کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۴۵۵
تاریخ خبر:

پیامدها و سوءتفاهمات نطق پناهیان

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | آیا سخنان جنجالی واعظ مشهور تهران دلایل منطقی داشت ؟ گزارش هفت صبح را بخوانید…
* یک: «مگر شما در مجلس به عقاید رأی می‌دهید؟ شما بی‌خود می‌کنید بر اساس عقاید رأی بدهید. شما باید بر اساس کار کارشناسی رأی بدهید نه بر اساس عقاید.

آی مجلس شورای اسلامی، چه کسی به شما حق داده که شفاف رأی ندهید و شفاف رأی‌ دادن را تفتیش عقاید بدانید؟ بگویید چه چیزی را دارید از ملت پنهان می‌کنید؟ مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند. آی مجلس شورای اسلامی آدم باش!»

این نطق پرحرارت از حجت الاسلام پناهیان در مراسم عزاداری شب هفتم محرم یعنی ۱۵ شهریور بیان شده. در دانشگاه امام صادق (ع) و همراه با نوحه خوانی میثم مطیعی. موضوعی که حالا بدل به یک جنجال سیاسی در ایران شده. نمایندگان مجلس دلخورند و بعضی خواستار برخورد دستگاه قضایی با این واعظ مشهور پایتخت هستند.

* دو: شفاف سازی رای نمایندگان مجلس مدت‌هاست سوژه بحث محافل سیاسی است. مخالفان و موافقان این طرح هم نظراتشان را گفته‌اند اما آنچه مورد پناهیان را متمایز کرده لحن خشم آلود او است. نکته عجیب اما اینجاست که به نظر می‌رسد انتقادات تند او بیشتر ناشی از یک سوءتفاهم است.

ماجرا اینجاست که یک طرحی با عنوان «شفافیت آرا» در مجلس آماده شده که فعلا نمایندگان فقط به دو فوریت آن رای نداده‌اند و این به معنی مخالفت نمایندگان با اصل طرح نیست. اسدالله عباسی عضو هیات رئیسه مجلس که اتفاقا از چهره‌های اصولگرای مجلس و هم طیف خود پناهیان است، ماجرا را اینطور توضیح داده: «فردی که به مجلس شورای اسلامی توهین کرده، با مفهوم دو فوریت آشنا نبوده است زیرا نمایندگان با اصل طرح شفافیت مخالفت نکردند بلکه به فوریت آن رای ندادند.

مطابق آیین نامه داخلی مجلس، اصل بر عادی بودن رسیدگی طرح‌ها یا لوایح است و نمایندگان تنها هنگامی به دو فوریت یک طرح یا لایحه رای می‌دهند که جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت ضرورت داشته باشد. باعث تعجب است افرادی که از اصل موضوع بی‌اطلاعند و با آیین نامه داخلی و اولویت طرح‌ها و لوایح آشنا نیستند.» البته بهروز نعمتی نماینده تهران می‌گوید خود نمایندگان اصولگرا برای این طرح امضا جمع کردند و بعد خودشان هم با دوفوریت آن مخالفت کردند.

یک عده از تحلیلگران سیاسی اما معتقدند اظهارات حجت الاسلام پناهیان در این مقطع نه از روی ناآگاهی و آشنا نبودن با آیین نامه داخلی مجلس بلکه با هدف تاثیرگذاری روی انتخابات پیش‌رو مطرح شده. فرید مدرسی روزنامه‌نگار مرتبط با حوزه علمیه در توئیتر مدعی شده حجت‌الاسلام پناهیان در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ نقش پررنگی خواهد داشت.

پیش‌تر در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان سال ۹۴ هم یک فایل صوتی از او درباره تاکتیک انتخاباتی جناح اصلاح‌طلب بیرون آمد که مشخص می‌کرد او به تاثیرگذاری در رقابت‌های سیاسی چندان بی‌میل نیست. یک گروه هم اگرچه به نظر می‌رسد با مواضع حجت‌الاسلام پناهیان چندان مخالفتی نداشتند اما از اینکه موضوعات مرتبط با رقابت‌های سیاسی در مجلس روضه و در این تریبون مطرح شده انتقاد کردند.

در همین شب‌ها البته او تعابیری در مورد رئیس‌جمهور هم به کار برد که با واکنش حسام الدین آشنا مواجه شد که در توئیتر نوشت: «به خاطر رقابت‌های سیاسی شب‌های‌ محرم را حرام نکنیم، خود را موسی و دیگران را فرعون، خود را علی‌ و دیگران را معاویه، خود را حسین و دیگران را یزید نامگذاری ‌نکنیم.»

* چهار: واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات حجت‌الاسلام پناهیان از فراکسیون امید تا مستقلین و ولایی تقریبا یکدست بود. در واقع آن‌ها فارغ از گرایش‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی سعی کردند از جایگاه قوه مقننه دفاع کنند. حالا بعضی تندتر و بعضی ملایم‌تر پاسخ پناهیان را دادند. جنجالی‌ترین موضع را البته حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس داشت .

او در توئیتر نوشت: «شخصا با مصاحبه‌های هر روزه‌ام، هیچ رای پنهانی نداشته‌ام اما باید به حال و روز مجلس ایران گریست که برخی منبرنشین‌های پاکتی اینگونه بی‌ادبانه به آن توهین می‌کنند. کاش خودشان جهت روشنگری ملت شفاف بگویند برای پراکندن این عربده‌های غیراخلاقی، پاکت چند میلیونی دریافت می‌کنند؟»

* پنج: واکنش همه نمایندگان مجلس به این ماجرا یک وجه اشتراک داشته و آن هم توهین‌آمیز قلمداد کردن اظهارات پناهیان است. محمد علی پورمختار از اصولگرایان مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته: «نقد رفتار یا نظر نمایندگان ایرادی ندارد اما هیچ توهینی تحمل نمی‌شود. رفتار این سخنران نیز درست نبوده زیرا تعرض به قوه مقننه محسوب می‌شود.»

غلامرضا کاتب از دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس هم گفته: «امروز کشور در شرایطی قرار دارد که وحدت و انسجام بیش از گذشته اهمیت دارد. توهین حتی بنا به حق گویی و انتقاد صحیح پذیرفته نیست و بی‌شک هر کسی برای بیان نظر و انتقاد خود بخواهد توهین و هتاکی کند، از ادبیات شیعه و از ادبیات حسینی به دور است.» چند نفر دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله محمد جواد کولیوند، نادر قاضی پور و سید محمد جواد ابطحی هم از این زاویه به ماجرا ورود کردند که منبر مجلس امام حسین(ع) جای توهین نیست و پناهیان باید از مجلس عذرخواهی کند.

* شش: موضع نمایندگان اصلاح طلب هم طبعا در انتقاد از اظهارات حجت الاسلام پناهیان بوده. علیرضا رحیمی نماینده تهران روی اکانت توئیتری‌اش نوشت: «آقایی که از منبر امام حسین، توهین ترویج می‌کند و به نام هیات‌های منسوب به رزمندگان وعظ می‌نماید آیا با بددهنی و اهانت به مردم و مجلس همچنان شایسته عنوان واعظ است؟» عبدالکریم حسن زاده نایب رئیس فراکسیون امید.

اما واکنش تندتری داشته و نوشته: «دستگاه نظارتی متوجه هست که رد نفوذ را در جایی جست‌وجو کند که لیاخوف زمانه در لباس روحانیت در راس منبر حسینی می‌نشیند و مجلس را به توپ وقاحت کلامی می‌بندد؟ بی‌طرفانه ورود کنید و این اهانت به رای ملت را بی‌پاسخ نگذارید.» محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم خواستار برخورد دادستانی با این سخنران شده است.

کدخبر: ۲۷۹۴۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر