کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۵۸۲
تاریخ خبر:

پنج نکته درباره قهرمان جام ملت‌های عرب

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌به مناسبت قهرمانی تیم ملی الجزایر در مسابقات جام ملت‌های عرب، ۵ نکته کوتاه در مورد جغرافیا و سیاست و اقتصاد و فوتبال این کشور جمع‌آوری کرده‌ایم.
یک: مشخصات عمومی الجزایر چیست؟ کشوری است با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر، در شمال آفریقا که از شمال با دریای مدیترانه، از غرب با مراکش و موریتانی، از جنوب با مالی و از شرق، با تونس، لیبی و نیجر همسایه است. مساحت آن ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار کیلومتر مربع است و دهمین کشور جهان است از نظر وسعت (حدود ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع از ایران بزرگ‌تر است و سه برابر فرانسه است و بزرگ‌ترین کشور در قاره آفریقا است) و جمعیت آن حدود ۴۴ میلیون نفر است. پایتخت الجزایر، شهر الجزیره است.

دو: الجزایر از نظر اقتصادی چطور کشوری است؟ کشوری است که در بخش شمالی آن کشاورزی جریان دارد و البته در جنوب آن نفت وجود دارد و از این رو کشور فقیری به حساب نمی‌آید اما مشکل آن فاصله بین قشر فقیر و ثروت است. در عین حال از ظرفیت بخش گردشگری یا حتی کشاورزی آن به درستی بهره‌گیری نمی‌شود و به همین دلیل میزان بیکاری در آن بالاست و همین دلایل باعث شد که حدود دو سال پیش، بعد از یک رشته اعتراض به دوران ریاست جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه در این کشور پایان داده شود.

سه: الجزایری‌ها عرب هستند؟ الجزایر در شمال آفریقا قرار دارد اما هم یک کشور مسلمان به حساب می‌آید و هم یک کشور عرب. اسلام در قرن هشتم میلادی و احتمالا در دوره عثمانی وارد این کشور شده و در حال حاضر، دین رسمی این افراد اسلام و مذهبشان سنی است. پس از ورود اسلام به این کشور، کم کم زبان لاتین و فینیقی از یاد رفته و زبان عربی جایگاه خود را در این کشور پیدا می‌کند. هر چند در حال حاضر زبان فرانسوی نیز به تبع دوره استعماری در این کشور رواج دارد.

چهار: الجزایر چرا در ایران مشهور است؟ دلیل شهرت الجزایر در ایران هم به دلیل مبارزات ضد استعماری این کشور در دهه ۵۰ و ۶۰ علیه استعمار فرانسه است که به عنوان یک الگو نزد انقلابیون ایران دیده شد. (الجزایردر ژوئیه سال ۱۹۶۲ الجزایر پس از ۱۳۲ سال، استقلال خود را اعلام کرد) و هم به خاطر نقش روسای جمهور این کشور در حل اختلاف مرزی ایران و عراق بر سر اروند رود و البته حل اختلاف ایران و آمریکا بعد از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸٫

پنج: فوتبال الجزایر در چه سطحی است؟ تیم ملی فوتبال الجزایر تاکنون در چهار جام جهانی ۱۹۸۲، ۱۹۸۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ شرکت داشته است. مشهورترین بازیکن فعلی این تیم ریاض محرز است که در تیم منچسترسیتی نیز بازی می‌کند. بغداد بونجاح بازیکن تیم السد دیگر بازیکن مشهور این تیم است و در سال‌های کمی قبل، یاسین ابراهیمی نیز فوتبالیست الجزایری بود که اهالی فوتبال با او آشنا هستند.

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون چهار دیدار با الجزایر داشته که نخستین دیدار، ۹ مهر ۱۳۶۰ در طرابلس بوده که ایران آن مسابقه را یک بر صفر واگذار می‌کند و بعد از آن دوبازی در مهر ۱۳۷۰ و در چهارچوب مسابقات جام ملت‌های آفریقا - آسیا بوده که ایران با سرمربیگری علی پروین بازی در آزادی را با دو گل صمدمرفاوی در برابر یک گل الجزایر می‌برد و در الجزیره، بازی را به این تیم با نتیجه یک بر صفر واگذار می‌کند. آخرین بازی ما در برابر الجزایر نیز یک بازی دوستانه در ۷ فروردین ۱۳۹۷ در اتریش بوده که با دو گل آزمون و طارمی در زمان مربیگری کی روش این تیم را می‌بریم.

کدخبر: ۴۳۲۵۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر