کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۹۶۲
تاریخ خبر:

پیدا و پنهان کیفیت خودروسازان در اسفندماه ۹۷

هفت صبح | پژو ۲۰۰۸ عاقبت پنج ستاره شد. تازه‌ترین محصول مونتاژی صنعت خودرو ایران بالاخره توانست با کسب بالاترین امتیاز ممکن، نمره ۵ستاره کیفی دریافت کند

با نزدیک شد به مرز تولید ۱۰ هزار دستگاهی، پژو ۲۰۰۸ بالاخره توانست باکیفیت ترین خودرو بازار ایران لقب بگیرد. این محصول که در اولین نسل خود توانست طی ۵ سال تولید، در سرتاسر جهان نزدیک به یک میلیون دستگاه فروش داشته باشد از بدو ورود به فهرست خودروهای ارزیابی شده توسط شرکت بازرسی کیفت و استاندارد نمره ۴ستاره را دریافت کرد اما حالا در آخرین گزارش سال ۹۷ این موسسه مشخص شده ۲۰۰۸ بازهم ارتقا پیدا کرده و خود را از فهرست محصولات ۴ستاره جدا کرده است. در عین حال خودرو ایرانی کوییک هم توانست نمره سه ستاره را از آخرین گزارش کیفی دریافت نماید.
البته جای این محصول فرانسوی در فهرست ۴ستاره خالی نمانده و هایما اس۷ توانسته نمره ۴ستاره دریافت کند. اتفاقی که گرچه برای یک محصول چینی عجیب و دور از ذهن است اما قبلا برای خودروهای دیگری نظیر چانگان، بسترن، هاوال و آریو تکرار شده بود. همین موضوع شائبه دقت در نحوه امتیازدهی به خودروها را تقویت می‌کند. اینکه چطور یک محصول چینی قادر است استانداردهای خودرو مدرنی نظیر مزدا۳ را به عنوان گل سرسبد تولیدات ژاپنی دریافت کند، برای بسیاری از منتقدان هنوز هم سوال است؟
اما جدا از این مباحث، طبق آخرین ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل، در فهرست محصولات چهار ستاره نام ۱۵ خودرو دیده می شود که به ترتیب شامل نیومزدا ۳ و سوزوکی گرند ویتارا در دسته قیمتی یک، کیاسراتو، هیوندای اکسنت و هایماS7 اتوماتیک در رده قیمتی ۲، بسترن b30، چانگان cs35 ، آریواتوماتیک، در دسته قیمتی سه و رنو ساندرو اتوماتیک ، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک ، تندر ۹۰ پلاس، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، پارس تندر، پژو ۲۰۷ و آریو دنده‌ای در رده قیمتی چهار هستند.
البته به رغم اینکه تعداد خودروهای ۴ستاره در شش ماهه دوم سال ۹۷ تا حد زیادی افزایش داشته اما همچنان قاطبه محصولات تولید داخل را خودروهای یک و دو ستاره تشکیل می‌دهند. فعلا ۲۰ محصول سبک سه ستاره وجود دارند که عمدتا مدل های چینی گران و خودروهای فرانسوی در این رده جای می‌گیرند.
در بین محصولات تجاری هم تعدادی از خودروها موفق به کسب نمره ۴ستاره شدند. به غیر از ون مسافری وانا که مدت‌هاست نمره ۴ ستاره دارد، دربخش کامیون و کامیونت‌ها محصولاتی نظیر ایسوزو NMR85 ‌ ، ایسوزو NPR75K، هیوندای HD65، کامیون ایسوزو FVR ، کشنده ولوو FH460 و کشنده اسکانیا G410 موفق به دریافت نمره ۴ ستاره شده‌اند.

کدخبر: ۲۵۴۹۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    با قیمت جدید یه ستاره الکی گذاشتن براش ب اعقل جور دربیاد!