کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۴۱۱
تاریخ خبر:

پیشنهاد تماشای تئاتر| درباره نمایش «شب طولانی یلدا»

روزنامه هفت صبح، سمانه استاد | مهم‌‌ترین ویژگی تئاتر را می‌‌توان زنده بودن آن دانست. معمولا گفته می‌‌شود که عمر یک نمایش به تعداد شب‌‌های روی صحنه بودنش است. به همین خاطر از نمایش‌‌های سال‌های پیش تنها عکس یا تصویری از صحنه به یادگار مانده، اما عنصر اصلی نمایش یعنی زنده بودن از آن‌ها گرفته شده است. «ناصر آویژه» اما این‌بار نمایشی را که هفده سال پیش اجرا کرده بود، دوباره جان بخشیده و این روزها آن را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه آورده است.

«شب طولانی یلدا» روایتی است از رزمنده‌‌ای که در دوران جنگ حضور داشته، با گذشت زمان نمی‌‌تواند خود را از آن جدا کند و همسری که با صبوری سعی می‌‌کند او را به زندگی بازگرداند.بارزترین خصوصیت این نمایش را می‌‌توان محتوایی دانست که بعد از هفده سال از اولین اجرا، تازگی خود را حفظ کرده و می‌‌تواند دستمایه اجرای یک نمایش شود.

هفده سالی که همراه است با تغییرات بسیاری در زندگی و فرهنگ مردم و اینکه محتوایی بتواند هنوز تازه نماید خود اتفاق بزرگی است. داستان روایتی است از آدم‌‌هایی که به‌خاطر برخی حسرت‌‌هایی که در زندگی دارند، حسرت‌‌های جدید می‌‌آفرینند. مرد این قصه دوست داشته که در جنگ به همراه همرزمانش شهید شود، اما چند ماه پیش از پایان جنگ به دلیل بیماری همسرش به خانه برمی‌‌گردد و حالا سال‌هاست که دارد او را به‌خاطر این بیماری بدهنگام شماتت می‌‌کند.

مرد زمانی‌که با یلدا ازدواج کرده بود، عاشقش بود اما جنگ چنان او را شیفته خود کرد که مهر یلدا را فراموش نمود. حالا یلدا مُرده، آن عشق دیرینه دیگر وجود ندارد و مرد یکباره با جای خالی زنی روبه‌‌رو می‌‌شود که در تمام این سال‌های پس از جنگ ندیده بودش. مرد با بی‌‌مهری، زنی را که روزی عاشقانه به او پیوست رنج می‌‌دهد، بیماری‌‌اش را به تمسخر می‌‌گیرد، کوچکش می‌‌کند و تمام این کارها را آگاهانه انجام می‌‌دهد، گویی می‌‌خواهد از او انتقام بگیرد، از او که جز مهر چیزی برایش نداشته.

داستان، نامه‌‌نگاری‌‌های عاشقانه در دوران جنگ است که به گفته کارگردان ایده‌‌اش از نامه‌‌های عاشقانه شهید باکری و همسرش در دوران جنگ گرفته شده است. یلدای خانه‌‌نشین از طریق نامه‌‌های همسرش با فضای جبهه و جنگ آشنا می‌‌شود، آنقدر آشنا که بعدها سعی می‌‌کند مردش را از گردابی که در آن گرفتار آمده بیرون بکشد. اما توان یلدا برای این کار کم است و شاید مرگ او تنها راهی باشد که بتوان این مردِ گرفتار شده در گرداب جنگی که گذشته را بیرون کشید.

نمایش سه بازیگر دارد که دو تن از آن‌ها هفده سال پیش هم این نقش را بازی کرده بودند و حال بازآفرینی این نقش‌‌ها را انجام می‌‌دهند. بازیگر نقش یلدا (رها آویژه) اما در اجرای نخست این نمایش تنها دو سال داشته و حال خود در نقش یلدا ظاهر شده است. بازیگری جوان که سعی می‌‌کند نقش زنی در ابتدا خام و در انتها میانسال، بیمار و باتجربه را بازی کند و موفق نیز ظاهر می‌‌شود.

«شب طولانی یلدا» برای آن‌ها که با جنگ میانه‌‌ای نداشته‌‌اند، شاید غریبه نماید اما برای آن‌ها که در جنگ حضور داشته‌‌اند روایتی آشناست.
عذاب وجدان بازماندگان جنگ، درحالی‌که رفقای جان‌‌شان را از دست داده‌‌اند، رنجی نیست که بتوان با گذشت زمان فراموشش کرد و شاید نیاز به ضربه‌‌ای سهمگین‌‌تر وجود داشته باشد تا به آن‌ها نشان دهد زندگی هنوز جریان دارد.

‌نویسنده: گیتا داودی
‌کارگردان: ناصر آویژه
‌بازیگران: علی یعقوب‌‌زاده/ رها آویژه/ عباس افشاریان
‌مکان و زمان اجرا: تماشاخانه سنگلج‌ /ساعت ۱۸:۳۰

کدخبر: ۴۱۹۴۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر