کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۷۸۸
تاریخ خبر:

پیدا و پنهان یک سیلی غیرمنتظره به استاندار آذربایجان‌شرقی

روزنامه هفت صبح | شنبه یکم آبان‌ماه در سالن اجتماعات مصلای تبریز، مراسم معارفه استاندار جدید با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در حال برگزاری است. همه‌چیز آرام و عادی به‌نظر می‌رسد. طبق روال این نوع مراسم در صفوف اول مقامات با کت‌‌وشلوارهای اتوکشیده و روحانیون نشسته‌اند. «زین‌العابدین رضوی‌خرم» فرمانده سابق سپاه عاشورا در کسوت استاندار جدید پشت تریبون رفته و مشغول صحبت است که ناگهان یکی از حضار قدم‌زنان و با خونسردی به سمت او می‌رود و ناغافل یک سیلی سنگین به‌صورت استاندار جدید می‌‌زند.

صدای سیلی در میکروفن می‌پیچد، رضوی‌‌خرم بهت‌زده از این برخورد چند قدم عقب می‌رود و از گلاویز شدن با فرد مهاجم پرهیز می‌کند. چند ثانیه بعد محافظان و دست‌اندرکاران مراسم از راه می‌رسند و فرد خاطی را از سالن بیرون می‌کنند. در این حین صدای جار و جنجال و شعارهای مبهمی هم از بین جمعیت به گوش می‌رسد و بعضی صلوات می‌فرستند.

این خلاصه تمام اتفاقی است که ما در یک کلیپ ۴۰‌ثانیه‌ای می‌بینیم. ماجرا بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته و درز نصف و نیمه از پشت پرده این اتفاقات به شایعات دامن زده است. اگرچه در همان مراسم خرم اعلام کرد که فرد خاطی را بخشیده است اما به گفته او سایر مقامات مسئول به این مسئله رسیدگی می‌کنند. پرسش اصلی الان اینجاست که هویت اصلی ضارب چیست؟ انگیزه او از این اقدام چه بود؟

چند فرضیه درباره انگیزه ضارب
در مورد هویت سیلی‌زننده هنوز به‌طور رسمی چیزی اعلام نشده اما بعضی سایت‌های خبری داخلی نوشتند او شخصی به‌نام علیزاده از پرسنل نیروهای مسلح است. اطلاعات دقیق‌تر را هم در شبکه‌های اجتماعی و منابع غیررسمی اعلام کردند. سرهنگ ایوب علیزاده از فرماندهان ارشد سپاه عاشورا، شخصی است که به استاندار جدید و همکار سابق خود سیلی زد. حالا در مورد انگیزه او از این اقدام چند فرضیه وجود دارد.

خود زین‌العابدین‌ خرم گفته این فرد چون واکسن همسر او را یک مرد تزریق کرده، دست به چنین اقدامی زده است. خبرگزاری فارس هم از قول یکی از مسئولان استانداری آذربایجان شرقی همین روایت را منتشر کرده: «همسر شهروند مذکور، روز گذشته برای تزریق واکسن کرونا به یکی از مراکز درمانی استان مراجعه کرده که در آن مرکز، به علت نبود واکسیناتور زن، یک واکسیناتور مرد اقدام به تزریق واکسن برای همسر وی کرده است که همین موضوع، باعث عصبانیت شدید نامبرده شده است.» برخی کاربران در مورد صحت و سقم این روایت ابراز تردید کردند. چون اولا در مراکز واکسیناسیون، واکسیناتور زن و مرد وجود دارد. تعداد مراکز هم زیاد است. ضمن اینکه حتی اگر این اتفاق رخ داده باشد به استاندار جدید چه ارتباطی دارد؟‌

روایت دوم از این قرار است که فرد سیلی‌زننده یعنی ایوب علیزاده خودش رزمنده و از مقامات سپاه عاشوراست و ماجرا ریشه در یک اختلاف قدیمی دارد .

حالا روایت سوم را برایتان بگوییم که گفته می‌شود این دعوا ابعاد پیچیده‌تری دارد. بعضی منابع مدعی هستند که بین نیروهای سیاسی این استان بر سر انتخاب استاندار اختلاف وجود داشته و این سیلی هم پس‌‌لرزه‌های همان کشمکش‌های درون‌گروهی است. به طوری‌که بین گزینه مطلوب بعضی نمایندگان مجلس و مقامات مستقر در استان توافق نظر وجود نداشته و در نهایت کار اینطور بالا گرفته است.

عابدین خرم کیست؟
زین‌العابدین رضوی‌خرم معروف به عابدین خرم متولد ۱۳۴۵ در شاهین‌دژ استان آذربایجان غربی است. او در دوران دفاع مقدس رزمنده بود و از اوایل دهه ۱۳۷۰ به‌عنوان یکی از مقام‌های نظامی سپاه پاسداران در استان آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت شد و به فرماندهی سپاه عاشورای آذربایجان شرقی هم رسید. در سال ۱۳۹۱ او یکی از ۴۸ گروگانی بود که در سوریه توسط شورشیان سوری ربوده شدند. این گروه در مرداد ماه ۹۱ وقتی عازم زیارت حرم حضرت زینب بودند در منطقه ریف دمشق توسط شورشیان به گروگان گرفته شدند.

در نهایت پس ۱۵۱ روز اسارت این گروه آزاد شدند. در خاطرات علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه وقت، شرح این ماجرا اینطور آمده:‌ «یک روز سردار عزیز آقای سلیمانی به من زنگ زد که آقای صالحی می‌خواهند ۴۸ گروگان ایرانی در سوریه را فردا اعدام کنند، چه‌کار کنیم؟ به ذهنم رسید که با نخست وزیر قطر تماس بگیرم. گفتم: ما این اقدام معارضان سوریه را از چشم شما می‌بینیم. شما بی‌جهت خودتان را در آنجا درگیر کرده‌اید. او هم به ما می‌گفت که شما روی اسب باخته شرط‌بندی کرده‌اید که بحث جدایی بود.

گفتم: آقای نخست وزیر! الان به من خبر رسیده که می‌خواهند فردا ۴۸ تن از عزیزان ما را اعدام کنند. اگر این اتفاق بیفتد، حداقل چیزی که می‌توانم بگویم و این حداقلش است، این است که نمی‌دانم عواقب روابط ما و شما به چه سمت و سویی خواهد رفت، دیگر چیزی قابل پیش‌بینی نخواهد بود. گفت: آقای صالحی! تنها راهی که هست این است که امشب به شبکه الجزیره بروم و به‌صورت زنده اعلام کنم که این ۴۸نفر را اعدام نکنند.

هرکسی این کار را کند چنین و چنان… از من خواست که آن شب تلویزیون را نگاه کنم. دیدم که ایشان آمد و بیان جالبی داشت. پس از آن معارضان جواب دادند که به پاس پیام نخست وزیر قطر دست نگه می‌دارند.» صالحی بعد در مصاحبه‌ای آزادی این گروگان‌ها که عابدین خرم یکی از آن‌ها بود را شیرین‌ترین خاطره خود در سال ۱۳۹۱ عنوان کرد.

واکنش‌ها‌ به سیلی خوردن استاندار
احمد وحیدی (وزیر کشور):‌ مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی چون در راه خدمت به بشریت و مخلوقات خدا و به‌خاطر رضای حق‌تعالی در خدمت مخلوق است، از سیلی و توهین‌ نمی‌هراسد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی (نماینده مجلس):‌ من به نمایندگی از طرف مردم عزیز تبریز و آذربایجان از این متانت، خودنگاهداری و بزرگواری خرم تشکر می‌کنم. حادثه‌ای که پیش آمد دل خانواده‌های شهدا و همه مردم آذربایجان را غمگین کرد و از این بابت از مهمانان عزیز عذرخواهی می‌کنم.

سعید جلیلی ‌(عضو مجمع تشخیص): زین‌العابدین رضوی‌خرم با سابقه مجاهدت در دفاع مقدس و ۶ ماه اسارت تکفیری‌ها در سوریه، با کف نفس اشترگونه امروز در پیشگاه خدا و مردم شریف آذربایجان شرقی که شاهد خدمات او بوده‌اند؛ عزیزتر شد.

سیدمحمد حسینی (معاون پارلمان رئیس‌جمهور):‌ فردی نادان هنگام عبور ‎مالک اشتر فرمانده دلاور سپاه ‎علی (ع) از بازار، به قصد تحقیر و توهین چیزی به سویش پرتاب کرد، مالک نه تنها خطای فرد جاهل را بخشید بلکه برای آمرزش وی نماز خواند. رفتار سردار ‎خرم، قهرمان دفاع مقدس و مدافع حرم نشان داد که سرداران ما درس‌آموز این مکتب هستند.

بیانیه سپاه عاشورای آذربایجان شرقی:‌ سپاه عاشورا ضمن محکوم نمودن رفتار سخیف و دون شأن فرد خاطی انتظار دارد دستگاه‌های مسئول ضمن بررسی موضوع، برخورد قانونی را با فرد خاطی انجام داده و از تکرار چنین مواردی پیشگیری کنند.

کدخبر: ۴۲۱۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر