندان زیادی ندارد‌ اما می‌توان با مراجعه به بازار افترمارکت هر آپشنی را روی آن نصب کرد. همچنین تندر ۹۰ به دلیل بدنه محکم و سبک خاص طراحی‌اش، در حفظ ایمنی سرنشینان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

کدخبر: ۴۳۶۲۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    زیر پنجاه میلیوووون گزینه ای نیست؟!!!!

    • Msina

      چهار چرخ نه.