کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۴۲۰
تاریخ خبر:

پیرمردهای تیم ملی به زودی خط می‌خورند؟

روزنامه هفت صبح | چند بازیکن با سابقه تیم ملی همین حالا هم سن بالایی دارند و به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک باید منتظر خداحافظی آنها با پیراهن تیم ملی باشیم. تیم ملی ایران این روزها درگیر رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا و جام جهانی است. سرمربی این تیم مارک ویلموتس در اردوی اخیر چند بازیکن جدید و جوان را دعوت کرد. اگر چه در مقابل کامبوج از بیشتر آنها استفاده نکرد اما به نظر می‌رسد این بازی‌های انتخابی، آخرین بازی‌های ملی تعدادی از بازیکنان باشد و به احتمال زیاد آنها در جام ملت‌ها و جام جهانی حضور نخواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود بازیکنانی مثل اشکان دژاگه، امید ابراهیمی، مسعود شجاعی و وریا غفوری، جام ملت‌‎ها و جام جهانی را از تلویزیون تماشا کنند. کارنامه این بازیکنان و جانشینان احتمالی آنها را مرور می‌کنیم.

*** اشکان دژاگه: ۳۳ ساله
کاپیتان دوم تیم ملی، مدت‌هاست که حضوری پرنوسان در ترکیب این تیم دارد. او تا سال ۲۰۱۶ مهره فیکس و تاثیرگذار تیم کارلوس کی‌روش بود‌ اما از سال ۲۰۱۷ مصدومیت‌های مقطعی موقعیت او را در تیم ملی متزلزل کرد. او چند بازی انتخابی جام جهانی مثل بازی خارج از خانه مقابل قطر و بازی خانگی مقابل چین را از دست داد اما به سه بازی آخر که تقریبا تشریفاتی بودند رسید. با این حال در فاصله‌ای کوتاه تا جام جهانی دوباره مصدوم شد و در بیشتر بازی‌های تدارکاتی غایب بود. او در دو بازی آخر تدارکاتی تیم ملی دقایقی به میدان رفت اما کی‌روش تشخیص داد که دژاگه با این سطح از آمادگی کمکی به تیم ملی نخواهد کرد.

دژاگه در نهایت با تیم ملی به روسیه رفت اما با اینکه در هر سه بازی روی نیمکت قرار داشت، حتی یک دقیقه هم بازی نکرد. او بعد از جام جهانی دوباره به یکی از بازیکنان فیکس تیم ملی تبدیل شد و در جام ملت‌های آسیا یکی از بهترین‌های ایران بود اما در چند ماه اخیر، دژاگه باز هم با مصدومیت‌هایی متعدد دست و پنجه نرم می‌‎کند. او آخرین بار حین گرم کردن برای بازی مقابل کامبوج مصدوم شد! دژاگه در جام جهانی و جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۲ سی و شش ساله خواهد بود و با توجه به مصدومیت‌های متوالی، احتمالا قبل از رسیدن به این مسابقات یا کنار گذاشته خواهد شد یا خودش از تیم ملی خداحافظی خواهد کرد. در پست او بازیکنانی مثل مهدی ترابی، محمد محبی و سامان قدوس حضور دارند که می‌توانند خیال ما را از این بابت راحت کنند.

*** امید ابراهیمی: ۳۲ ساله
ابراهیمی از سال ۲۰۱۳ به صورت جسته و گریخته به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شد اما تقریبا از سال ۲۰۱۵ بود که تبدیل به پای ثابت اردوهای تیم ملی شد. از رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به تدریج وارد ترکیب اصلی تیم ملی شد اما در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بیشتر نیمکت‌نشین بود. با این حال پس از پایان این رقابت‌ها دوباره در پلن‌های کی‌روش قرار گرفت. یکی از دلایل این اتفاق، محرومیت سعید عزت‌اللهی از اولین بازی جام جهانی مقابل مراکش بود. کی‌روش، ابراهیمی را بهترین جانشین عزت‌اللهی می‌دانست و در نهایت هم در این بازی او را در ترکیب اصلی قرار داد. امید در این بازی بهترین نمایش خود با پیراهن تیم ملی را انجام داد، تا جایی که حتی با بازگشت عزت‌اللهی، باز هم از ترکیب اصلی تیم ملی بیرون نرفت. بازی‎‌های خوب او در جام جهانی باعث شد تا تبدیل به مهره کلیدی تیم کی‌‎روش شود.

ابراهیمی در هر شش بازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا هم به طور کامل در زمین حضور داشت. او توسط ویلموتس هم به تیم ملی دعوت می‌شود اما به نظر می‌رسد مربی بلژیکی قصد ندارد روی ابراهیمی که در سال ۲۰۲۲ یک بازیکن ۳۵ ساله خواهد بود حساب کند. این روزها احمد نورالهی با نمایش‌های خوبش در پرسپولیس و تیم ملی توجه ویلموتس را جلب کرده است. از سوی دیگر بازیکنانی مثل علی کریمی و احسان حاج‌صفی هم هستند که از شرایط سنی بهتری برخوردار هستند و منطقی هم این است که به آنها بیشتر میدان داده شود. احتمالا ابراهیمی هم به زودی از تیم ملی جدا خواهد شد.

*** مسعود شجاعی: ۳۵ ساله
کاپیتان اول تیم ملی با وجود اینکه مدت‌هاست جزو مهره‌های اصلی این تیم نیست اما همواره پای ثابت اردوهاست. آخرین بازی که او در یک بازی تیم ملی به صورت کامل به میدان رفت، بازی مقابل چین در تهران در سال ۲۰۱۷ بود. پس از این مسابقه، شجاعی یا در ترکیب اصلی تیم ملی قرار نگرفته یا در نیمه دوم تعویض شده است. او در جام جهانی فقط در بازی اول مقابل مراکش فیکس بود. در دو بازی بعدی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد. شجاعی در بازی‌های تدارکاتی قبل از جام ملت‌های آسیا کمابیش در ترکیب تیم ملی قرار می‌گرفت اما در مجموع شش بازی جام ملت‌ها، فقط دو دقیقه در بازی مقابل عمان به میدان رفت. آخرین پاس گل او در سال ۲۰۱۶ و بازی مقابل ازبکستان نصیب سیدجلال حسینی شد.

گفته می‌شد او سوگلی کارلوس کی‌روش است اما گویا ویلموتس هم به او علاقه دارد و در ۳۵ سالگی هنوز تصمیم به کنار گذاشتن او نگرفته است. شجاعی در همین بازی با کامبوج هم ۳۳ دقیقه برای تیم ملی بازی کرد. با این حال به نظر می‌رسد دیگر کم‌کم باید منتظر پایان دوران حضور او در تیم ملی باشیم. او دیگر توان بازی تاثیرگذار برای تیم ملی را ندارد و در بازی‌های مهم معمولا نیمکت‌نشین است. ضمن اینکه در پست او بازیکنان زیادی در فوتبال ایران وجود دارند. وحید امیری، علی قلی‌زاده، سامان قدوس، محمد محبی و …کسانی هستند که می‌توانند جای شجاعی را در تیم ملی پرکنند. او تا سال ۲۰۲۲ به ۳۸ سالگی خواهد رسید و منطقی است که تا آن زمان از تیم ملی خداحافظی کرده باشد.

*** وریا غفوری: ۳۲ ساله
مدافع راست استقلال یکی از با سابقه‌ترین بازیکنان تیم ملی است. او البته در اردوی آخر تیم ملی غایب بود اما همواره در سال‌های اخیر در اردوهای تیم ملی حضور داشته است. او سال‌های پرفراز و نشیبی را در تیم ملی پشت سر گذاشته است. در اوج آمادگی خسرو حیدری را در تیم ملی نیمکت‌نشین کرد و یکی از بهترین‌های تیم ملی در جام ملت‌های استرالیای ۲۰۱۵ بود اما سه سال بعد، از لیست تیم ملی برای جام جهانی روسیه خط خورد و از این اتفاق حسابی شوکه شد. به خاطر خط خوردن او، کارلوس کی‌روش انتقادات زیادی را تحمل کرد اما وریا برای جام ملت‌ها دوباره توسط کی‌روش به تیم ملی دعوت شد. در این مسابقات مقابل ویتنام و عراق فیکس بود اما در دیگر بازی‌ها روی نیمکت نشست و بازی رامین رضاییان را تماشا کرد.

بعد از رفتن کارلوس کی‌روش، وریا توسط مارک ویلموتس هم به تیم ملی دعوت شد اما در اردوی آخر غایب بود. او در حال حاضر ۳۲ ساله است اما آمادگی رقیب اصلی‌اش یعنی رضاییان و حضور مدعیان جوانی مثل مرتضی منصوری عرصه را بر او تنگ خواهد کرد. غفوری حتی اگر دوباره توسط ویلموتس به اردوهای تیم ملی دعوت شود و چند بازی دیگر هم انجام بدهد، شانس چندانی برای رسیدن به جام ملت‌ها و جام جهانی قطر نخواهد داشت. او در آن هنگام ۳۵ ساله خواهد بود و این برای مدافع راستی که باید حسابی دوندگی داشته باشد سن زیادی است. بازگشت او به دوران اوج در چنین سن و سالی آسان نیست و البته نباید فراموش کرد که رقبای او جوان‌تر و باانگیزه‌تر هم هستند.

کدخبر: ۲۸۵۴۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر