کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۹۲۷
تاریخ خبر:

پیشنهاد‌‌ نسنجیده‌ بانکی‌پور برای ازدواج که دردسر‌ساز شد

روزنامه هفت صبح | نماینده شهر اصفهان که اول خرداد ماه ایده ازدواج زنان با مردان خارجی را برای رشد جمعیت کشور داده بود، احتمالا فکرش را هم نمی‌کرد که ۳۰ روز بعد از سوی همکارانش تحت فشار قرار بگیرد و مجبور به دفاع از آن پشت تریبون مجلس شود.
امیرحسین بانکی‌پور یک ماه پیش در همایشی به اسم «ایران جوان» در دانشگاه جامعه‌الزهرا شرکت کرد که در آن توصیه کرده بود دخترانی که سن بالا دارند، ازدواج بین‌المللی داشته باشند.

بعد هم پیشنهاد داده بود که چه اشکالی دارد این افراد با مردان هم‌سال یا کوچک‌تر از خود وصلت کنند. دوروز پیش خبرنگار ایسنا مصاحبه مفصلی با او انجام داد که درواقع قرار بوددرباره بحران پیری در کشور باشد. مصاحبه اما دقیقا با پرسش حول همان ایده ازدواج بین‌المللی که در همایش اول خرداد ماه مطرح شده بود، شروع شد.

در این مصاحبه بار دیگر بانکی‌پور ایده ازدواج زنان بالای ۳۰ سال با مردان شیعه خارجی را مطرح کرد. بانکی‌پور توصیه کرد که دختران مجرد با سن بالا، به خاطر کمبود پسر مجرد در کشور، با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند ازدواج کنند. در این مصاحبه ایده‌های دیگری هم مطرح شد که دیروز فراکسیون زنان را عصبانی و فضای مجلس را متشنج کرد. حالا مگر بانکی‌پور چه گفته بود؟ حرف‌های او را بخوانید:

تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زیر ۳۰ سال ما فعلاً به هم می‌خورد؛ اما در خصوص نسل گذشته منظور دختران مجرد بالای ۳۰ سالی هستند که آمار آنها با توجه به سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵‌، چیزی در حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد و خانم‌های بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند‌ یا به هر دلیل همسر خود را از دست داده‌اند هم بالغ‌بر ۷۰۰ هزار نفر هستند، یعنی روی‌ هم دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مجرد ۳۰ تا ۵۰ ساله وجود دارد که اگر بخواهند طبق عرف ازدواج‌ها با فردی متوسط پنج سال بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند، این تعداد پسر مجرد وجود ندارد، بیشترین نگرانی ما مخصوص این گروه سنی از جمعیت است. وگرنه نگرانی برای دختران ۱۶ تا ۳۰ سال که عموماً با پسران ۲۰ تا ۳۵ سال ازدواج می‌کنند چون نسبیت وجود ندارد.

برای این گروه دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول ازدواج هم‌سالان است، به این مفهوم که بنا به گفته روانشناسان که پایبند به این مسئله هستند که سن شناسنامه‌ای ملاک تصمیم نیست، بلکه ملاک سن ظاهری و عقلی افراد است، افراد به ازدواج هم‌سالان که از گذشته نیز وجود داشته و اتفاقاً ازدواج موفقی هم است، روی بیاورند. دختر حتی می‌تواند با فردی یک یا دو سال کوچک‌تر از خود نیز ازدواج کند به‌شرط آنکه شکسته نشده ‌‌و نشاط خود را حفظ کرده باشد.

‌توصیه دیگر هم می‌تواند ازدواج بین‌المللی باشد، به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور، با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ مثلاً جوانانی در جامعه المصطفی؛ از این طریق نه‌تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به‌هم‌ریخته در کشور نیز برطرف می‌شود.در داستان چند روز پیش صحنه‌سازی‌های حساب شده‌ای اتفاق افتاده بود تا با پدیده رهاسازی کودک، یک جو روانی در جامعه ایجاد شود، رها شدن کودک در تهران یک صحنه‌سازی بود تا مردم تحریک شوند.

برای حمایت از مادرانی که فرزند خود را تازه به دنیا آورده‌اند دولت پولی از جیب نخواهد داد، بلکه این همان زمین‌هایی است که به‌صورت خدادادی برای استفاده وجود دارد. برای ساخت آنها شرایط فروش به‌صورت اقساطی در نظر گرفته شده است. برای افرادی که بضاعت مالی کافی ندارند ۲۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده. بلوغ جنسی برای دختران و پسران در سن ۱۲ یا ۱۳ سال اتفاق می‌افتد و این بلوغ شرط لازم است‌ اما شرط کافی نیست. باید فرد به یک حد نصابی از بلوغ فکری و اجتماعی رسیده باشد.

طوفان واکنش‌های منفی
مصاحبه او فقط در همان خبرگزاری باقی نماند و سریع به شبکه‌های اجتماعی هم رسید. به خاطر همین هم روز پیش وقتی مجلس مشغول بررسی طرح دیگری بود، نماینده‌های زن، مقابل صندلی بانکی‌پور جمع شدند. این زنان همانطور که بعدا هم بیانیه دادند، می‌گفتند مجلس قانونی را برای افزایش جمعیت تصویب کرده ولی دلیل نمی‌شود که به زنان نگاه ابزاری داشته باشیم. کم‌کم مثل یک صحنه تصادف که توجه همه را به خودش جلب می‌کند، بقیه نماینده‌ها هم متوجه سر و صدای میز بانکی‌پور شدند و درباره ماجرا سوال کردند. وقتی دیگر نماینده‌های مرد صدای خود را روی بانکی‌پور بالا بردند و برای او «اظهار تاسف» ‌کردند، اعضای هیات رئیسه وارد شدند و جو مجلس را به شرایط قبل برگرداندند.

معتر‌ضان چه گفتند؟
چیزی که زنان و سه نماینده مرد را عصبانی کرد، این بود که به عقیده آنها تشویق زنان برای ازدواج با مردان خارجی، حتی اگر مردان مسلمان و شیعه باشد، با اصول غیرت و دفاع از ناموس همخوانی ندارد. در واقع استدلال مخالفان این بود که اگرچه مجلس به دنبال سیاست‌های افزایش جمعیت است اما قرار نیست برای رسیدن به این هدف زنان به ازدواج با مردانی خارج از مرزهای وطن تشویق شوند.

این اولین بار نیست که ارتباط زنان با خارجی‌ها چنین تفسیر و تعبیری در فضای سیاسی کشور پیدا می‌کند. این بار با اینکه این مسئله تحت لوای ازدواج رسمی و حتی افزایش جمعیت مطرح شده بود، باز هم پیوند مسئله زنان با مرزهای کشور باعث اوج گرفتن احساسات ناسیونالیستی شد و این ماجرا را در مجلس رقم زد.

نشست خبری برگزار می‌کنم
از روز پیش بانکی‌پور جواب هیچ خبرنگاری را نداده. حتی تلفن را روی خبرنگار فارس هم با گفتن اینکه به زودی نشست خبری برگزار خواهد کرد، قطع کرده. بانکی‌پور در مجلس بهترین دفاع را حمله به رسانه‌ها دید. او ادعا کرد که رسانه‌ها حرف‌های او را تقطیع کرده‌اند. سپس پشت تریبون توضیح داد که منظور او از این حرف‌ها این بوده که نباید مانع ازدواج اندیشمندانی (مردان) در کشور شویم که از نظر اعتقادی و اخلاقی با فرهنگ ما تطبیق دارند و به انقلاب ما علاقه‌مند هستند.

‌بانکی‌پور کیست؟
آقای نماینده نه فقط در این سه سال، بلکه پیش از دوران نمایندگی در دانشگاه هم پیگیر موضوعات اجتماعی و مسئله جوانان و ازدواج آنان بوده. نام او در لیست مجمع اصولگرایان اصفهان و ورزنه قرار داشته و اینگونه سال ۱۳۹۸ وارد بهارستان شده است. این نماینده ۵۲ ساله یک مدرک حوزوی و یک مدرک کارشناسی ارشد الهیات دارد که از دانشگاه تربیت مدرس گرفته شده. بعد از این در سال ۱۳۸۳ برای گرفتن مدرک فلسفه غرب هم وارد دانشگاه علامه طباطبایی شده است.

او به غیر از اینکه در سایتش خودش را مولف بیش از ۵۰ اثر کتاب در حوزه ازدواج‌، خانواده‌ و سبک زندگی معرفی کرده، شبکه فعالین ازدواج به نام شفا را هم در سال ۱۳۸۶ تاسیس کرده است. در سال ۱۳۹۸ هم یک فرصت مطالعاتی برای تحصیل در نجف داشته ‌ و بارها موسسات ازدواج آسان مختلفی را تاسیس و مدیریت کرده است.

بعد از ورود به مجلس‌ او رئیس کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت شد و بارها در این زمینه مصاحبه داشت. مثلا روزی که شورای نگهبان طرح جوانی جمعیت را تایید کرد، این نماینده مجلس گفته بود سیاست تک‌فرزندی، تفکرهای فردگرایانه نئولیبرالیستی تکنوکرات‌ها در مدیریت کشور بوده است. او قبلا هم تاکید کرده بود که باید تعداد مراکز همسریابی در کشور افزایش یابد. یکی از اظهار‌نظرهای پرحاشیه او به روزهای اول حضورش در مجلس می‌گذشت که در مناظره با چند پزشک درباره غربالگری زنان باردار به زبان آمد.

آن زمان این موضوع در مرکز توجهات رسانه‌ها قرار داشت و در این مناظره بانکی‌پور اینطور گفت: « اگر پزشک بگوید که باید موردی سقط شود اما تشخیص فقیه این نباشد، معلوم است که حرف بی‌خودی است. پزشک که نمی‌تواند در مورد شرع نظر بدهد. بگویید می‌خواهیم طبق تشخیص خودمان یکسری بچه را بکشیم! محکم به شما می‌گویم که جامعه پزشکی به مردم دروغ می‌گوید.»

با اینکه او همیشه بر ضرورت افزایش جمعیت و فرزندآوری تاکید کرده ولی پیش از این در یکی از گزارش‌های همین صفحه هم نوشته بودیم که او و همسرش فقط دو فرزند دارند. از قضا درباره همین موضوع به ایسنا گفته بود که تصمیم به داشتن پنج فرزند داشتند ولی اینطور که خودش گفته «دچار مشکلات بارداری ثانویه » شدند.

یکی دیگر از اطلاعاتی که می‌شود درباره بانکی‌پور اضافه کرد، این است که او سال پیش با حکم رهبری به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد اما قبلا هم در کمیته‌های دیگر این شورا فعالیت داشته است. مثلا از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ عضو کمیته زن و خانواده شورای تحول علوم انسانی این شورا بوده و از سال ۱۳۷۲ به مدت یک دهه در کمیته آموزش و پژوهش عضویت داشته است. اخیرا بعد از اینکه به عنوان یکی از اعضای اصلی شورا انتخاب شد، مصاحبه‌هایی در دفاع از شرط معدل در کنکور هم داشت که بسیاری از کنکوری‌ها را عصبانی کرد.

کدخبر: ۴۶۲۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    وقتی مدارک علمی و دانشگاهی،بصورت فله ای و بی کیفیت به افراد داده شود نتیجه اش می شود این! افراد با القاب دکتر و پروفسور، عاری از هر گونه علم و تخصص ، هرچه به ذهن ‌شان می‌رسد،برسر زبان می آورند. جالب این که از موضوع خودشان عقب هم نمی آیند و خود شان را عقل کل می دانند.

  • _user_1568532767

    حالا که یک نفر یک حرف عاقلانه و علمی زده ، اینجوری غوغا میکنند.

  • _user_1560694797

    به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرا نجام بد داشتیم