کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۶۱۷
تاریخ خبر:

پیشنهاد‌های فرانسوی‌ها برای حفظ برجام

روزنامه هفت صبح | برقراری چهارمین تماس تلفنی در یک ماه بین حسن روحانی و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نشان می‌دهد که این کانال، مهم‌ترین خط ارتباطی دیپلماتیک کشور در حال حاضر است. خط ارتباطی که به شکل غیرمعمول، در عالی‌ترین سطح بین دو رئیس جمهور به وجود آمده و حتی ظاهرا وزارت امور خارجه دو کشور نیز در آن صاحب اثر و نظر نیست.

حسن روحانی تاکنون در چهار مرحله یعنی در روز چهارم تیر، بیست و هفتم تیر، هشتم مرداد و پانزدهم مرداد با امانوئل مکرون تلفنی صحبت کرده است. برخی می‌گویند که این تماس‌ها حتی تا ۱۱۰ دقیقه یعنی کمی کمتر از دو ساعت نیز طول کشیده است. در عین حال دو طرف، دو فرستاده برای یکدیگر ارسال کردند. حدود یک ماه پیش، امانوئل بن؛ مشاور ارشد دیپلماتیک مکرون به ایران آمد و کمی بعد از آن هم عباس عراقچی به پاریس رفت تا پیام روحانی را به مکرون برساند. با این حال فعلا ظاهرا خبری از سفر مکرون به تهران که خیلی درباره آن حرف و حدیث وجود دارد نیست.

اما این تماس‌ها و پیغام و پسغام‌ها چه تاثیری داشته است؟ دیروز شبکه المیادین، به نقل از منابع خود گزارش داد که در این تماس آخر، امانوئل مکرون به روحانی پیشنهاد داده که ۱۵ میلیارد یورو به اینستکس تزریق شود که از این مقدار، ۵ میلیارد یورو را خود فرانسه تزریق می‌کند و مابقی را سایر اعضای باقیمانده در برجام.

نکته تعجب‌آورتر این بود که در این خبر آمده بود مکرون از روحانی دعوت کرده که در نشست سران G۷ به عنوان میهمان افتخاری حاضر شود. نشست مذکور قرار است در فرانسه برگزار شود. بر اساس این گزارش، مکرون قصد داشته تا در نشست مذکور روحانی و ترامپ با هم دیدار کنند، تا ترامپ نیز با این طرح موافقت کند، اما روحانی مذاکره با ترامپ را تا زمان لغو تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران رد کرده است.
البته این خبر دوم توسط منابع فرانسوی تکذیب شده است اما چیزی که کسی نمی‌تواند آن را تکذیب کند این است که مکرون تلاش‌های خود برای حفظ برجام را شدت بخشیده است.

شاید این طنز تاریخ باشد که مانع تراش انعقاد برجام حالا به مدافع آن تبدیل شده است و شاید واقعا مکرون برای اینکه نامی از خود باقی بگذارد، برای این مساله تلاش می‌کند اما هر چه که باشد فعلا سرنوشت برجام بسته به خط داغ تلفنی شده که بین الیزه و پاستور ایجاد و فقط ظرف یک هفته اخیر، دو بار بین دو رئیس‌جمهور تماس تلفنی برقرار کرده است.

کدخبر: ۲۷۳۶۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر