کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۰۹۸
تاریخ خبر:

پنج پرونده مخوف سرقت، قتل و آزار و اذیت زنان

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | شاید به جرات بتوان گفت مشهد و اطراف آن هنوز صحنه قتل‌ها و تجاوزهای عجیب است. اگرچه ممکن است بر این جمله و نظر کسانی بیایند و معترض شوند که آمار را چگونه می‌شود دقیق ارائه داد که مثلا کجا هنوز دارای قتل‌های فجیع است و ما می‌گوییم سری به صفحه حوادث این روزهای روزنامه خراسان بزنید تا خبر بگیرید از اتفاقات عجیب از آزار و اذیت یک زن مقابل شوهرش در مهرماه ۹۹ تا آزار و اذیت زنان توسط راننده پراید شیشه‌دودی در فروردین ۱۴۰۰٫

شاید یکی از مخوف‌ترین پرونده‌های جنایی در مشهد مربوط به سعید حنایی باشد؛ او که ۱۶ زن را به قتل رساند. در گزارش آخر هفته حوادث این شماره، ماجراهای جنایی مشهد را بررسی می‌کنیم. آنهایی که در رسانه‌ها حواشی بسیاری داشتند. پنج پرونده جنایی خراسان را در این گزارش بازخوانی می‌کنیم.

* یک: سعید حنایی یا قاتل عنکبوتی مشهد
بعد از خفاش شب، نام او در لیست قاتلان سریالی مخوف جای گرفت. از روی زندگی‌اش مستندها ساخته شد و رسانه‌ها گزارش‌های بی‌شماری نیز از دادگاه و اعترافاتش منتشر کردند. او کسی نیست جز سعید حنایی که برخی به او لقب قاتل عنکبوتی داده‌اند. هفتم مرداد سال ۱۳۷۹ گزارش ناپدید شدن یک زن ۳۰ساله به همراه دختر هفت‌ساله‌اش نقطه شروع پرونده قتل‌های زنجیره‌ای مشهد شد. پرونده قتل‌های زنجیره‌ای مشهد قریب به یک‌سال در جریان بود تا سرانجام در مرداد سال ۱۳۸۰ قاتل عنکبوتی دستگیر شد.

سعید حنایی در این مدت ۱۶نفر را کشته بود. ۱۶زن خیابانی که برخی از آنها به دلیل فقر بسیار، خانواده‌هایشان حتی هزینه‌های کفن و دفن را هم نداشتند. ماموران پلیس جنایی شهر مشهد هر چندوقت یک‌بار جنازه زنانی را در نقاط مختلف و اغلب دور از انظار پیدا می‌کردند و در تحقیقات مشخص می‌شد برخی از آنها سابقه کیفری هم داشته‌اند. بیشتر آنها به یک روش کشته شده بودند؛ خفگی با روسری. قاتل عنکبوتی مشهد جسد مقتولان را در چادر یا پارچه‌ای بزرگ می‌پیچید و در نقطه موردنظر رها می‌کرد.

سعید حنایی در اولین جلسه دادگاه به ۱۶فقره قتل اعتراف کرد و گفت که از کار خود پشیمان نیست و اگر دستگیر نمی‌شد، می‌خواست ۱۵۰زن خیابانی را به قتل برساند. ۳۱ مرداد سال ۱۳۸۰ روزی بود که دادگاه سعید حنایی برگزار شد. او ادعا می‌کرد که تمامی زنانی که کشته شده‌اند «زنان ناپاکی بودند که گناه را در شهر مقدسی همچون مشهد گسترش می‌دادند.» قبل از روز دادگاه، سعید حنایی در اعترافات اولیه‌اش عنوان کرده بود که انگیزه او برای انجام قتل‌ها انتقام‌گیری بوده است.

پیش‌تر‌ها روزی مردی همسر سعید را سوار ماشینش می‌کند و مزاحم او می‌شود. این ماجرا تاثیر عمیقی روی سعید می‌گذارد و او در ابتدا سعی می‌کرده تا با مرد‌هایی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند برخورد کند، اما زمانی که مورد ضرب‌وشتم از سوی آنها قرار گرفت تصمیم گرفت هدفش را تغییر دهد، بنابراین شروع به قتل زنان خیابانی می‌کند. اگرچه نماینده مدعی‌العموم اقدامات او را خیر ندانست و در دادگاه گفت:

«اگر انگیزه خیرخواهانه‌ای در کار بوده ‌است، پس چرا در ۱۳ مورد از ۱۶ مورد قتلش دست به تجاوز زده ‌است.» سرانجام او در ۲۸ فروردین سال ۱۳۸۱ در محوطه اصلی زندان مرکزی مشهد به دار مجازات آویخته شد، درحالی‌که مامور اجرای حکم طناب دار را بر گردن او می‌انداخته، خطاب به غلامرضا منصوری، قاضی پرونده فریاد می‌زده: «قرارمان این نبود!»

* دو: باند مخوف خرچنگ‌های سیاه و تجاوز به عنف
ماجرای این باند شش‌نفره به اردیبهشت سال ۹۶ بازمی‌گردد. این پرونده زمانی در دستور کار پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفت که زن جوانی با تسلیم شکوائیه‌ای به اداره جنایی پلیس آگاهی، پرده از اعمال کثیف و شیطانی باندی برداشت که در پوشش تاکسی تلفنی، زنان را سوار بر پراید می‌کردند و با کشاندن طعمه‌هایشان به لانه مخروبه‌ای در جاده باغچه، به آنان تعرض می‌کردند. یکی از این قربانیان در آن زمان گفت: «به آنها گفتم به من رحم کنید!

من شوهر دارم! ولی یکی از آنها با بی‌حیایی چهره‌اش را در هم کشید و فریاد زد کاری می‌کنیم که شوهرت تو را طلاق بدهد! و … از آن روز به‌بعد کابوس‌های وحشتناکی می‌بینم و از یادآوری آن صحنه‌های هولناک می‌لرزم!» در نهایت در ابتدا دو سرکرده باند و سپس بقیه اعضای آن دستگیر شدند. پس از این ماجرا، «ابراهیم و وحید» (دو متهم اصلی) به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام در ملأ عام محکوم شدند که رای صادرشده پس از تایید در دیوان‌عالی کشور بیست‌وپنجم اردیبهشت سال ۹۷ در ملأ عام اجرا شد و دو تن از اعضای باند «خرچنگ‌های سیاه» در اطراف میدان حافظ مشهد به دار مجازات آویخته شدند. اما پرونده سه تن از متهمان دیگر به دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد تا به اتهام تجاوز به عنف آنها رسیدگی شود. اما بعد از گذشت چندی در سال ۹۹ حکم اعدام آنها هم صادر و اجرا شد.

* سه: آزار و اذیت زن مقابل همسرش در سفیدسنگ
سوم مهر سال ۹۹ حادثه‌ای تلخ برای یک زن و مرد مشهدی رخ داد. این زن و شوهر برای کوهپیمایی به منطقه «شاهان گرماب» در حوالی دهستان سفیدسنگ و نرسیده به فریمان می‌روند. منطقه‌ای اطراف مشهد و خوش‌آب‌وهوا که دارای کوه‌ها و آب‌گرم است و گاهی مردم برای تفریح به آنجا می‌روند. اما موقع برگشت این زن و مرد جوان قربانی چهار مرد پلید می‌شوند؛ مردانی که به خودشان اجازه می‌دهند این دو نفر را بربایند و بعد از بستن دست و پای مرد، اقدام به آزار و اذیت همسرش مقابل چشمان او کنند.

بعد از این اتفاق تلخ،‌ این زن و شوهر به پلیس مراجعه کرده و گزارش این حادثه را می‌دهند تا عاملان این اقدام بی‌شرمانه به مجازات اعمالشان برسند. چهار نفر این پرونده با مشخصاتی که زن ارائه می‌دهد بازداشت می‌شوند. این چهار نفر پرونده‌شان خارج از نوبت رسیدگی شده و در اسفند ۹۹ روح‌الله جاویدی‌راد متولد ۱۳۷۸، محمد صیادی باغسنگانی متولد ۱۳۷۲، سیدمحمد حسینی متولد ۱۳۷۲ و محمد وطندوست متولد ۱۳۷۶ در زندان مرکزی مشهد پای چوبه دار رفتند و اعدام شدند.

* چهار: قتل همسر و بردن قاتل با تابوت از محل جرم
مهر سال ۹۸ خبر قتل فجیع یک زن توسط همسر معتاد به شیشه‌‌اش در خیابان حر ۸۲ مشهد رسانه‌ای شد. همسایه‌ها خبر این جنایت را به پلیس دادند. جسد مربوط به زن ۲۵‌ساله‌ای به نام نازنین بود که با گلوی شکافته کف پذیرایی قرار داشت. با دستور قاضی ابتدا نیروهای انتظامی سه کودک ۱۱، ۹ و هفت‌ساله مقتول را از منزل بیرون بردند تا شاهد صحنه دلخراش مرگ مادرشان نباشند، سپس مرد کریستالی در حالی از اتاق منزل بیرون آورده شد که گویا هنوز خمار بود.

چشمان نیمه‌بازش را به زحمت به قاضی دوخت و گفت: پرونده‌اش را بستم! او آبروی مرا برده بود! مرد کریستالی که حدود ۳۰ سال دارد، در ادامه اظهاراتش ادعا کرد: زنم به من بها نمی‌داد، در خانه‌ام دوربین کار گذاشته بودند و از من فیلم می‌گرفتند! من هم در خواب طوری گلویش را بریدم که تیغه چاقو شکست و … این مرد کریستالی که گویی توهم ناشی از مواد مخدر سراسر وجودش را تسخیر کرده بود، ادامه داد: مردم در کوچه و خیابان مرا «هو» می‌کردند! به‌طوری‌که رفتار و حرکاتم را نیز زیرنظر داشتند! در این حین صدای فریاد می‌کشمت از کوچه بلند شد و اقوام زن برای گرفتن انتقام با آلت قتاله سعی داشتند از دیوار خانه وارد منزل شوند.

به دلیل ازدیاد جمعیت خشمگین، ناگهان ذهن قاضی به یک ترفند خاص معطوف شد تا راه هدایت قاتل باز شود! چند لحظه بعد با اشاره مقام قضایی، آمبولانسی که دو تابوت در آن قرار داشت طوری به در حیاط منزل ویلایی چسبید که همه فضای مذکور را اشغال کرد و کسی درون حیاط را نمی‌دید. چنددقیقه از این ماجرا نگذشته بود که ماموران تابوت‌ها را به درون خودروی نعش‌کش انتقال دادند و این خودرو در میان اسکورت نیروهای یگان امداد به حرکت درآمد و قاتل از محل خارج شد. هنوز سرنوشت متهم این پرونده مشخص نیست.

* پنج: تجاوز راننده پراید شیشه‌دودی به زنان و دختران
این ماجرا در یازدهم فروردین امسال گزارش شد. ساعت ۱۰ یازدهم فروردین بود که زن ۲۷ ساله در حاشیه بولوار حر مشهد منتظر تاکسی ایستاد. او هر روز صبح با سرویس به سر کارش در یکی از بازارهای اطراف میدان ۱۷ شهریور می‌رفت، اما آن روز به‌خاطر تعطیلی، سرویسی در کار نبود و زن جوان قصد داشت با خودروهای عبوری خود را به محل کارش برساند.

او سوار پراید شیشه‌دودی شد و راننده بعد از تغییر مسیر او را ربود و مورد آزار و اذیت قرار داد. اما این زن اولین قربانی نبود. او وقتی به پلیس ماجرا را گزارش داد، مشخص شد سه زن دیگر نیز گزارش مشابهی داده‌اند. بالاخره این مرد ۳۰ساله که دارای همسر و دو دختر کوچک است از طریق چهره‌شناسی و شناسایی خودرواش دستگیر شد.

جوان ۳۰ساله که به اتهام آزار و اذیت زنان مسافر در مشهد دستگیر شده است در اعترافاتش که چند روز پیش انجام داد، اعلام کرد اولین زنی که مورد آزار و اذیت قرار داده مربوط به سال ۹۷ بوده است. او می‌گوید: با همسرش اختلافی نداشته، اما وقتی شیشه می‌کشیده جرات پیدا می‌کرده و به سراغ آزار و اذیت زنان می‌رفته است. او قبلا نیز به جرم سرقت بازداشت شده است.

کدخبر: ۳۸۵۰۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر