کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۳۷۱
تاریخ خبر:

حقایقی که باید درباره معاملات بیت‌کوین در ایران بدانید

روزنامه هفت صبح | رکوردشکنی بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال و رسیدن قیمت آن به محدوده ۴۸هزار دلار، باعث شده اتفاقات عجیب و غریبی در صرافی‌های ایرانی رمزارز بیافتد. افزایش چهار برابری ارزش معاملات روزانه می‌تواند نشانه بالا رفتن تب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باشد اما این افزایش می‌تواند نگران‌کننده باشد، پاسخ به این سوال به احتمال زیاد منفی خواهد بود. مقایسه ارزش معاملات روزانه ارز دیجیتال با دیگر بازارها چنین نتیجه‌ای دارد.

* یک: همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی ارز دیجیتال به حدود ۴۸هزار دلار، معاملات این رمزارز در صرافی‌های ایرانی تا روزانه ۳۸۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. در روزهای عادی این صرافی‌ها، عموما ۹۰میلیارد تومان بیت‌کوین جابه‌جا می‌شد و این موضوع نشان می‌دهد این روزها حجم معاملات بیت‌کوین تقریبا چهار برابر شده است.

* دو: افزایش ارزش معاملات روزانه رمزارزها محدود به بیت‌‌کوین نیست. پیش از این در روز حدود ۷۰میلیارد تومان ارز دیجیتال تتر در صرافی‌های ایرانی خرید و فروش می‌شد و در شرایط فعلی حجم معاملات روزانه تتر به حدود ۲۵۰میلیارد تومان رسیده است. حجم معاملات روزانه ریپل به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب در ایران از حدود ۹۰میلیارد تومان تا ۲۳۰میلیارد تومان افزایش داشته است. همچنین روزانه شاهد خرید و فروش حدود ۱۸۰میلیارد تومان اتریوم در صرافی‌های ایرانی هستیم.

* سه: هرچند معاملات ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته اما همچنان ارزش روزانه معاملات این رمزارزها در پررونق‌ترین حالت، باز هم به هزار میلیارد تومان نمی‌رسد. این در حالی است که ارزش معاملات روزانه بورس به طور میانگین حدود ۱۵هزار میلیارد تومان است و در روزهای اوج رونق معاملات تا ۳۰هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. تا جایی که ارزش معاملات روزانه صندوق پالایش به تنهایی بیشتر از کل معاملات ارز دیجیتال در روزهای پررونق این بازار است.

* چهار: رقم ۳۸۰میلیارد تومانی برای معاملات بیت‌کوین در صرافی‌های ایرانی سهم بسیار کوچکی از معاملات جهانی این ارز دیجیتال دارد. روزانه حدود دو میلیون بیت‌کوین به ارزش ۹۶میلیارد دلار در بازارهای جهانی معامله می‌شود و این رقم در ایران در بیشترین حالت تنها حدود ۳۰۰بیت‌کوین است. موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا ارزش معاملات بیت‌‌کوین در صرافی‌های ایرانی نهایتا به یک صدم درصد بازارهای جهانی می‌رسد.

* پنج: معامله روزانه ۳۸۰ میلیارد تومان بیت‌کوین در اوج رونق خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی معادل رقمی حدود ۱۴میلیون دلار است. بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، روزانه حدود ۶۰میلیون دلار توسط صرافی‌ها به بازار آزاد، ارز تزریق می‌کند. به این معنا که کل معاملات بیت‌کوین آن هم در اوج رونق خود، نهایتا به اندازه یک چهارم ارزی که توسط بانک مرکزی در بازار فروخته می‌شود نیست.

کدخبر: ۳۷۳۳۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر