کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۲۹۲
تاریخ خبر:

پوتین فعلا در قدرت می‌ماند

روزنامه هفت صبح| آیا روسیه باید منتظر یک تزار دیگر باشد… ولادیمیر پوتین مصوبه مورد مناقشه پارلمان روسیه که به او امکان می‌دهد دو دوره بیشتر رئیس جمهور باشد را امضا‌ کرد. مطابق مصوبه اصلاح قانون اساسی، پوتین می‌تواند تا ۸۴ سالگی رئیس جمهوری روسیه بماند. این وضعیت بسیاری را در مورد آینده روسیه و روس‌ها نگران کرده است. به نظر می‌رسد پوتین مترصد چنین فرصتی بود و حالا او با دست پر می‌تواند به بلند پروازی‌هایش ادامه دهد و ترسی از رقبای ضعیفش نداشته باشد.

* یک: پیش‌نویس تغییر قانون اساسی روسیه که چند روز پیش در پارلمان (دوما) تصویب شده بود، به امضای ولادیمیر پوتین رسید و روز شنبه ۲۴ اسفند (۱۴ مارس) در مسکو منتشر شد. دادگاه قانون اساسی روسیه باید طی یک هفته درباره این مصوبه تصمیم‌گیری کند‌ و در صورت تأیید آن که قطعی به نظر می‌رسد، همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید ۲۲ ماه آوریل برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پارلمان و شورای ملی فدراسیون روسیه با شتاب زیاد تغییرات در قانون اساسی را طی یک هفته به تصویب رساندند. با این تغییرات نه‌تنها حیطه اختیارات رئیس جمهوری به مراتب گسترده‌تر از پیش می‌شود، ولادیمیر پوتین نیز امکان می‌یابد در سال ۲۰۲۴ و پس از پایان دومین دوره ریاست جمهوری بار دیگر برای نشستن بر این مسند کاندیدا شود.

* دو: پوتین سه‌شنبه ۲۰ اسفند با حضور در نشست دوما ادعا کرد همچنان با رفع محدودیت ریاست جمهوری برای دو دوره مخالف است اما «نیاز کشور به ثبات و امنیت» و اصرار دیگران او را قانع کرده که بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شود. پوتین در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دو دوره رئیس جمهور بود و با پایان این دوره بدون نقض محدودیت دو دوره ریاست جمهوری با ترفند سپردن این سمت به دیمیتری مدودف، چهار سال به عنوان نخست‌وزیر در قدرت باقی ماند و در سال ۲۰۱۲ که با تغییر قانون اساسی دوره ریاست جمهوری شش سال شده بود، دوباره به کاخ کرملین بازگشت.

* سه: در تغییرات قانون اساسی که قرار است به همه‌پرسی گذاشته شود، همچنان محدودیت دو دوره برای ریاست جمهوری حفظ شده اما یکی از هواداران سرسخت پوتین با ترفند تازه‌ای زمینه ادامه کار او به عنوان رئیس جمهوری را فراهم کرد.

والنتینا ترشکووا، نماینده دوما و معاون حزب «روسیه متحد» که به عنوان نخستین زن فضانورد در دوران شوروی سابق از محبوبیت و اعتبار ملی برخوردار است، پیشنهاد کرد با تصویب قانون اساسی جدید دوره‌های قبلی ریاست جمهوری پوتین «صفر» محاسبه شود. این پیشنهاد با موافقت اکثریت اعضای پارلمان تصویب شد.به این ترتیب ولادیمیر پوتین پس از دوره دوم ریاست جمهوری شش ساله که ۲۰۲۴ خاتمه می‌یابد می‌تواند برای دو دوره دیگر رئیس جمهوری روسیه باقی بماند.

* چهار: اتفاقاتی که حالا در روسیه در حال وقوع است، مخالفان پوتین را هراسان کرده. بسیاری از ناظران او را سیاستمداری اقتدارگرا می‌دانند که با رقیبان سیاسی‌اش در می‌افتد و معمولا هم بر آنها پیروز می‌شود. این اتفاق تازه باعث شده تا به نظر بیاید که روسیه شانسی برای تغییر، حداقل تا زمانی که پوتین زنده است را ندارد. چراکه طبق این مصوبه او می‌تواند تا ۸۴ سالگی در قدرت بماند.

* پنج: بارها پوتین با تزارهای روسیه مقایسه شده است. برخی می‌گویند در صورتی که این خواسته او به ثمر برسد، روسیه می‌تواند به پیشرفت‌های خوبی دست یابد اما در عین حال باید‌ زیر سلطه کامل پوتین باقی بماند و در این صورت آینده این کشور می‌تواند شبیه‌ گذشته‌اش باشد.

کدخبر: ۳۱۵۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر