کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۹۲۲
تاریخ خبر:

پنج نکته درباره جنجال گرین‌ کارت علیرضا دبیر

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: در حالی که تیم ملی کشتی ایران قرار است تا یک ماه دیگر برای برگزاری یک دیدار دوستانه عازم آمریکا شود، ماجرای گرین‌کارت علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی برای تیم حاشیه‌ساز شده است. قصه از اینجا شروع شد که چند روز پیش شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارشی به مصاحبه اخیر تلویزیونی علیرضا دبیر پرداخت که می‌‌گوید: «ما می‌گوییم مرگ بر آمریکا اما مهم‌تر از مرگ بر آمریکا عمل به آن است.» فاکس‌نیوز که به جمهوری‌خواهان آمریکا و ترامپ نزدیک است با انتشار کلیپ اظهارات او نوشته که علیرضا دبیر شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد، در حالی که خودش گرین کارت آمریکا دارد و دولت بایدن نباید اجازه ورود او به خاک این کشور را صادر کند.

قبل از اینکه به ماجرای گرین کارت دبیر و واکنش‌ها به این موضوع بپردازیم این نکته را بگوییم که اگر اظهارات کامل دبیر را گوش کنیم جملاتی که مطرح کرده اتفاقا خیلی هم تند و انقلابی نیست. از خط و مشی سیاسی دبیر اگر صرف‌نظر کنیم، بعضی اکانت‌های توئیتری بخش تقطیع شده‌ای از اظهارات او را با زیرنویس انگلیسی منتشر کردند و همان مورد استناد رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته. رئیس فدراسیون کشتی در ادامه همان جملات جنجال‌ساز می‌گوید: «مرگ بر آمریکا را باید با درست کار کردن نشان بدهیم. همان دکتری که کراوات زده و کار خود را خوب انجام می‌دهد در حال مرگ بر آمریکا گفتن است. بعضی حرف می‌زنند اما عمل نمی‌کنند.» طبیعتا این تفسیر دبیر از شعار مرگ بر آمریکا، اندکی ملایم‌تر از تصویری است که جمله ابتدایی او در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

دو: حالا انتشار این گزارش از سوی فاکس‌نیوز چرا اهمیت پیدا کرده؟ تیم ملی کشتی ایران قرار است ۲۳ بهمن ماه دیدار دوستانه‌ای با تیم ملی کشتی آمریکا در تگزاس برگزار کند. یکی از جذابیت‌های این مسابقه رویارویی دوباره دیوید تیلور و رضا یزدانی است. ضمن اینکه تقارن برگزاری این رقابت با مذاکرات وین هم می‌تواند جلوه نمادین پیدا کند و به نوعی یادآور دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران و آمریکا در دی‌ماه ۱۳۷۸ هم باشد. حاشیه‌ای که برای علیرضا دبیر پیش آمده اما می‌تواند کل این تفسیر و تاویل‌های احتمالی را نقش بر آب کند.

رسانه‌های داخلی دیروز نوشتند امکان صادر نشدن ویزا از سوی آمریکا برای بعضی اعضای تیم و رئیس فدراسیون کشتی وجود دارد که در این صورت سفر تیم ملی کشتی به آمریکا هم لغو می‌شود. دیروز یکی از رسانه‌ها از قول امیرمحمد یزدانی ورزشکار تیم ملی کشتی آزاد جمله‌ای نوشته از این قرار که وقتی اعضای تیم ملی کشتی برای گرفتن ویزای آمریکا به دوبی سفر کردند، علیرضا دبیر از صف طولانی دریافت ویزا در سفارت آمریکا عصبانی شده و اعتراض او باعث شده ورزشکاران ایرانی را در صف سفارت معطل نکنند. حرف های یزدانی البته به گونه ای است که گویی همه تیم ویزا دریافت کرده اند .

سه: بحث درباره گرین کارت علیرضا دبیر واکنش وزیر امور خارجه ایران را هم به دنبال داشت. خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز گفت: «فاکس نیوز جزو آخرین رسانه‌هایی است که می‌شود به گزارش‌های آن اطمینان کرد. سمت و سوی این رسانه روشن است. تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران به دعوت فدراسیون کشتی ایالات متحده و در پاسخ به درخواست‌ها و دعوت‌های مکرر در چارچوب مراودات ورزشی عادی که قبلا هم بوده این سفر را در دستور کار داشته. سیاسی کردن موضوعاتی که ذات ورزشی دارد در تناقض با این موضوع است. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده از اینکه رویدادهای ورزشی را بعضی سیاسی کنند فاصله بگیرد حالا شاید بعضی در داخل آمریکا دنبال این باشند اما باید در بستر صرف ورزشی این مراودات را پیگیری کرد.»

در مورد اصل قضیه گرین کارت داشتن علیرضا دبیر رسانه‌ها نوشتند که او از ۲۰ سال پیش (به روایتی ۱۶ سال پیش) این مجوز را در اختیار داشته اما در مورد اینکه سرنوشت گرین‌کارت او به کجا رسیده و آیا هنوز معتبر است روایت‌های متناقضی وجود دارد. بعضی منابع نوشتند که علیرضا دبیر گرین‌کارتش را هفت سال پیش خودش باطل کرده. روایت دوم هم این است که چون دبیر مدت زمان زیادی به آمریکا سفر نکرده شرایط اقامت در این کشور از او توسط خود دولت آمریکا سلب شده است.

بعضی هم می‌گویند گرین کارت دبیر هنوز اعتبار دارد. در هر صورت اصل موضوع گرین کارت داشتن او را کسی تکذیب نکرده است . به‌خصوص که سال ۱۳۹۲ او برای انتخابات شورای شهر ابتدا رد صلاحیت و بعد تایید صلاحیت شد. آن زمان در مورد علت رد صلاحیت او از سوی هیات‌های اجرایی انتخابات گفتند پای بند الف ماده ۲۶ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور در میان است. جایی که اولین شرط ثبت نام در انتخابات شوراها را تابعیت جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کند.

چهار: علیرضا دبیر در حالی درگیر حواشی مربوط به گرین کارت و سفر تیم ملی کشتی به آمریکا شده که تقریبا همزمان اخباری از مجادله لفظی تند او با وزیر ورزش به بیرون درز کرده. او در کسوت رئیس فدراسیون کشتی که با توجه به نتایج نسبتا موفقیت‌آمیز تیم ملی کشتی جایگاه مطمئن تری پیدا کرده است ، چهار روز پیش در حاشیه برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطمیه، ‌با حمید سجادی وزیر ورزش درگیری لفظی پیدا کرده. شنیده‌ها از این حکایت دارد که دبیر نسبت به تخصیص پیدا نکردن بودجه کشتی اعتراض تند و تیزی داشته و سجادی هم گفته دولت بودجه را در اختیار وزارت ورزش قرار نداده و بهتر است فدراسیون‌ها خودشان هزینه‌هایشان را تامین کنند.

علیرضا دبیر از سال ۱۳۹۸ به عنوان رئیس فدراسیون کشتی فعالیت می‌کند. پیش از آن هم به مدت ۱۱ سال عضو شورای شهر تهران بود. از سال ۱۳۸۵ تا انتخابات ۱۳۹۶ که از ورود به شورای دوره پنجم بازماند. دبیر برای ورود شورای شهر تحت حمایت اصولگرایان قرار داشت و در دوران نمایندگی هم به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به محمد باقر قالیباف شناخته می‌شد. هرچند در دورانی که مسئول خزانه داری شورای شهر بود اختلافات جدی با قالیباف پیدا کرده بود. درگیری فیزیکی با عباس جدیدی دیگر کشتی‌گیر عضو شورای شهر در صحن علنی این شورا یکی از جنجالی‌ترین و عجیب‌ترین اتفاقات دوران حضور دبیر در ساختمان بهشت شورای شهر تهران بود. علیرضا دبیر تا دو دهه پیش خودش یکی از اعضای تیم ملی کشتی آزاد ایران بود و مدال طلای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را کسب کرد. او متولد۱۳۵۶ در محله ۱۳ آبان شهرری است.

پنج: علیرضا دبیر اولین چهره ورزشی ایرانی نیست که ماجرای گرین کارت او فاش شده. پیش از این مشخص شده بود که از بین فوتبالی‌ها چهره‌هایی مثل امیر قلعه‌نویی، علی دایی، احمد عابدزاده، آرش برهانی و … گرین کارت دارند. اسم بازیگرانی که گرین کارت آمریکا دارند هم فهرست بلندبالایی است. از شهاب حسینی و نسرین مقانلو گرفته تا ایرج طهماسب و حمید فرخ‌نژاد. در دایره سیاستمداران هم تاکنون گرین کارت داشتن چند چهره شاخص مسجل شده و حواشی زیادی به دنبال داشته. پیش از این حاجی دلیگانی نماینده مجلس گفته بود که دست‌کم ۱۰۰ نفر از مسئولان کشور دوتابعتی هستند و گرین کارت دارند.

کدخبر: ۴۳۵۹۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر