کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۳۰۷
تاریخ خبر:

پنج نکته در حاشیه روز خونین بازار دلار و سکه

روزنامه هفت صبح | آخرین روزهای دی ماه ۹۹ تا سال‌ها در یاد و خاطره بازار طلا و ارز باقی می‌ماند. روزی که دلار حدود دو هزار تومان ارزان شد و سکه حدود ۵۰۰هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. در حاشیه این اتفاق حرف زیاد است بعضی از آنها را می‌توان به‌عنوان تحلیل جدی گرفت و بعضی‌ها را باید از یک گوش شنید و از گوش دیگر بیرون کرد.

* یک: ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز موجب شده تا تعداد فروشنده‌ها در بازار بیشتر از خریداران باشد و به همین دلیل نیز کاهش قیمت دلار و سکه لحظه‌ای شده است. از مهمترین دلایل کاهش قیمت طلا و ارز خوش‌بینی بازار به تحولات آمریکا و پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ است، البته وعده حسن روحانی برای کاهش دلار به ۱۵هزار تومان در صورت آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نیز در روند نزولی بازار بی‌تاثیر نبوده است.

* دو: با وجود کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و رسیدن به کف ۲۱هزارو ۳۰۰تومان، در سامانه نیما کمترین قیمت فروش ۲۱هزار و ۷۹۰تومان بود. در حالی که عرضه‌کنندگان عمده با پیشنهاد ۲۱هزار و ۱۹۰تومان روبه‌رو بودند. در این شرایط طبیعی است که واردکنندگان مردد شوند و منتظر قیمت‌های پایین‌تر بمانند. اگر رونق خرید و فروش در این بازار را نشانه‌‌ای از تداوم کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در نظر بگیریم، احتمالا باید تا پایان هفته یا میانه هفته آینده دندان روی جگر بگذاریم.

* ‌سه‌: قیمت سکه با عقب‌نشینی از محدوده ۱۰میلیون تومان وارد کانال ۹میلیون تومان شده است اما توقف در محدوده ۹میلیون و ۷۰۰،۸۰۰هزار تومان باعث شده چندان روی این تغییر کانال حساب باز نکنیم. از طرف دیگر بعد از مدت‌ها شاهد فروش هر گرم طلای ۱۸عیار با قیمت زیر یک میلیون تومان هستیم. طلای ۱۸عیار عقب‌نشینی مهمی انجام داده و در کف کانال ۹۰۰هزار تومان عرضه می‌شود. اگر امروز مقاومت سکه و طلا شکسته شود و قیمت‌ها بیشتر عقب بروند که چه بهتر اما به‌هرحال وقتی دلار به زیر ۲۰هزار تومان برسد، سکه را هم با خود به ته چاه خواهد برد.

* چهار: قیمت سکه عقب‌نشینی قابل‌توجهی را تجربه کرده اما نمی‌توان از مقاومت سخت و سنگین بازار گذشت. دلیل این اتفاق را می‌توان خودداری سرمایه‌گذاران سکه از فروش دانست که کاملا طبیعی است. با این حال کاهش بیشتر قیمت دلار و سقوط قیمت طلا در نهایت مقاومت سکه را خواهد شکست. ارزش ذاتی سکه در حال حاضر زیر ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان ارزیابی می‌شود.

* پنج: کاهش قیمت طلای آب شده بازار را در موقعیت غیرمنصفانه‌ای قرار داده است. حجم فروش در این بازار فعلا توانسته سرعت افت قیمت سکه را بگیرد. بررسی میزان حباب در بازار سکه نشان می‌دهد، صاحبان سکه‌های گرمی و ربع‌ بهار آزادی بیشتر از بقیه در معرض خطر کاهش قیمت قرار دارند.

کدخبر: ۳۶۹۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر