کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۷۷۳۵
تاریخ خبر:

پنج ‌یادداشت درباره همه چیز؛ از دیپلماسی تا بارسلونا

روزنامه هفت صبح | یک: ‌حاکمیت یکدست معایب و مزایای خاص خود را دارد که اصلا حوصله و جسارت ورود به آن را ندارم. خودتان می‌دانید‌. اما مطمئنا حاکمیت حتی در یکدست‌ترین شکل خود نباید انتظار مردم و ملت یکدست داشته باشد. حاکمیت یکدست قابل بررسی و قابل هضم است اما ملت یکدست آن هم یکدست بودن طبق نظر حاکمیت صددرصد اشتباه است و کلماتی قلنبه سلنبه برای توصیف آن وجود دارد که اصلا نمی‌خواهیم به طرفشان برویم. قانون و قانون‌گذار هم باید در بطن تفاسیر و تعاریفشان این رنگ به رنگی و گوناگون بودن مردم را لحاظ کنند‌. و بالاخره در آخرین مروارید حکمتی که امروز می‌خواهم اینجا بغلتانم این را بگویم که اصولگرایی باید تمایز خود را با بنیادگرایی حفظ کند و‌گرنه تنش بی‌پایانی بر جامعه حاکم خواهد شد. تنشی ظالمانه.

دو: چقدر خبر از پلمب و تعطیلی می‌آید. این چه سیگنالی است که دارید به جامعه تزریق می‌کنید؟ اگر خلافی هم صورت گرفته لازم نیست که مدام تعطیل کنید. چه‌قدر خوشتان می‌آید از این کلمه پلمب. به جایش جریمه کنید‌، بازخواست کنید. زمانی روزنامه‌ها این مشکل را داشتند‌. تا تقی به توقی می‌خورد و خلاف و جرمی انجام می‌شد روزنامه تعطیل می‌شد! که خوشبختانه این رویه سال‌هاست عوض شده است. بستن و پلمب کردن به عامه مردم علایم روانی منفی ساطع می‌کند البته به غیر از بخشی که حرفشان خیلی دررو دارد این روزها و خوششان می‌آید از این خبرها.

سه: شنبه آمار مبتلایان به کرونا ناگهان نسبت به روز جمعه نصف شده است. خواستیم کمی امیدوار باشیم که دوستان می‌گویند این کاهش آمار مبتلایان همیشه در روزهای شنبه وجود داشته چرا که میزان تست کرونا در روزجمعه به شدت کم می‌شود و مردم حوصله تست دادن در روز جمعه را ندارند برای همین آمار مبتلایان در روزهای شنبه همیشه به شکل دلپذیری کم می‌شود! باید دید این فرضیه چقدر درست است. امروز ساعت دو عددها را چک کنیم. ساعت یک روز جمعه ۵۲۰۰ مبتلای جدید‌،‌ ساعت یک روز شنبه ۲۷۰۰ و حالا ببینیم ساعت یک روز یکشنبه چه عددی اعلام خواهد شد؟

چهار: حرکت به سمت شرق از سیاست‌های کلی نظام در ۱۰ سال گذشته بوده اما مشخص بود که دل دکتر ظریف و حتی دکتر صالحی با این ایده خیلی صاف نبوده است‌. این را از مصاحبه‌های بعد از دوران مسئولیتشان در رسانه‌ها و حتی در کلاب هاوس می‌شود درک کرد. حتما ایده‌های خاص خود را داشتند‌. و ملاحظاتشان را. به هرحال وقتی کسی با یک ایده کاملا موافق نباشد برای آن از سروجان نمی‌کوشد. سیستم دیپلماسی جدید ایران این نگاه به سمت شرق را کاملا لحاظ کرده است‌. بدون تردید و بدون توجیه. مستقیم به سوی شرق.

پنج: این بارسلونا را می‌گفتند فقیر است و مشکل مالی دارد. تا همین الان لواندوفسکی و رافینیا و کریستنسن و کسیه را جذب کرده و احتمالا آزپلیکوئتا هم به این تیم می‌آید. چه خبراست؟‌ الان فقط در خط حمله هفت مهاجم درجه یک دارند و در خط هافبک هم هفت بازیکن تمام عیار. در نوک حمله لواندوفسکی باید با اوبامیانگ رقابت کند و در گوش چپ فران تورس با آنسو فاتی و در گوش راست هم دمبله با رافینیا‌!

کدخبر: ۴۶۷۷۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر