کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۹۶۴
تاریخ خبر:

پیدا و پنهان دنا‌ توربو پلاس جنجالی

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | اگر دو نکته مهم و کلیدی از نتایج اولیه حضور دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار بتوان پیدا کرد که مشتریان به دنبالش باشند، آن را باید در هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس و عدم دقت مناسب در فرمان خودرو دید. در یک هفته اخیر که تب و تاب آزمایش فنی این خودرو در رسانه‌های فارسی‌زبان بالا گرفته، همه از شتاب خودرو که به ۱۰ ثانیه کاهش یافته گلایه می‌کنند و در عین حال نحوه کار آپشن‌های موجود در اتاق دنا را تحسین می‌کنند.

هم عملکرد صندلی‌های هوشمند خودرو در نسخه فول خوب بوده و هم مجموع چیزی که با مبلغ کارخانه‌ای مصوب در اختیار مشتریان قرار گرفته قابل تامل است. آنچه در مجموع درباره دنا پلاس توربو اتوماتیک باید گفت، یک جمله است : کمی بهتر از قبل. البته قطعا بسیاری با این جمله مخالفند و احتمالا عباراتی مثل «رو به بهبود» یا «در مسیر رشد» را برای دنا پلاس توربو اتوماتیک به کار می‌برند‌ اما در مجموع نباید انتظار داشت این سدان ایرانی که نام خود را از قله سفیدپوش مرکز ایران گرفته، چیزی در حد محصولات روز سگمنت c باشد. اینجا چند ایراد و چند ویژگی نسخه تازه دنا را برشمرده‌ایم.

*** داخل اتاق؛ قدیمی و پرایراد
یکی از مهم‌ترین ایراداتی که می‌توان به فضای داخل کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک وارد دانست، دقت بسیار پایین در مونتاژ ادوات داخلی و قسمت‌های داشبورد است. به گونه‌ای که در برخی از نقاط کابین می‌توان فواصل و درزهای میان قطعات تشکیل دهنده را به وضوح مشاهده کرد. این در حالی است که این ایرادات به سادگی در خطوط تولید با دقت و نظارت بیشتر قابل حل و جبران است.

همچنین موقعیت قرارگیری اهرم تعویض دنده جعبه‌دنده اتوماتیک این خودرو یکی از مشکلات بدیهی است که هنگام قرار دادن اهرم در وضعیت پارک، کمترین فاصله با کنسول میانی داشبورد مشاهده می‌شود. در واقع این موضوع باعث می‌شود زمانی که راننده بخواهد دنده را از حالت پارک به درایو ‌ یا سایر موقعیت‌ها تغییر دهد، دستش با کنسول برخورد کند.

*** سواری در شهر؛ لذتبخش اما نه خیلی
با روشن کردن پیشرانه و قرار دادن دنده در حالت درایو اقدام به شروع حرکت خواهیم کرد. نکته جالب توجهی که باید به آن اشاره کرد، عملکرد جعبه‌دنده بوده که بدون کوچک‌ترین تقه و ضربه تغییر وضعیت می‌دهد. با فشردن پدال گاز شتاب اولیه مناسبی در این خودرو احساس می‌شود. همچنین با بالا رفتن دور موتور و رسیدن عقربه دور موتور به عدد ۱۸۰۰ دور در دقیقه، می‌توان به خوبی شاهد عملکرد سیستم توربوشارژ بود.

از آنجایی که نسبت به گذشته تغییراتی در موتور این خودرو صورت گرفته، میزان افت توان در دراز مدت و خصوصا زمانی که حداکثر فشار به موتور وارد می‌شود، کاهش یافته است. این موضوع یکی از نکات مثبتی است که می‌توان در دنا پلاس توربو اتوماتیک مشاهده کرد.

عملکرد دقیق و هوشمند جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک از دیگر موارد مثبتی است که می‌توان آن‌ را به نوعی بارزترین ویژگی این محصول برشمرد اما با وجود آنکه امکات تعویض دستی دنده‌ها نیز میسر شده است، باز هم در حالت تیپ‌ترونیک، اجازه بالا رفتن دور موتور از ۴۵۰۰ دور در دقیقه را به راننده نمی‌دهد که این موضوع برای آن دسته از خریداران که توقع سواری اسپورت‌تری دارند ممکن است چندان خوشایند نباشد.

*** امکانات؛ در مسیر شدن
دنا پلاس توربو اتوماتیک در بخش امکانات رفاهی و آپشن تفاوت چندانی با نسخه توربو ندارد و با همان لیست امکانات راهی بازار شده است اما اضافه شدن فرمان کمکی برقی به لیست آپشن‌های این خودرو را می‌توان بزرگ‌ترین تغییر نسبت به نسخه قبلی دانست.

هرچند با توجه به اضافه شدن توان خروجی و گشتاور به واسطه سیستم توربوشارژ، وجود سیستم کنترل پایداری در این خودرو به شدت احساس می‌شود. ایران خودرو البته وعده‌هایی برای نصب چند آپشن دیگر در نسخه تازه دنا داده که فعلا در نمونه‌های تحویلی عملی نشده است. بنابراین در مجموع می‌توان ادعا کرد دنا خودرویی است همچنان در مسیر‌‌شدن.

کدخبر: ۳۵۴۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر