کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۵۵۸
تاریخ خبر:

پوچتینو ‌در‌ ورطه ‌سقوط

روزنامه هفت صبح | بارزترین نتیجه تاتنهام در ماه‌های اخیر حضور در فینال لیگ قهرمانان بوده ‌ اما به جز این، تیم پوچتینو نتایج قابل قبولی کسب نکرده است. مائوریتسیو پوچتینو سرمربی آرژانتینی تاتنهام احترام خاصی برای مورینیو قائل است، حتی در ژانویه ۲۰۱۸ در توصیف سرمربی سابق رئال مادرید و منچستریونایتد، او را بهترین در جهان لقب داد‌.

اما اکنون به نظر می‌رسد سرمربی اسپرز همان عناصر مخرب شخصیت مورینیو را خود نیز به ارث برده است. برای مدت‌ها اسپرز پوچتینو تیمی بود که در قله قرار داشت، تیمی که همه در آن هم‌آوا و متحد به سمت هدفی بلندمدت گام برمی‌دارند‌ اما حال از نمای بیرون رخنه‌هایی ظاهر شده ‌ که به نظر می‌رسد پوچتینو هم در رقم خوردن این ضربات به بدنه تیم نقش داشته است.

شکست عجیب سه‌شنبه شب مقابل کولچستریونایتد که اکنون در رده دهم لیگ دو (سطح چهارم فوتبال انگلیس) حضور دارد، شاید نقطه اوج تحقیر در نتایج برای تیمی بود که کمتر از چهار ماه قبل فینالیست لیگ قهرمانان بود. پوچتینو در پایان بازی از لزوم رسیدگی به چند مورد مختلف در ترکیب تاتنهام صحبت کرد. او معتقد بود ‌ ترکیب تیمش نیاز به اتحاد و همبستگی دارد تا بازیکنان تازه وارد و خو نگرفته بتوانند در ترکیب تیم جا بیفتند.

اگر این صحبت‌ها تنها یک بار اتفاق می‌افتاد، می‌شد آن را برحسب واکنش نسبت به شکست غیرمنتظره مقابل یک تیم لیگ پایین‌تر تصور کرد‌ اما پوچتینو ماه‌هاست که اجازه داده تا شایعات پیرامون آینده خود و نیمکت تاتنهام پابرجا بماند. این شایعات از فینال لیگ قهرمانان آغاز شد و در طول تابستان نیز بحث‌های فراوانی در مورد ادامه حضور او در اسپرز شکل گرفت.

او حتی در تور تابستانی اعتراف کرد که اگر تیمش در فینال لیگ قهرمانان پیروز می‌شد، ممکن بود تاتنهام را در تابستان ترک کند. در این میان به انتقاد از سیاست باشگاه در پنجره ترانسفر نیز پرداخت و رسیدگی به وضع اریکسن نیز خوب پیش نرفت. بعد از تابستان نیز چون اریکسن از تمدید قرارداد خودداری کرده بود، جایگاهش را در ترکیب اصلی تیم از دست داد.

بد نیست به ۱۲ ماه قبل بازگردیم و شش ماه پایانی دوران حضور مورینیو را در اولدترافورد به یاد آوریم و با وضعیت کنونی پوچتینو مقایسه کنیم. هماهنگی در سطح مدیریت و سرمربی در پنجره نقل و انتقالات از بین رفته و پوچتینو نیز همچون مورینیو در مقابل مدیران باشگاه در برابر رسانه‌ها و در مقابل بازیکنانش در رختکن، رک و سرراست حرف‌هایش را به زبان می‌آورد.

برای یک مربی مبارزه در دو جبهه هرگز ترکیب خوبی از آب در نیامده است. چنان که مورینیو این موضوع را در چلسی هم تجربه کرد. بعد از ماه‌ها انتقاد از بازیکنانش در رسانه‌ها و تمرکز روی مباحث خارج از مستطیل سبز، در نهایت مورینیو شغلش را از دست داد. هم در چلسی و هم در یونایتد، مورینیو در دو جبهه جنگید و نتایج ضعیف از راه رسید و به قیمت از دست دادن شغلش منجر شد.

البته در دفاع از پوچتینو باید عنوان کرد او هنوز به طور کامل وارد این جنگ قدرت بی‌فرجام نشده است‌ اما نشانه‌های اولیه مشاهده می‌شوند و نتایج هم کمکی به دوری از این تصور نمی‌کنند. نتایج نشان می‌دهند یک جای کار می‌لنگد. نتیجه مقابل کولچستر به خودی خود بد بود‌ اما در لیگ برتر هم اوضاع خوب پیش نرفته است. در سال ۲۰۱۹ اسپرز ۱۰ بار در لیگ برتر شکست خورده ‌ که بیش از هر تیم دیگری در میان top6 است.

بهانه بازی در ویمبلی دیگر کارساز نیست، چرا که از ماه آوریل تاتنهام در ورزشگاه جدیدش به میدان می‌رود‌ اما پیشرفت و نشانی از اتحاد بیشتر دیده نمی‌شود. حتی هری کین سمبل پیشرفت خیره‌کننده تاتنهام در سالیان اخیر نیز بعدِ از دست دادن برد ۲برصفر مقابل المپیاکوس لب به انتقاد گشود و از عدم پیشرفت در تیم صحبت کرد: «ما دیگر جوان نیستیم، دیگر تیمی جوان محسوب نمی‌شویم. در بازی‌های بزرگی در سطح باشگاهی و ملی به میدان رفته‌ایم. می‌توانم درک کنم چرا مربی ناراحت است، او اکنون شش سال است که در اینجا حضور دارد و ما همان اشتباهاتی را مرتکب شدیم که در فصل اول حضورش مرتکب می‌شدیم.»

این اشتباهات می‌تواند انگشت اتهام را به سمت مربی نشانه برود یا حاصل بازیکنانی یاغی باشد که از دستورات مربی سرپیچی می‌کنند‌ اما در هر صورت هر کدام، نمی‌تواند نشانه‌های خوبی از قدرت یک مربی روی نیمکت دهد. همین اتفاق هم در آخرین تجربه‌های مربیگری مورینیو رقم خورد. به مرور زمان بازیکنان دست از گوش فرادادن به دستورات مربی کشیده و تنها راه خروج از این بحران، تغییر مربی بود.
در چنین شرایطی طبیعتاً مربی‌ است که جایگاهش را از دست می‌دهد. با اوضاع بحرانی رقم خورده در اسپرز، حالا احتمالاً این واکنشی است که پوچتینو در قبال این بحران پیش گرفته است؛ پوچتینویی منتقد و رک‌گو.

روزهای چالش برانگیزی برای مربی تاتنهام و تیم لندنی در پیش است. دو مسابقه خانگی مقابل ساوتهمپتون و بایرن مونیخ حیاتی جلوه می‌کنند و شاید در شکل‌گیری وضع آینده نزدیک اثر حیاتی داشته باشند. اگر پوچتینو بیشتر و بیشتر در ورطه‌ای سقوط کند که مورینیو آن را تجربه کرده، احتمال بازگشتش نیز سخت‌تر می‌شود.

***پوچتینو، گزینه اول یونایتد برای جانشینی سولسشر
روزنامه انگلیسی سان می‌گوید منچستریونایتد در صورتی که اوله گنار سولسشر، سرمربی نروژی خود را اخراج کند بار دیگر برای به خدمت گرفتن مائوریتسیو پوچتینو، سرمربی فعلی تاتنهام تلاش خواهد کرد ولی برای جذب او باید مبلغ ۳۲ میلیون پوند به تاتنهام پرداخت کند. زمانی که یونایتد در ماه دسامبر گذشته ژوزه مورینیو را اخراج کرده بود، نام پوچتینو یکی از گزینه‌هایی بود که به عنوان هدف یونایتد اعلام می‌شد اما در نهایت پوچتینو در تاتنهام ماندگار شد و تیمش را به فینال لیگ قهرمانان رساند و سولسشر هم سکان هدایت شیاطین سرخ را به دست گرفت.

سان می‌گوید قرارداد پنج ساله پوچتینو با تاتنهام که اول فصل گذشته امضا شده بند خروج ندارد و در نتیجه یونایتد باید هزینه سال‌های باقی مانده از قرارداد او را که سالی ۸٫۵ میلیون پوند خواهد بود بپردازد. با توجه به اینکه سه سال و ۹ ماه از قرارداد پوچه با تاتنهام باقی مانده، یونایتد باید چیزی در حدود ۳۲ میلیون پوند به تاتنهام بپردازد.

کدخبر: ۲۸۲۵۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر