کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۱۱۹
تاریخ خبر:

پولسازی با اپلیکیشن‌ها: جهش بازی‌های موبایلی

روزنامه هفت صبح ، ساعد برقی| کافه بازار گزارشی از وضعیت صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایل در ایران منتشر کرده که نشان می‌دهد کاربران این پلتفرم در سال گذشته، ۱٫۸۵ میلیارد بار، برنامه و بازی دانلود یا به روزرسانی کرده‌اند. طبق این گزارش، کافه بازار در سال ۹۸ دو رکورد مهم روزانه را تجربه کرده است. در یک روز ۱۳٫۷ میلیون دانلود و به‌روزرسانی توسط کاربران بازار انجام شد و همچنین تعداد کاربر فعال روزانه این پلتفرم نیز به ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار گزارش شده است.

بخشی از گزارش کافه بازار مربوط به دریافتی توسعه‌دهندگان می‌شود، طبق این گزارش ۳.۷ میلیـون خریدار محصـولات دیجیتال، با ثبت بیـش از ۲۴ میلیـون تراکنـش موفق، ۱۸۹ میلیارد تومـان درآمد خالص نصیـب توسـعه‌دهنده‌های بـازی و برنامـه کرده‌انـد که این درآمد در مقایسـه با سـال ۹۷ ،۸۳ درصد افزایش داشـته اسـت.

از این رقم ۱۲۰ میلیارد تومان سهم سازندگان برنامه‌ها و ۶۹ میلیارد تومان سهم سازندگان بازی‌ها شده است. در سال ۹۸ ، ۲۴هزار برنامه و ۵ هزار بازی توسط ۲۹هزار توسعه‌دهنده فعال تولید شده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۷، ۳۲ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تعداد کل برنامه‌های موجود در بازار به عدد ۱۲۷هزار می‌رسد که نسبت به سال قبل با ۲۲ درصد کاهش مواجه بوده است. برنامه‌ها ۱۷ درصد و بازی‌ها در این میان ۴۲ درصد کاهش داشته‌اند.

در گزارش کافه بازار آمده است که در انتهای سال ۹۸، مبلغ کل درآمد توسعه‌دهنده‌ها از زمان تأسیس بازار به بیش از ۴۷۷ میلیارد تومان رسیده است. نکته حائز اهمیت این است که طی یک سال گذشته، با وجود کاهش «برنامه‌های فروشنده»، درآمد توسعه‌دهندگان و میانگین تعداد تراکنش به ازای هر فروشنده افزایش یافته است.

*** از ۸۹ تا ۹۸ در بازار چه گذشت؟
طبق گزارش کافه بازار از آغاز فعالیت این پلتفرم در سال ۸۹ تا سال ۹۸، بیش از ۴۳ میلیون کاربر در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند. بیش از ۶۷ هزار توسعه دهنده با بازار همکاری کرده‌اند که درآمد کلی آن‌ها بیش از ۴۷۷ میلیارد تومان بوده است. تعداد تراکنش‌های موفق بازار در این بازه ده ساله، ۹۰ میلیون بار تخمین زده شده است و بیشتر از ۱۲ میلیون خریدار در این پلتفرم حضور داشته‌اند.

*** بازار در ۵ سال اخیر
طبق نموداری که نشان‌دهنده روند رشد کاربران فعال، کاربران ثبت‌نامی در بازار و تعداد کل برنامه‌ها از سال ۹۴ تا ۹۸ است، بازار در ثبت‌نام کاربرانشان رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است و توانسته از ۸میلیون کاربر در سال ۹۴ به ۴۳ میلیون کاربر فعال در سال ۹۸ برسد. اما طبق این گزارش برنامه‌های فعال که از سال ۹۴ تا ۹۷ رشد خوبی را تجربه کرده بود در یک سال آخر با کاهش ۲۲ درصدی روبه‌رو شده است یعنی ۱۶۳ میلیون برنامه فعال در سال ۹۷ به عدد ۱۲۷ میلیون در سال ۹۸ رسیده است.

*** سهم بازی: یک پنجم تراکنش، یک سوم درآمد
گزارش کافه بازار از تحلیل برنامه‌ها و بازی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر برنامه‌ها، بازی‌ها میانگین نصب بیشتر و درآمد بالاتر به ازای هر تراکنش دارند. در مجموع ۴۰هزار برنامه و بازی فروشی در بازار حضور دارند که ۸۱ درصد آن‌‌ها برنامه و ۱۹ درصد بازی‌ها هستند. اما نکته جالب اینجاست که در انتهای سال ۹۸، میانگین نصب فعال بازی‌های فروشنده،۴۳۰۰ نصب فعال و برای برنامه‌های فروشنده ۲۸۰۰ نصب فعال است.

از طرفی میانگین مبلغ ریالی هر تراکنش در بازی‌ها ۱.۸۸ برابر میانگین تراکنش در سایر برنامه‌ها است. طبق این آمار یک سوم از درآمد توسعه‌دهندگان در سال ۹۸ به توسعه‌هندگان بازی‌ها اختصاص دارد و سهم بازی‌ها یک پنجم از کل تراکنش است. در سال ۹۸، تعداد خریداران افزایش و تعداد فروشنده‌های محصولات دیجیتال در بازار کاهش پیدا کرده است، به این صورت که در مقایسه با سال گذشته، تعداد بازی‌ها ۲۵درصد و تعداد برنامه‌ها ۲۲ درصد کاهش داشته است.

*** افزایش تمایل مصرف‌کننده‌ محصولات دیجیتال به خرید
در سال ۹۸ برای هر بازی فروشنده ۱۲۵ و برای هر برنامه‌‌ فروشنده ۹۳ خریدار وجود داشت که در مقایسه با سال ۹۷ هر دو رشد داشتند. از طرفی میانگین تکرار خرید هر خریدار در بازی‌ها به نسبت سال ۹۷ افزایش کمی داشته است ولی برای برنامه‌ها با افزایش به عدد میانگین ۶.۱ خرید به ازای هر خریدار در یک سال رسیده که برخلاف سال ۹۷ از میانگین تکراری خرید هر خریدار از بازی‌ها بیشتر است.

*** آذرماه پرترافیک
در سال ۹۸، کاربران یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون بار برنامه‌ها و بازی‌های خود را دانلود یا به‌روزرسانی کرده‌اند. تعداد دانلود و به روزرسانی برنامه‌ها و بازی‌ها در نیمه‌ دوم سال افزایش داشته و در آذرماه به بیشترین مقدار خود رسیده است. بیشترین آمار دانلود و به‌روزرسانی مربوط به آذر ماه است که در این ماه ۱۳۷ میلیون برنامه و ۶۳ میلیون بازی دانلود یا به‌روزرسانی شده است. ‌

*** آیا توزیع درآمد برنامه‌ها در استان‌های کشور یکسان است؟
کافه بازار قسمتی از گزارش خود را به پراکندگی توسعه‌دهندگان اختصاص داده است که نشان از تمرکز درآمد بالای توسعه‌دهندگان در تهران و سپس با تفاوت بالا به خراسان جنوبی دارد. استان تهران با ۲۷.۸ درصد، بیشترین سهم از توسعه‌دهندگان و سهم خراسان جنوبی در جایگاه دوم تنها ۸٫۶ درصد است. همچنین تهران با ۲۰.۵ درصد، بیشترین سهم را هم در برنامه‌ها دارد.

۸۶.۹ درصد درآمد سال ۹۸ توسعه‌دهندگان، به توسعه‌دهندگان تهرانی اختصاص پیدا کرده است. این روند در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است که این آمار نشان‌دهنده مهاجرت نیروی کار خبره به سمت مراکز پررونق است. مهاجرت نیروی نخبه چه داخلی و خارجی فقط مختص به ایران نیست و می‌توان گفت تقریبا به غیر از آمریکا، در همه کشورها با چالش مهاجرت نیروی خبره دست و پنجه نرم می‌کنند.

*** بازار پرتقاضای آموزش آنلاین در سال ۹۸
دسته‌ آموزش بیشترین تعداد برنامه و دسته‌ ابزارها بیشترین تعداد دانلود و به روزرسانی را دارد.
در انتهای سال ۹۸ بیش از ۱۰۹ هزار برنامه در دسترس کاربران بازار بود. دسته‌ آموزش، مذهبی و کتاب‌ها و منابع به ترتیب بیشترین سهم را از کل این برنامه‌ها دارند. در این سال برنامه‌ها بیش از ۱.۲ میلیارد بار دانلود شده‌اند. دسته‌های ابزارها، کاربردی و پیامرسان‌ها بیشترین سهم از دانلود را در سال ۹۸ داشتند. ابزارها، پیامرسان‌های کاربردی، شبکه‌های اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و به روز رسانی را در سال ۹۸ داشتند.

*** برترین‌ برنامه‌های ایرانی در سال ۹۸
در بخش دیگر از این گزارش، کافه بازار برترین برنامه‌های ایرانی ۹۸ را در نمودار به تصویر کشیده است. در در این رده‌بندی تنها توسعه‌دهندگان ایرانی را در نظر گرفته شده است. طبق نمودار بخش‌های بیشترین رشد و پرنصب‌ترین‌های جدید، تا حد زیادی در گروی اپلیکیشن‌های مالی، بانکی و رمزساز هستند.

دیوار با ۲۰ میلیون بار نصب در دسته پرنصب‌ترین، صاپ با ۳۲ درصد رشد در بخش بیشترین رشد و رمزبان با ۳میلیون بار نصب در قسمت پرنصب‌ترین برنامه‌های جدید در رده‌های اول هستند. به نظر می‌رسد رشد رمزبان که یک اپلیکیشن در حوزه رمزپویا است، مربوط به اجباری شدن رمز پویا است. در بخش برترین‌ بازی‌ها در سال ۹۸ آمیرزا با ۲ میلیون بار دانلود پرنصب‌ترین بازی و گلمراد با ۳۱۰۷ درصد رشد بیشترین رشد را داشته و کلاچ با ۵۰۰ هزار نصب در دسته پرنصب‌ترین برنامه‌ها جای گرفته‌ است.

کدخبر: ۳۲۵۱۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر